Sukces uprawy roślin na stacji kosmicznej

Zapylanie roślin przy pomocy pędzla

Dzięki zdolnościom Michaela Hopkinsa, członka załogi Expedition 64, astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej mogli niedawno korzystać z rozwijającej się uprawy warzyw liściastych.

Hopkins przewodniczył czterem eksperymentom związanym z produkcją warzyw (nazwanych Veggie). VEG-03K oraz VEG-03L po 64 dniach zakończyły z pozytywnym rezultatem uprawę gorczycy o nazwie „Amara” i kapusty chińskiej „Extra Dwarf”. Użyto do tego specjalnego pędzla do zapylania roślin. Dowódca misji SpaceX Crew-1 zdecydował się na taki ruch po radzie Matta Romeyna, naukowca z Kennedy Space Center. Romeyn, jako specjalista od roślin w kosmosie, zaproponował samozapylenie u kwiatów. Powiedział, że po użyciu pędzla, był widoczny wysoki wskaźnik produkcji nasion.

Takie eksperymenty są bardzo ważne, ponieważ dzięki nim załogi mają możliwość dowiedzieć się, jak proces uprawy przebiega w warunkach mikrograwitacji. Prowadzenie ciągłej produkcji roślinnej na stacji jest ważnym doświadczeniem dla późniejszych misji poza niską orbitą okołoziemską – mówi Matt Romeyn i dodaje, że wszystko, czego astronauci nauczą się teraz, pomoże w zapewnieniu pożywienia w locie na Marsa. Kennedy Space Center wyśle wkrótce w kosmos nasiona pieprzu w ramach 22. misji SpaceX. Eksperyment VEG-05 z pomidorami również zaplanowany jest na przyszły rok.

Uprawa nie zawsze była jednak łatwa. Przy VEG-03I, rozpoczętym na początku kwietnia, niektóre liście sałaty rzymskiej „Outredgeous” oraz sałaty „dragoon” rosły znacznie wolniej niż reszta. Zgodnie z zaleceniami ekspertów z Kennedy Space Center Hopkins przeszczepił kiełki z kwitnących roślin do tych ze słabszymi wynikami. Naukowcy byli mile zaskoczeni, ponieważ okazało się, że mikrograwitacja działa na korzyść roślin.

Uczestnicy projektu Growing Beyond Earth, działającego we współpracy z NASA i badającego rozkwit roślin w szkołach w różnych częściach Stanów Zjednoczonych, wybrali do swoich eksperymentów kapustę „Extra Dwarf” i byli zadowoleni z jej rozwoju. Uczniowie, który otrzymali jej odmianę z badania Veggie, przyznali naprawdę wysokie noty.

Warzywa z poprzednich eksperymentów bardzo często wykorzystywane były przez załogę w celu urozmaicenia posiłków. Dodawano do nich sos sojowy, tortillę, ocet balsamiczny, a także kurczaka. Michael Hopkins w swoich notatkach zaznaczał, że smak warzyw był bardzo dobry.

Świeże rośliny zawsze są bardzo atrakcyjnym dodatkiem do posiłków wśród pakowanej żywności dostarczanej astronautom, a także połączeniem z Ziemią, jak nazywa to Hopkins. Łączność z planetą była jednym z najbardziej istotnych powodów, dla których został ogrodnikiem kosmicznym.

Opracowanie: Weronika Kasprzyk

Na zdjęciu: Dowódca misji Crew-1, amerykański astronauta Michael Hopkins używa pędzelka do zapylania kwiatów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA.