Teleskop Arecibo śledzi potencjalnie groźną asteroidę

W dniu 19 kwietnia w Obserwatorium Arecibo wykonano pomiary metodą radarową asteroidy o nazwie 2005 YU55, która znajduje się na liście obiektów potencjalnie groźnych dla Ziemi. W tym dniu, jak podaje Michael Nolan dyrektor Obserwatorium Arecibo, ta asteroida była w odległości 2,4 miliona kilometrów od Ziemi, co stanowi w przybliżeniu 6-krotną odległość do Księżyca. Teleskop Arecibo znajduje się w okolicach miejscowości Arecibo w Portoryko i korzystają z niego naukowcy z Cornell University przy finansowym wsparciu National Science Foundation (Narodowa Fundacja Nauki).

Obrazowanie metodą radarową pozwoliło na osiągnięcie rozdzielczości 7,5 metra, a uzyskane wyniki pokazały, że rozmiar asteroidy 2005 YU55 wynosi 400 metrów i jest dwukrotnie większy niż wcześniej przypuszczano. Obiekt ten został zaliczony do potencjalnie groźnych asteroid i znajduje się na liście takich obiektów prowadzonej przez Minor Planet Center of the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics w Cambridge, w stanie Massachusetts.

Wysoka precyzja pomiarów metodą radarową zredukowała niepewności w określeniu orbity o 50 procent i dzięki temu można było jednoznacznie stwierdzić, że 2005 YU55 nie stanowi większego zagrożenia dla Ziemi przez kolejne 100 lat. Na tej podstawie zdecydowano się usunąć asteroidę ze strony zawierającej listę obiektów grożących zderzeniem prowadzonej przez program NASA ds. Obiektów Bliskich Ziemi w Laboratorium Napędu Odrzutowego.

Po okrążeniu Słońca, 2005 YU55 zbliży się do Ziemi na 0,8 odległości do Księżyca w dniu 8 listopada 2011 roku. Ten bliski przelot nie stanowi jednak żadnego zagrożenia. Asteroida ta została odkryta 28 grudnia 2005 roku przez Roberta McMillana ze Speacewatch (program poszukujący asteroidy).

Prezydent Barack Obama zgłosił, aby budżet programu NASA ds. Obiektów Bliskich Ziemi został zwiększony z 3,7 milionów dolarów w 2009 roku na 20,3 miliony dolarów w 2011 roku. NASA podkreśliła, że dzięki tym funduszom będą chcieli wesprzeć program radarowy w Obserwatorium Arecibo.

Źródło: Hubert Siejkowski