Tianwen 1 – pierwsza marsjańska sonda z Chin już na orbicie

mars

Na orbitę wokół Marsa dotarła kolejna sonda. Pierwsza misja marsjańska Chin Tianwen 1 z powodzeniem wykonała manewr hamowania i zaczęła krążyć wokół Czerwonej Planety.

Wysłany w lipcu 2020 r. na rakiecie Długi Marsz 5 statek Tianwen 1 dotarł 10 lutego 2021 r. do Marsa. Około godziny 12:52 czasu polskiego jego główny silnik został uruchomiony na 15 minut. Tyle czasu wystarczyło, by sonda zwolniła wystarczająco i weszła na wstępną orbitę wokół planety.

Na potwierdzenie udanego manewru musieliśmy trochę poczekać. Krótko po odpaleniu silników statek zniknął za planetą i na 58 minut utracono z nim kontakt. Dopiero około godziny 14:00 obserwatorzy nasłuchujący sygnałów radiowych z sondy zaczęli odbierać transmisję z anten statku. Jak to często bywa z chińskimi misjami, tym razem nie prowadzono żadnej transmisji z wydarzenia: ani online, ani w chińskich globalnych stacjach telewizyjnych.

Tianwen 1 to pierwsza samodzielna chińska misja marsjańska. Wcześniej kraj realizował projekt orbitera Yinghuo-1 (listopad 2011 roku), który miał polecieć z rosyjską misją Fobos-Grunt, ale start niestety się nie powiódł i sonda została uwięziona na orbicie okołoziemskiej.

Tianwen 1 składa się z orbitera oraz platformy lądującej z łazikiem. Orbiter będzie krążył wokół planety i zbierał dane naukowe, a lądownik z łazikiem już w maju wykona próbę lądowania w Utopia Planitia – rozległej równinie w basenie uderzeniowym Utopia.

Celem misji jest zbadanie morfologii i struktury geologicznej Marsa, badanie własności gruntu i rozmieszczenia wody w formie lodu pod powierzchnią, badanie składu chemicznego powierzchni planety, badanie jonosfery i klimatu.

Chiny stały się piątym państwem, któremu udało się dotarcie do Marsa. Są też trzecim po Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich krajem, który za pierwszym razem przeprowadził udaną misję. Choć Chiny czeka teraz jeszcze trudniejszy etap związany z lądowaniem, to już na tym etapie można uznać misję za udaną.

Sonda Tianwen 1 znajduje się w tej chwili na orbicie wstępnej o przybliżonych wymiarach 400 x 180 000 km i inklinacji 12 stopni. W niedalekiej przyszłości statek zmieni inklinację na polarną (do 87 stopni), a potem obniży wstępnie orbitę do wymiarów 265 na 60 000 km. W maju powinno zostać przeprowadzone lądowanie łazika. Sonda znajdzie się potem na orbicie naukowej: najpierw na orbicie o wymiarach 400 na 15 000 km, a ostatecznie 265 x 12 000 km.

Trwa maraton nowych misji marsjańskich. Latem 2020 r. w kierunku Czerwonej Planety poleciały trzy misje. Arabska sonda al-Amal osiągnęła orbitę Marsa 9 lutego. 18 lutego do obecnej dwójki dołączy amerykański łazik Perseverance. Pojazd nie będzie jednak wchodził na orbitę, ale bezpośrednio lądował na powierzchni.

Na podstawie: CCTV

Na zdjęciu: Pierwszy obraz Marsa zarejestrowany jeszcze przed wejściem na orbitę przez chińską sondę Tianwen 1. Źródło: CNSA.