Teleskop Kosmiczny TESS odkrył ponad 2200 kandydatów na planety pozasłoneczne

img

Kosmiczny Teleskop TESS od NASA odkrył ponad 2200 kandydatów na planety pozasłoneczne podczas swojej podstawowej dwuletniej misji. Zespół naukowców związanych z projektem opublikował oficjalny katalog.

Teleskop Kosmiczny TESS został wysłany w przestrzeń kosmiczną przez rakietę Falcon 9 w 2018 roku. Statek zajął wysoką, eliptyczną orbitę wokół Ziemi, na której co dwa tygodnie zbliża się do naszej planety, by wysłać dane z pomiarów.

Podstawowa faza obserwacji trwała od lipca 2018 roku do lipca 2020 roku, w tym czasie obiektyw teleskopu został skierowany najpierw przez rok po kolei na 13 wyznaczonych sektorów na południowej półkuli ekliptycznej, a w kolejnym roku na 13 sektorów na półkuli północnej.

Okazuje się, że za sprawą teleskopu udało się zarejestrować 2241 kandydatów na planety pozasłoneczne. Wszystkie znajdują się wokół pobliskich naszemu Układowi Słonecznemu jasnych gwiazd. Wśród kandydatów jest wiele planet podobnych w pewnym stopniu do Ziemi – setki planet zbliżonych do niej rozmiarami.

Naukowcy cały czas pracują na utworzonym katalogu kandydatów, by po dokładnych analizach potwierdzać kolejne odkrycia. W tej chwili potwierdzonych jest około 120 egzoplanet z tego katalogu. Takie potwierdzenia często wymagają prowadzenia dodatkowych obserwacji naziemnych, a do tego użycia innych technik, jak np.: technika przesunięcia radialnego czy obrazowania w wysokiej rozdzielczości i charakteryzowania fizycznego gwiazdy, wokół której krąży dany kandydat.

Wiele z tych egzoplanet będzie mogło być obserwowanych w przyszłości przez następne teleskopy, jak choćby Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba. Dla najjaśniejszych gwiazd możliwe będzie profilowanie atmosfer przechodzących na ich tle egzoplanet, co może pozwolić na poszukiwanie w nich śladów wody, tlenu czy innych cząsteczek wskazujących na możliwość istnienia tam warunków sprzyjających życiu.

Egzoplanety są znajdowane za pomocą teleskopu TESS przy użyciu techniki fotometrycznej. Polega ona na poszukiwaniu periodycznych spadków jasności dochodzącej z gwiazd, które wskazywać będą na przejście potencjalnej egzoplanety przed gwiazdą (jej bardzo niewielkie zaćmienie). Detektory czterech kamer zamontowanych na TESS są w stanie wychwytywać takie względne spadki jasności na poziomie 0,1%.

Wiele z odkryć teleskopu TESS, które znajdują się w opublikowanym katalogu opisywaliśmy na łamach portalu Urania. W styczniu 2020 roku informowaliśmy o odkryciu egzoplanety TOI 700 d w układzie TOI 700 znajdującym się 100 lat świetlnych od nas. Była to pierwsza odkryta przez TESS egzoplaneta o rozmiarach zbliżonych do Ziemi.

360 lat świetlnych od Ziemi znaleziono układ TOI 125 – pierwszą gwiazdę, wokół której TESS odkrył wiele egzoplanet. Wokół TOI 125 krążą trzy mini-neptuny i możliwe, że też dwie mniejsze planety.

Ciekawym odkryciem była też egzoplaneta TOI 1338 b, która krąży wokół układu podwójnego gwiazd – to jedna z tylko kilku takich odkrytych planet pozasłonecznych.

Nie tak dawno, bo w lutym 2021 roku, można było przeczytać o odkryciu trzech planet w strumieniu młodych gwiazd Ryba-Erydan. Za pomocą TESS odkryto tam trzy gorące światy krążące po ciasnych orbitach wokół liczącej zaledwie 120 mln lat gwiazdy TOI 451 (znanej też jako CD-38 1467).

Na zdjęciu: Wizja artystyczna wybranych egzoplanet odkrytych przez teleskop TESS. Źródło: NASA.