Uczniowie z Grudziądza odkryli 31 planetoid

img

Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Grudziądzu odkryli aż 31 planetoid w ramach kampanii All-Poland IASC (International Astronomical Search Collaboration). Jest to najlepszy wynik w Polsce w ramach tej kampanii.

6 listopada 2018 roku portal Zespołu Szkół Technicznych im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Grudziądzu ogłosił, że uczniowie tej szkoły w ramach zajęć Międzyszkolnego Koła Astronomicznego (MKA) prowadzonego przez pana Grzegorza Rycyka (ZST – Planetarium) odkryli trzydzieści jeden planetoid w trakcie kampanii, która trwała od 2 do 29 października. To najlepszy wynik w ramach dotychczasowych kampanii IASC na terenie Polski. W związku z odkryciem uczniowie otrzymali list gratulacyjny od głównej koordynatorki kampanii IASC  Cassidy Davis (Hardin-Simmons University w stanie Teksas).

Poszukiwania asteroid odbywają się w ramach narodowych kampanii IASC na całym świecie. Koordynatorem polskiej kampanii (All-Poland IASC ) jest prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Projekt IASC jest skierowany do młodzieży w różnym wieku oraz do miłośników astronomii. W znacznym stopniu jest to projekt edukacyjny, który polega na analizie przekazywanych pakietów zdjęć wykonanych w pewnych odstępach czasu przez 1,8-metrowy teleskop Pan-STARRS na Hawajach. Analiza danych obserwacyjnych odbywa się poprzez pracę z programem Astrometrica. Każdego roku w tym projekcie uczestniczy ponad 700 zespołów z 80 krajów świata. Od startu kampanii w 2006 roku uczestnicy odkryli już ponad 1300 planetoid, przez co przyczynili się do lepszego zrozumienia i poznania głównego pasa planetoid, a także obiektów położonych poza orbitą Neptuna.

Dzięki projektowi IASC jego uczestnicy mogą poczuć, jak to jest być naukowcem – a przy okazji wpisują się na listę odkrywców rzeczywistych nowych obiektów Układu Słonecznego. 4 października wystartowała nowa kampania All-Poland IASC. Możemy spodziewać się kolejnych odkryć. Po przeprowadzeniu dalszych obserwacji dotyczących tegorocznych odkryć, w przyszłości będzie istniała możliwość nadania nazw własnych części odkrytych planetoid i w ten sposób nowe obiekty dołączą do grona „polskich planetoid”.

Jeśli ktoś ma pytania odnośnie szczegółów odkryć, może przesyłać je do Grzegorza Rycyka na adres e-mail: rycyk.grzegorz@gmail.com lub planetarium.grudziadz@gmail.com

Międzyszkolne Koło Astronomiczne (MKA) działa przy Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym w Grudziądzu na ul. Hoffmanna 17 (budynek Zespołu Szkół Technicznych). Zajęcia MKA odbywają się w poniedziałki o godz. 15:10 (od 1 października br.) i są nieodpłatne.

Autor: Paweł Z. Grochowalski