Przejdź do treści

Udany start Falcona Heavy!

img

Po wielu latach rozwoju w końcu wystartowała! Największa pod względem możliwości nośnych współczesna rakieta na świecie odleciała dziś z kompleksu LC-39A w porcie kosmicznym im. Kennedy’ego na Florydzie. W swoim pierwszym testowym locie wyniosła na orbitę heliocentryczną samochód marki Tesla Roadster, należący do właściciela firmy SpaceX, Elona Muska.

Przeczytaj więcej o drodze rakiety Falcon Heavy do pierwszego startu

Rakieta wystartowała pod sam koniec wyznaczonego okna startowego o 21:45 polskiego czasu. Potężny system majestatycznie podniósł się nad kompleks startowy i zaczął manewr obrotu do odpowiedniej pozycji dla kierunku lotu. Po nieco ponad minucie rakieta osiągnęła największe obciążenie aerodynamiczne, drugi po starcie punkt krytyczny misji.


Rakieta Falcon Heavy podczas największego przeciążenia aerodynamicznego (Max Q). Źródło: SpaceX

Boczne rakiety przestały pracować po dwóch i pół minutach od startu. Krótko po tym nastąpił krytyczny moment - udana separacja od stopnia głównego. W tym czasie środkowy człon rakiety kontynuował działanie. Dopiero po 3 minutach i 4 sekundach od startu silniki w dolnym członie wyłączyły się i kilka sekund później cały człon odłączył się od 2. stopnia.

Górny stopień z pojedynczym silnikiem Merlin 1D Vacuum rozpoczął pracę od razu po separacji. 3 minuty i 49 sekund po starcie można było już odrzucić owiewkę, chroniącą ładunek przed lotem w gęstych warstwach atmosfery. Wtedy naszym oczom ukazała się wiśniowa Tesla z manekinem astronauty na siedzeniu kierowcy. W tle wybrzmiał "Life on Mars" Davida Bowiego i na wyświetlaczu na desce rozdzielczej widniał napis "Don't panic!".


Samochód Tesla po odrzuceniu owiewki na tle oceanu. Źródło: SpaceX/YouTube.

W czasie lotu rakietowego drugiego stopnia z ładunkiem, wszystkie trzy dolne człony kontynuowały powrotną podróż na Ziemię. Około 8 minut od startu boczne człony rakiety wylądowały równocześnie na lądowiskach w bazie na Cape Canaveral. Kilkanaście sekund później środkowy człon, który wracał z większej wysokości i z dużo bardziej energetycznej trajektorii, powinien wylądować na barce na Oceanie Atlantyckim. Czekamy jeszcze na potwierdzenie.


Lądujące równocześnie boczne człony rakiety Falcon Heavy. Źródło: SpaceX/YouTube.

Tuż po lądowaniach, około 8 i pół minuty od startu drugi stopień rakiety Falcon Heavy wyłączył swój silnik. Wtedy rakieta razem z nietypowym ładunkiem znalazła się na orbicie parkingowej.

Po nieco ponad 28 minutach od początku misji, silnik górnego stopnia uruchomił się ponownie na trwające 30 sekund odpalenie, które umieściło rakietę z ładunkiem na eliptycznej orbicie transferowej do manewru wejścia na orbitę heliocentryczną (wokół Słońca).


Tesla Roadster na niskiej orbicie okołoziemskiej. Źródło: SpaceX/YouTube.

Trzecie odpalenie zostało wykonane w środę nad ranem polskiego czasu i wyrwało rakietę z ładunkiem z uścisku grawitacyjnego Ziemi. Rakieta umieściła samochód na eliptycznej orbicie heliocentrycznej o apogeum za orbitą Marsa, na wysokości pasa planetoid.

O rakiecie


Falcon Heavy waży na starcie 1420 ton i jest największą pod względem nośności rakietą od czasów Saturna V, który wynosił astronautów na Księżyc. Falcon Heavy będzie zdolny wynosić na niską orbitę okołoziemską ładunki o masach do 64 ton - ponad dwa razy więcej od największej współcześnie używanej rakiety - Delta IV Heavy firmy ULA. Historyczne osiągnięcie Elona Muska, zostanie przebite dopiero w okolicach końca dekady, kiedy swój pierwszy lot przeprowadzi rozwijany przez NASA system SLS. Będzie on zdolny wynieść 70 ton na niską orbitę.

Użyta w pierwszym locie rakieta Falcon Heavy składała się z dwóch bocznych stopni Falcon 9, które już były użyte w lotach statku Dragon i satelity telekomunikacyjnego Thaicom. Środkowy człon rakiety to całkowicie nowy dolny stopień Falcona 9, przystosowany strukturalnie do wspierania bocznych rakiet.

Więcej o rakiecie

Samochód na pokładzie


Zamiast nudnego symulatora masy, SpaceX zdecydował się umieścić w ładowni pierwszej rakiety Falcon Heavy samochód, należący do właściciela firmy, Elona Musk. Elon Musk jest też prezesem firmy produkującej samochody elektryczne Tesla. Postanowił oddać na testowy lot pierwszą wersję modelu Roadster, której regularnie używał. Ważący 1300 kg samochód został oczywiście przystosowany do lotu rakietowego i odpowiednio połączony z interfejsami rakiety.

Samochód został wyposażony w manekina “Starman” w skafandrze kosmicznym, jakich będą używali astronauci w komercyjnych lotach załogowych statków Dragon, również rozwijanych przez firmę SpaceX.

W trakcie lotu z samochodu wybrzmi utwór Davida Bowiego “Space Odity”, a do ładunku dorzucony został jeszcze egzemplarz humorystycznej powieści science-fiction “Autostopem przez Galaktykę”, autorstwa Douglasa Adamsa (pewnie pierwszego tomu cyklu) i ręcznik z napisem “Don’t panic!” (z ang. bez paniki!).

Więcej informacji:

Na zdjęciu: Rakieta Falcon Heavy startująca po raz pierwszy ze stanowiska LC-39A. Źródło: SpaceX/YouTube.

Reklama