Udany debiut pierwszej chińskiej rakiety z bocznymi stopniami na paliwo stałe

długi marsz 6a

Na kosmodromie Taiyuan w Chinach zadebiutowała rakieta Długi Marsz 6A. To kolejna z nowych chińskich rakiet nośnych, które w przyszłości zastąpią pierwszą generację rakiet Długi Marsz.

29 marca 2022 r. Chiny przeprowadziły udany debiut rakiety Długi Marsz 6A. Lot przeprowadzono z kosmodromu Taiyuan. Na orbitę heliosynchroniczną wyniesiono parę eksperymentalnych satelitów: Pujiang 2 i Tiankun 2.

Nowa chińska rakieta Długi Marsz 6A to znacznie większy wariant rakiety Długi Marsz 6. Jest to pierwszy chiński system nośny, który wykorzystuje jako rakiety pomocnicze paliwo stałe. W rodzinie chińskich rakiet Długi Marsz występują często rakiety boczne jednak do tej pory wszystkie zasilane były ciekłymi mieszankami, w większości przypadków toksycznych paliw hipergolicznych. Paliwa stałe stosuje się natomiast często jako zasadnicze człony mniejszych chińskich rakiet (np. Długi Marsz 11).

Rakieta Długi Marsz 6A ma 3,35 m średnicy. W dolnym stopniu posiada dwa silniki YF-100 napędzane kerozyną RP-1 i ciekłym tlenem. Do tego stopnia przyłączone są właśnie cztery boczne rakiety na paliwo stałe. Drugi stopień o mniejszej średnicy napędzany jest przez pojedynczy silnik YF-115 również na kerozynę i ciekły tlen.

Rakieta, podobnie jak jej mniejsza siostra Długi Marsz 6 jest budowana w szanghajskich zakładach SAST, które konkurują z zakładami CALT produkującymi najwięcej typów rakiet z rodziny Długi Marsz. Wersja 6A ma udźwig 4 t na orbitę heliosynchroniczną. Stanowi więc bezpośrednią konkurencję dla rakiety Długi Marsz 8 od CALT. Ta swój pierwszy lot wykonała w 2020 r.

Długi Marsz 6A ma być dostępna w czterech wariantach: z czterema rakietami na paliwo stałe, dwiema, bez rakiet pomocniczych i z rakietami bocznymi, które są kopią 1. członu. Na potrzeby jej startów wybudowano w kosmodromie Taiyuan nową wyrzutnię.

W udanej misji na orbitę trafił satelita Pujiang 2, który ma testować technologie związane z teledetekcją. Eksperymentalny statek zbudowały zakłady SAST. Wcześniej w 2015 roku stworzyły poprzednika, satelitę Pujiang 1, który został wysłany na rakiecie Długi Marsz 11. Wtedy miał on testować technologie związane z inteligentnymi miastami.

Drugim ładunkiem lotu był Tiankun 2 - satelita zbudowany przez ośrodek obronny podlegający pod CASIC. Na statku umieszczono eksperymentalny sprzęt do badania środowiska kosmicznego. Jego poprzednik Tiankun leciał na rakiecie Kaituozhe 2 w jej debiucie w 2017 roku i testował platformę satelitarną wraz ze sprzętem teledetekcyjnym i telekomunikacyjnym.

Był to 7. start rakiety orbitalnej z Chin w 2022 roku i 31. w ogóle udany start orbitalny na świecie. Poprzednim chińskim startem, którego nie relacjonowaliśmy na łamach portalu był lot rakiety Długi Marsz 4C. Misja ta była przeprowadzona 17 marca 2022 r. i na orbicie wyniesiono wtedy z powodzeniem satelitę Yaogan 34 (02). To drugi z serii statków Yaogan 34, budowanych przez zakłady SAST. Oficjalnie to satelita obserwacji Ziemi z cywilnym zastosowaniem, ale bardziej prawdopodobne, że stanowi uzupełnienie optyczne sieci szpiegowskiej nasłuchu elektronicznego Yaogan 31.

Na podstawie: Xinhua/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 6A startująca w debiucie z kosmodromu Taiyuan. Źródło: Weibo/CNSA.