Turystyczna misja Sojuz MS-20 przyleciała do ISS

rakieta sojuz przed startem

8 grudnia 2021 r. z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz 2.1a z załogową misją Sojuz MS-20 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Do stacji oprócz profesjonalnego astronauty polecieli turyści.

Rakieta została wystrzelona 8 grudnia 2021 r. o 10.38 rano czasu lokalnego ze stanowiska 31/6 na kazachskim kosmodromie Bajkonur. Lot przebiegł pomyślnie i niecałe 9 minut po starcie trzeci stopień rakiety znalazł się wraz ze statkiem na wstępnej niskiej orbicie okołoziemskiej.

Misja Sojuz MS-20 to kolejna rosyjska misja załogowa, w której do stacji leci tylko jeden profesjonalny astronauta. Dowódcą misji jest Rosjanin Aleksander Misurkin, dla którego jest to już 3. lot kosmiczny. W locie na stację towarzyszyli mu turyści, którzy kupili kilkudniowy pobyt na pokładzie ISS za pośrednictwem firmy Space Adventures. Jest to Yusaku Maezawa - japoński miliarder i fundator misji kosmicznej dearMoon, która ma się odbyć za pomocą systemu Starship firmy SpaceX. W locie tym towarzyszy mu współpracownik Yozo Hirano, który ma dokumentować całą przygodę.

Statek Sojuz MS-20 zadokował do stacji w module Poisk. Lot, synchronizacja orbit i zbliżenie do ISS trwało 4 orbity (około 6 godzin). Misja Sojuz MS-20 potrwa tylko 12 dni. Potem Misurkin wróci wraz z turystami w tym samym statku na Ziemię.

Na podstawie: Roskosmos/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Sojuz 2.1a przed startem misji Sojuz MS-20. Źródło: Roskosmos.