Udany start astronautów Shenzhou 13 do stacji kosmicznej Tiangong

img

Rakieta Długi Marsz 2F wyniosła na orbitę drugą załogę Chińskiej Stacji Kosmicznej. W kierunku stacji poleciał statek Shenzhou 13 z trojgiem astronautów.

Kolejny chiński start załogowy poświęcony obsadzeniu Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong) został przeprowadzony 15 października 2021 r. Rakieta Długi Marsz 2F wystartowała z kosmodromu Jiuquan o 18:23 czasu polskiego.

Lot przebiegł pomyślnie i nieco ponad 8 minut po starcie rakieta umieściła statek Shenzhou 13 na poprawnej wstępnej orbicie. Statek rozłożył panele słoneczne i astronauci mogli zdjąć skafandry ciśnieniowe w drodze do stacji.

Wyrównanie orbity z orbitą stacji Tiangong i dolot do stacji potrwa około 6 godzin. Statek zadokuje do portu w jedynym na razie module, czyli w Tianhe.

W skład 2. Ekspedycji do stacji Tiangong wchodzą:

Zhai Zhigang – 55-letni astronauta, biorący wcześniej udział w misji kosmicznej Shenzhou 7. Jako pierwszy przeprowadził chiński spacer kosmiczny w 2008 r., wychodząc na zewnątrz statku Shenzhou.

Wang Yaping – 41-letnia astronautka. Druga Chinka, która poleciała na orbitę. Swoją pierwszą misję kosmiczną, Shenzhou 10, wykonała w czerwcu 2013 r. do tymczasowej stacji kosmicznej Tiangong 1.

Ye Guangfu – 41-letni astronauta. Debiutant w tej roli. Wchodzi w skład grupy astronautów, którzy rozpoczęli szkolenie w 2010 r.

Misja Shenzhou 13 to 8. misja załogowa Chin i druga na potrzeby stacji kosmicznej Tiangong. Jest to też pierwsza chińska półroczna misja. Obecnie stacja składa się z pojedynczego modułu Tianhe, wysłanego w kwietniu 2021 r. oraz statku towarowego Tianzhou 3, który zadokował we wrześniu i dostarczył zaopatrzenie dla załogi i nowe skafandry do spacerów kosmicznych.

Jak podaje agencja prasowa Xinhua jednym z głównych celów misji Shenzhou 13 jest test kluczowych technologii potrzebnych do ukończenia konstrukcji stacji np. manipulacja ramieniem robotycznym  w celu przyszłych relokacji modułów stacji. W trakcie ekspedycji zostaną przeprowadzone 2-3 spacery kosmiczne.

Oczywiście w czasie trwania pobytu załogi Shenzhou 13 przeprowadzane będą eksperymenty naukowe i technologiczne w dziedzinie medycyny kosmicznej i fizyki w warunkach mikrograwitacji. Będą również prowadzone działania edukacyjne.

Kolejną fazą budowy stacji Tiangong będzie wysłanie dwóch modułów badawczych Wentian i Mengtian w 2022 r. W przyszłym roku zostanie przeprowadzona także kolejna misja Shenzhou 14.

Na podstawie: Xinhua/NSF

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 2F wysyłająca statek załogowy Shenzhou 13. Źródło: Xinhua.