TESS odkrywa pierwszą planetę o rozmiarach Ziemi w strefie zamieszkiwalnej

TOI 700 d

NASA donosi, że w galaktyce odległej od nas o 100 lat świetlnych leżącej w granicach gwiazdozbioru Dorado (Złota Ryba) znajduje się ciekawy układ planetarny o nazwie TOI 700. Należy do niego między innymi TOI 700 d - pierwsza o rozmiarach Ziemi odkryta przez satelitę TESS (Transiting Exoplanet Survey).

Teleskop TESS odkrył swoją pierwszą planetę wielkości Ziemi w strefie zamieszkiwalnej jej macierzystej gwiazdy, czyli krążącej w takiej od niej odległości, że panują tam warunki odpowiednie do podtrzymania obecności ciekłej wody na powierzchni. Naukowcy dodatkowo potwierdzili to odkrycie z pomocą Kosmicznego Teleskopu Spitzera. Modelowano też komputerowo potencjalne środowiska nowo znalezionych planet, co może pomóc w ich przyszłych obserwacjach.

TOI 700 jest małym, chłodnym karłem typu M o masie 30% masy Słońca. Gwiazda ta pojawia się w 11 z 13 sektorów nieba zaobserwowanych przez satelitę TESS w trakcie pierwszego roku jego misji. Dzięki temu naukowcom udało się uchwycić wiele tranzytów pochodzących od trzech krążących wokół niej planet.

Najbardziej wewnętrzna planeta, TOI 700 b, rozmiarami bardzo przypomina Ziemię, a do tego prawdopodobnie jest zbudowana z materiału skalnego. Okrąża gwiazdę w czasie… 10 ziemskich dni. Kolejna pod względem odległości od gwiazdy planeta, TOI 700 c, jest 2,6 razy większa niż Ziemia, okrąża centrum układu w ciągu 16 dni i prawdopodobnie jest światem zdominowanym przez gaz.

TOI 700 d, najbardziej znana planeta w układzie i jedyna krążąca w strefie zamieszkiwalnej, jest o około 20% większa niż Ziemia, rok na niej trwa 37 ziemskich dni, a ona sama otrzymuje od gwiazdy 86% energii dostarczanej przez Słońce na Ziemię. Dane ze Spitzera dodatkowo przekonały naukowców, że TOI 700 d jest faktycznie planetą, i doprecyzowały pomiary jej okresu orbitalnego o 56% oraz wielkości - o 38%. Wykluczono także inne możliwe astrofizyczne przyczyny występowania sygnału tranzytowego, takie jak na przykład obecność mniejszej, ciemniejszej gwiazdy będącej składnikiem układu podwójnego.

Choć dokładne warunki panujące na TOI 700 d nie są znane, naukowcy wykorzystali aktualnie zebrane informacje (takie jak rozmiar planety i typ jej gwiazdy) do wymodelowania i zbadania 20 potencjalnych środowisk TOI 700 d. Chcieli ocenić, czy któryś z modeli wykaże odpowiednie temperatury powierzchni i ciśnienie atmosferyczne - takie, przy których planeta może dla nas nadawać się do "zamieszkania".

Jedna z symulacji daje w wyniku pokryty oceanem glob o gęstej, zdominowanej przez dwutlenek węgla atmosferze. Podobna atmosfera mogła zdaniem planetologów otaczać Marsa w jego geologicznej młodości. Ta hipotetyczna, modelowa atmosfera zawiera głęboką warstwę chmur pokrywających tę półkulę planety, która jest stale zwrócona ku gwieździe (odpowiada za to tak zwana rotacja synchroniczna). Inny model przedstawia TOI 700 d jako bezchmurną, lądową wersję współczesnej Ziemi, w której wiatry odpływają z nocnej strony planety i zbiegają się w punkcie bezpośrednio zwróconym ku gwieździe.

Źródło: NASA's Goddard Space Flight Center Scott Wiessinger (USRA)