Szwedzki Instytut Fizyki Kosmicznej o krok bliżej krawędzi Układu Słonecznego

Neptun i Tryton

Szwedzki Instytut Fizyki Kosmicznej IRF jest o krok bliżej wysłania w kosmos nowego instrumentu satelitarnego do badań Neptuna i jego księżyca Trytona. Agencja kosmiczna NASA wybrała misję TRIDENT jako jedną z czterech misji, które będą opracowywane dalej aż do ostatecznej selekcji w kwietniu 2021 roku.

Jeśli misja TRIDENT faktycznie dojdzie do skutku, IRF zbuduje na jej potrzeby ważny instrument – spektrometr plazmowy. Zbada on stan i skład jonosfery Trytona, a także magnetosferę Neptuna.

Dzięki misji TRIDENT IRF zacznie badać najbardziej zewnętrzne obszary naszego układu. Jest to wyjątkowa szansa na poszerzenie wiedzy na temat Układu Słonecznego, aż do jego granic. TRIDENT miała silną konkurencję w dotychczasowym procesie selekcji, więc cieszymy się, że została wybrana do dalszych prac badawczo-rozwojowych – mówi Martin Wieser, naukowiec odpowiedzialny za spektrometr plazmowy w IRF.

Po wystrzeleniu satelity w przestrzeń kosmiczną, które planowane jest na rok 2026, ma on wykonać pojedynczy przelot w pobliżu Neptuna i Tritona w 2038 roku. Neptun jest najbardziej zewnętrzną planetą w Układzie Słonecznym. Tryton to z kolei wyjątkowo ciekawy, wysoce aktywny, lodowy księżyc Neptuna.

Tryton jest jednym z niewielu geologicznie aktywnych obiektów w Układzie Słonecznym i zarazem kandydatem na ciało kosmiczne posiadające podpowierzchniowy ocean wodny. Księżyc ten został jak dotąd odwiedzony przez nas tylko raz, gdy w roku 1989 zbliżyła się do niego sonda Voyager 2. To ona przesłała na Ziemię zdjęcia obecnych tam gejzerów i znajdujących się ponad nimi chmur.

TRIDENT to jedna z propozycja misji do przyszłej realizacji w ramach programu NASA Discovery, w zamierzeniu opartego na serii stosunkowo niedrogich misji mających na celu dalszą eksplorację Układu Słonecznego. Misją TRIDENT kieruje Louise Prockter z Lunar and Planetary Institute/Universities Space Research Association w Houston, USA.

Jestem bardzo podekscytowany! Udział w misji TRIDENT otwiera przez IRF przełomową okazję do odkrywania sekretów Neptuna i jego aktywnych księżyców, oraz szansę na współpracę z NASA, największą agencją kosmiczną na świecie. Może któregoś dnia także logo IRF i etykieta Made in Sweden” dotrą aż na obrzeża Układu Słonecznego – podsumowuje Stas Barabash, dyrektor IRF.

Źródło: IRF

Na ilustracji: Neptun i jego księżyc Tryton. Źródło: NASA/JPL/USGS).