Udane starty rakiet z Chin i Nowej Zelandii

img

19 sierpnia odbyły się dwa starty rakiet orbitalnych w odstępie zaledwie 9 minut. Z Nowej Zelandii ósmy raz poleciała rakieta Electron z czterema satelitami od firm UnseenLabs i Spaceflight, a z chińskiego kosmodromu Xichang rakieta Długi Marsz 3B wyniosła cywilnego satelitę telekomunikacyjnego Chinasat 18.

Chiński telekom

Z kosmodromu Xichang rakieta Długi Marsz 3B wyniosła na orbitę cywilnego satelitę telekomunikacyjnego Chinasat 18. Rakieta wystartowała o 14.03 czasu polskiego. Chinasat 18 jest wyposażony w ładunek telekomunikacyjny składający się z 30 transponderów pasma Ku oraz ładunek do komunikacji w paśmie Ka (14 kierowanych wiązek i 2 transpondery z zasięgiem obszarowym). Satelita będzie udostępniał sygnał telewizji satelitarnej, radia, łączność telefoniczną oraz Internet. Satelita został zbudowany w oparciu o platformę satelitarną DFH-4E.

Państwowe media nie potwierdziły jeszcze udanej misji, chociaż z doniesień zewnętrznych obserwatorów sam start rakiety wydawał się być prawidłowy.

Electron po raz ósmy

Z kompleksu rakietowego na Półwyspie Mahia w Nowej Zelandii wystartowała w poniedziałek o 14.12 czasu polskiego rakieta Electron firmy Rocket Lab. W swojej ósmej misji, nazwanej Look Ma, No Hands, rakieta z powodzeniem wyniosła na orbitę satelity dla firm UnseenLabs i pośrednika Spaceflight.

Satelita firmy UnseenLabs to BRO-1 (Breizh Reconnaissance Orbiter – 1). Jest to pierwszy satelita przyszłej flotylli statków przeznaczonych do obserwacji ruchu morskiego.

Pozostałe satelity były obsługiwane przez amerykańskiego pośrednika w wysyłaniu małych satelitów – firmę Spaceflight. W tym locie na pokładzie rakiety znalazły się:

BlackSky Global 4 – czwarty statek firmy BlackSky, która buduje sieć satelitów obserwacji optycznej o rozdzielczości do 90 cm/px na niskiej orbicie. Firma swoje poprzednie 3 satelity wysłała na trzech różnych rakietach w 2018 i 2019 roku. Każdy z satelitów obecnej wersji ma działać przez 3 lata i umożliwiać zbieranie 1000 fotografii na dzień. Docelowo firma chce utrzymywać operacyjną sieć 60 satelitów.

Pearl White 1,2 – para nanosatelitów standardu CubeSat 6U, zbudowana przez firmę Tiger Innovations dla Dowództwa Kosmicznego Sił Powietrznych USA. Statki mają przez rok testować nowe technologie napędu, zasilania, komunikacji i deorbitacji statków kosmicznych.

Start przebiegł pomyślnie, a proces wypuszczania satelitów rozpoczął się w 54. minucie misji. Był to pierwszy lot rakiety Electron od ogłoszenia właściciela firmy – Petera Becka – o planach odzyskiwania dolnego stopnia rakiety za pomocą spadochronów i helikoptera.

Już w poprzednich dwóch lotach firma zbierała dane mające pomóc opracować proces odzysku rakiety. W tym locie po raz pierwszy umieszczono w rakiecie zaawansowany system zbierania danych z lotu Brutus. System ten to taka czarna skrzynka, która miała przetrwać powrót dolnego stopnia i twarde wodowanie. Zespół firmy odzyska urządzenie ze szczątków rakiety.

Już podczas dziesiątego lotu pod koniec tego roku rakieta Electron będzie wyposażona w pierwszy sprzęt przeznaczony do procesu odzyskiwania rakiety.

Po opisanych powyżej misjach licznik udanych startów orbitalnych w tym roku wynosi już 54. Następny w planach jest start rosyjskiego statku załogowego Sojuz MS-12 (22 sierpnia). Statek poleci do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej bez załogi. Będzie to test rakiety Sojuz 2.1a, która od przyszłego roku ma być wykorzystywana przez Rosję do przeprowadzania lotów załogowych.

Źródło: NS/Rocket Lab

Na zdjęciu: Rakieta Electron podczas startu w ramach misji Look Ma, No Hands. Źródło: Rocket Lab.