Testy anteny dla misji Europa clipper

Europa Clipper-antena

Nietrudno dostrzec, że nie jest to zwykła antena satelitarna.

W rzeczywistości nie jest to w ogóle antena satelitarna, a specjalna antena o dużym wzmocnieniu (antena HGA), która w przyszłości ma wysyłać i odbierać sygnały z/do Ziemi - z orbity Jowisza.

Najpierw jednak odbędzie długą podróż na pokładzie sondy kosmicznej Europa Clipper. Sonda ta przeprowadzi szczegółowe badania jednego z największych satelitów Jowisza, Europy. Chodzi między innymi o sprawdzenie, w jakim stopniu ten lodowaty świat nadaje się do zasiedlenia i czy może na nim istnieć jakiekolwiek życie. Naukowcy uważają dziś bowiem na przykład, że pod lodową powierzchnią Europy znajduje się ogromny, słony ocean.

Antena będzie transmitować obrazy o wysokiej rozdzielczości oraz wszelkie inne dane pochodzące z kamer i instrumentów naukowych tej sondy. Pełnowymiarowa antena prototypowa ma wysokość zbliżoną do wysokości standardowego kosza do koszykówki i jest obecnie poddawana szczegółowym testom eksperymentalnym w ETR w Langley Research Center w NASA, w Hampton w stanie Wirginia. Testy mają na celu między innymi ocenę jej wydajności i dokładności w wyborze celu - parametrów ważnych z punktu widzenia misji Europa Clipper.

Samo ETR to specjalne miejsce i urządzenia przeznaczone do testów wykonywanych w pomieszczeniach, które pozwala badaczom dokładniej scharakteryzować nadajniki, odbiorniki i inne komponenty oraz podsystemy elektromagnetyczne anteny w środowisku kontrolowanym naukowo.

Testy tej prototypowej anteny mają się wkrótce zakończyć, ale naukowcy planują powrócić do nich znów w 2020 roku. Odbędą się wówczas tak zwane testy akceptacyjne. Start sondy Europa Clipper planowany jest z kolei na rok 2020, a jej podróż na Jowisza zajmie od 3 do 7 lat, w zależności od użytej rakiety nośnej i tego w jaki sposób wykorzystane zostaną konkretne ustawienia planet - asysty grawitacyjne.

Naukowcy spodziewają się, iż obecne testy i pomiary przeprowadzone w ETR wykażą, że misja Europa Clipper może faktycznie przesyłać dużą ilość danych naukowych z powrotem na Ziemię i ostatecznie ocenić warunki panujące na Europie - w tym jej zamieszkiwalność. Centrum ETR staje się od niedawna nowym narzędziem NASA w zakresie badań systemów komunikacji kosmicznej - dzięki rozszerzonemu zakresowi częstotliwości od pasma X do pasma Ka.

Źródło: NASA Langley Research Center

Na zdjęciu: Pełnowymiarowy prototyp anteny sondy Europa Clipper przechodzi testy eksperymentalne w NASA Langley Research Center. Oczekuje się, że Europa Clipper rozpocznie swą misję szczegółowego zbadania księżyca Jowisza Europa około roku 2020.
Źródło: NASA/David C. Bowman