Udany powrót na Ziemię rosyjskiej ekipy filmowej w statku Sojuz MS-18

img

17 października 2021 r. na Ziemię wróciła z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej załoga w statku Sojuz MS-18. Długotrwałą misję kosmiczną zakończył profesjonalny kosmonauta Oleg Nowicki, a ze stacji wrócili też po 12-dniowej misji reżyser Klim Szipenko i aktorka Julija Pereslid, którzy kręcili na orbicie sceny do filmu fabularnego “The Challenge”.

Powrót z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej rozpoczął się 17 października o 3:13 w nocy czasu polskiego, kiedy statek Sojuz MS-18 z załogą oddokował od portu w module MLM-U Nauka. Oddokowanie statku oficjalnie zapoczątkowało 66. Ekspedycję na ISS. Obecnie dowódcą stacji jest pozostający na niej Francuz Thomas Pesquet.

Sojuz po odłączeniu i oddaleniu od stacji wykonał manewr deorbitacji, po czym wszedł w atmosferę Ziemi, która pozwoliła wytracić większość prędkości orbitalnej. Statek wylądował na spadochronach o 6:36 rano polskiego czasu około 150 km od miasta Dżezkazgan na kazachstańskich stepach.

Była to już 3. misja kosmiczna dla Olga Nowickiego. Kosmonauta był wcześniej na pokładzie ISS w 2012 roku podczas Ekspedycji 33/34 oraz w 2016 r. podczas Ekspedycji 50/51. Łącznie spędził w przestrzeni kosmicznej 531 dni. Dla ekipy filmowej był to pierwszy lot na orbitę. Szpienko i Pereslid kręcili na stacji z pomocą kosmonautów film fabularny "The Challenge". Jest to pierwsza produkcja fabularna, w której część scen nakręcona została w kosmosie. Fabuła filmu dotyczy konieczności przeprowadzenia w stanie nieważkości operacji kardiologicznej.

Podczas przygotowań do powrotu załogi Sojuza MS-18 doszło do incydentu. Statek będąc zadokowanym do modułu MLM-U Nauka podczas testu napędu uruchomił silniki znacznie dłużej niż planowano. W konsekwencji doszło do nieplanowanego obrotu stacji, któremu przeciwdziałały systemy kontroli orientacji: silniki modułu Zwiezda i statku towarowego Progress MS-17, przyłączonego obecnie do stacji. Według nieoficjalnych informacji nieprawidłowe odpalenie było wynikiem wysłania błędnych procedur z Ziemi. Incydent nie spowodował problemów z powrotem astronautów, gdyż zostało zużyte jedynie paliwo przeznaczone do tego typu testów.

Miejsce Sojuza MS-18 zajmie teraz na stacji statek towarowy Progress MS-17. Relokacja z portu w module Poisk do portu w module MLM-U Nauka powinna nastąpić 22 października. Astronauci załadują następnie sekcję hermetyzowaną Progressa niepotrzebnym sprzętem i śmieciami, a następnie statek odłączy się od stacji i zejdzie z orbity, spalając się w atmosferze. Następnie do modułu MLM-U Nauka przyleci kolejny statek Progress M-UM ze specjalną misją. Przyłączy on do stacji kolejny nowy rosyjski moduł Priczal (UM). Start ten planowany jest na 24 listopada.

Na podstawie: Roskosmos/NSF

Na zdjęciu: Oleg Nowicki po wyjściu ze statku Sojuz MS-18. Źródło: Paweł Kassin/Roskosmos.