Trzeci Katalog źródeł XMM-NEWTON

W ostatnim czasie Kolaboracja Fermi opublikowała swój pierwszy katalog źródeł ekstremalnych. Kolejny, wielki zbiór kosmicznych źródeł (3XMM-DR4), tym razem w zakresie promieniowania rentgenowskiego, powstał na podstawie obserwacji teleskopu XMM-NEWTON. Jest to już trzeci katalog powstały w oparciu o obserwacje pochodzące z tego instrumentu i zawiera on ponad pół miliona źródeł.

XMM-NEWTON (ang. X-ray Multi Mirror Newton) jest satelitą należącym do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Monitoruje niebo od końca 1999 roku, poruszając się po 48-godzinnej orbicie eliptycznej o bardzo dużej ekscentryczności i nachyleniu 40 stopni. Misja została początkowo zaplanowana na dwa lata, później wielokrotnie przedłużano czas jej pracy. Obecnie szacuje się, że XMM-NEWTON pracować będzie do końca 2014 roku.

Katalog 3XMM-DR4 stanowi unikalny przegląd obserwacji obiektów w zakresie promieniowania rentgenowskiego, uwzględnia obiekty takie jak galaktyki aktywne (dominująca część katalogu), gromady galaktyk czy rentgenowskie układy podwójne. Obserwacje, na podstawie których sporządzono katalog, obejmują dane od lutego 2000 roku do grudnia 2012 roku. Łącznie zidentyfikowano 531 261 źródeł, z czego 372 728 dotąd nieznanych.

Naukowcy zaangażowani w projekt, podkreślają, że uzyskane wyniki stanowią bardzo interesującą bazę obiektów dla astronomów. Ważne wyniki uzyskano już na podstawie wcześniejszych przeglądów, a 3XMM dostarczy 50% nowych danych, w stosunku do już dostępnych.

Równocześnie z publikacją katalogu 3XMM, udostępniono nową wersję XMM-Newton Science Archiwum (XSA)  portalu ułatwiającego dostęp do danych  instrumentu XMM-NEWTON. Dzięki zastosowanym algorytmom indeksowania i wyszukiwania, dostęp do danych jest dwadzieścia razy szybszy niż dotychczas.  Interfejs jest też znacznie bardziej przyjazny użytkownikom. Katalog 3XMM jest dostępny na stronie: http://nxsa.esac.esa.int/nxsa-web/#search