Tajemnicza gwiazda, międzygalaktyczny intruz

Astronomowie odkryli w Drodze Mlecznej gwiazdę, która… do niej nie należy. Oficjalnie znana jest jako J1124+4535 i ma skład chemiczny inny niż kiedykolwiek zaobserwowany w naszej Galaktyce, co sugeruje, że jest to intergalaktyczny intruz - obiekt, który może pochodzić z galaktyki karłowatej, która została w przeszłości pochłonięta przez Drogę Mleczną.

Gwiazda po raz pierwszy zwróciła uwagę astronomów podczas analizy danych zebranych w ramach przeglądu Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope (LAMOST). Teleskop służący do jego wykonania znajduje się w Chinach i pomaga naukowcom w zbadaniu i lepszym zrozumieniu składu chemicznego gwiazd na drodze analizy ich widma w zakresie widzialnym.

Dzięki obserwacjom z udziałem LAMOST oraz teleskopu Subaru w Japonii stwierdzono, że J1124+4535 cechuje stosunkowo niska zawartość magnezu oraz - jednocześnie - wysoka zawartością europu. Ten szczególny skład chemiczny jak dotąd wydaje się być unikalny dla tej jednej jedynej gwiazdy w całej Drodze Mlecznej. Wskazuje on także - jak i inne sygnatury chemiczne - na długą skalę czasową ewolucji tej gwiazdy.

Gwiazdy z takim składem chemicznym wprawdzie widywano już wcześniej, ale nie tutaj. Są one stosunkowo powszechne w galaktykach karłowatych, czyli tam, gdzie formowanie się gwiazd przebiega znacznie wolniej niż w większych galaktykach spiralnych takich jak Droga Mleczna.

Sugeruje to, że gwiazda J1124+4535 musiała powstać w jakiejś galaktyce karłowatej, która została później pochłonięta przez naszą Galaktykę. Nie ma w tym w sumie nic zaskakującego - taki rodzaj galaktycznej fuzji ma miejsce cały czas. Także i inne następstwa dawnych zderzeń Drogi Mlecznej i mniejszych galaktyk są widoczne wokół nas. Kolizje takie będą też zdaniem astronomów miały miejsce w przyszłości - za około cztery miliardy lat Droga Mleczna połączy się w podobny sposób z M31 (znaną, dobrze widoczną już teraz na północnym niebie Galaktyką  Andromedy).

J1124+4535, choć niesłychanie ciekawa i ważna z punktu widzenia współczesnej astronomii gwiazdowej, nie jest także pierwszą znaną gwiazdą międzygalaktyczną. Stwierdzono, że istnieją gwiazdy podróżujące z tak zwaną hiperszybką prędkością w obrębie Drogi Mlecznej i że pochodzą z innych galaktyk, a przede wszystkim i z największym prawdopodobieństwem z naszego galaktycznego sąsiedztwa, Wielkiego Obłoku Magellana (galaktyki karłowatej krążącej wokół naszej Galaktyki).

Źródło: NAOJ, Subaru Telescope

Na zdjęciu: Komputerowa symulacja ukazująca formowanie się dużej galaktyki spiralnej podobnej do Drogi Mlecznej. Symulacje tego typu sugerują, że halo zewnętrzne Galaktyki może składać się także z gwiazd pochodzących z innych galaktyk.
Źródło:Takayuki Saito/Takaaki Takeda/Sorahiko Nukatani/4D2U Project, NAOJ