Udany kosmiczny manewr sondy OSIRIS-REx

Według agencji NASA sonda OSIRIS-REx przeprowadziła swój pierwszy kosmiczny manewr (Deep Space Maneuver) o nazwie DSM-1 w dniu 28 grudnia 2016 roku. Po odpaleniu głównego silnika sonda ustawiła się na właściwym kursie, który ma ją doprowadzić na powierzchnię planetoidy Bennu.

Była to pierwsza znaczna zmiana trajektorii OSIRIS-REx. Manewr zużył 354 kilogramy paliwa napędowego. Jego rezultatem jest zmiana prędkości sondy o wartość około 431 metrów na sekundę.  To pierwszy z ważnych kroków milowych misji – znacząca zmiana w ruchu była niezbędna, by ustawić OSIRIS-REx na właściwym kursie, umożliwiającym jego bliskie podejście do Ziemi we wrześniu 2017 roku.

Informacje uzyskane z sieci Deep Space Network (DSN) potwierdziły, że zmiana trajektorii zakończyła się powodzeniem. Także dane telemetryczne z samej sondy wskazują na to, że wszystkie jej układy zachowują się zgodnie z oczekiwaniem. Zdaniem Arlina Bartlesa, kierownika projektu z centrum NASA Goddard Space Flight w Maryland, sonda jest teraz na „bezpiecznej drodze do Bennu”.

18 stycznia tego roku wprowadzono dodatkowo niewielką poprawkę w trajektorii prowadzącej sondę w kierunku Ziemi. Bliskie spotkanie OSIRIS-REx z naszą planetą jest niezbędne, bowiem dzięki sile ziemskiej grawitacji ostateczny tor ruchu sondy zostanie odpowiednio zmodyfikowany i zgięty – tak, by ostatecznie mogła ona dotrzeć do planetoidy jesienią 2018 roku.

Misja bezzałogowej sondy kosmicznej jest częścią projektu New Frontiers. Jej cel, planetoida (101955) Bennu, należy do grupy Apolla i zaklasyfikowana jako obiekt NEO. Sonda została wysłana w kosmos 8 września 2016 roku. Lądowanie powrotnej kapsuły z próbkami pozyskanymi z powierzchni Bennu planowane jest na jesień 2023 roku.

Źródło: NASA, Nancy Neal Jones