Udany start misji Crew-4

falcon 9 crew-4

27 kwietnia 2022 roku w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) poleciał statek Crew Dragon z czteroosobową załogą. Czworo astronautów misji Crew-4 zostało wysłanych do ISS na półroczną misję.

Firma SpaceX przeprowadziła już drugi w kwietniu lot załogowy do ISS (a trzeci w tym roku!). 25 kwietnia 2022 roku na Ziemię wróciła turystyczna misja Axiom-1, a już dwa dni później rakieta Falcon 9 wyniosła kolejną załogę.

Start rakiety Falcon 9 został przeprowadzony 27 kwietnia 2022 roku ze stanowiska SLC-39A na kosmodromie Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta wzniosła się w powietrze o 9:52 czasu polskiego. Na jej szczycie znalazł się załogowy statek Crew Dragon „Freedom” o oznaczeniu seryjnym C212, w nim zaś czterech astronautów, którzy polecieli na ISS na półroczną ekspedycję.

Lot przebiegł pomyślnie. Już po kilkunastu minutach statek z załogą oddzielił się od górnego stopnia Falcona 9. Teraz w serii manewrów orbitalnych synchronizuje się z orbitą stacji i zbliża do niej. Dolny stopień rakiety Falcon 9 o nr seryjnym B1067 wykorzystany w tej misji latał już wcześniej trzy razy. Startował w misji zaopatrzeniowej CRS-22 do ISS, poprzednim kontraktowym załogowym locie do ISS Crew-3 oraz w komercyjnej misji satelity TurkSat 5B. Stopień ponownie wrócił na Ziemię – wylądował na autonomicznej barce ASOG na Oceanie Atlantyckim. W misji wykorzystano nowy egzemplarz statku Crew Dragon, któremu nadano nazwę „Freedom”.

załoga
Załoga lotu Crew-4. Od lewej: Jessica Watkins, Bob Hines, Kjell Lindgren i Samantha Cristoforetti. Źródło: NASA/SpaceX

O misji Crew-4

Misja Crew-4 to czwarta misja załogowa firmy SpaceX realizowana w ramach komercyjnego kontraktu z NASA na przeprowadzanie stałych rotacji załóg na ISS. Do orbitalnego kompleksu polecieli:

Kjell Lindgren (USA) – dowódca misji. Urodzony w Taipei na Tajwanie, ukończył Akademię Sił Powietrznych USA. Pracował jako chirurg astronautów w Houston. Na astronautę został wybrany w 2009 roku, a pierwszą misję kosmiczną odbył w 2015 roku. Spędził na ISS 141 dni podczas Ekspedycji 44/45. Będzie to jego drugi lot.

Bob Hines (USA) – pilot misji. Dwadzieścia dwa lata kariery zawodowej spędził jako pilot testowy, pilot myśliwców i instruktor w amerykańskich siłach powietrznych. Do korpusu astronautów NASA wybrany w 2017 roku. Będzie to jego pierwsza misja kosmiczna.

Samantha Cristoforetti (Włochy) – pierwsza specjalistka misji. Urodzona w Mediolanie. Służyła we włoskich siłach powietrznych jako pilotka myśliwców. W 2009 roku została wybrana na astronautkę europejskiej agencji kosmicznej ESA. Swoją pierwszą podróż kosmiczną odbyła w 2015 roku. Wtedy spędziła na pokładzie ISS pięć miesięcy w ramach Ekspedycji 42/43.

Jessica Watkins (USA) – druga specjalistka misji. Z wykształcenia geolożka. Studiowała na prestiżowych amerykańskich uczelniach – Uniwesytecie Stanforda i Uniwersytecie Kalifornijskim. Pracowała w zespole naukowym Jet Propulsion Laboratory przy badaniach powierzchni Marsa z użyciem łazika Curiosity. Astronautką NASA została w 2017 roku i jest to jej pierwszy lot kosmiczny.

crew-dragon
Statek Crew Dragon „Endurance” zadokowany do portu w module Harmony, jeszcze podczas pobytu na stacji misji Axiom-1. To miejsce zajmie teraz statek z załogą Crew-4. Źródło: NASA Johnson

11 astronautów na pokładzie ISS

Po wyniesieniu na orbitę wstępną statek Crew Dragon wykona serię automatycznych manewrów, które stopniowo zbliżą go do ISS. Ostateczne zbliżenie i dokowanie do modułu Harmony powinno odbyć się już 28 kwietnia około 8.40 rano czasu polskiego. Kilka dni po przybyciu na stację astronautów misji Crew-4 z kompleksem pożegna się załoga Crew-3.

Nowa załoga dołączy do programu naukowego stacji. Planowane jest wykonanie ponad 200 różnych doświadczeń z obszaru inżynierii materiałowej, medycyny czy hodowli roślin. Na stację razem z astronautami poleciały na przykład specjalne podkoszulki z wbudowanymi sensorami. To eksperyment Wireless Compose-2 niemieckiej agencji kosmicznej DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt). Ma na celu test technologii ubrań, które rejestrowałyby podstawowe parametry życiowe astronautów podczas pracy na orbicie.

W trakcie pobytu misji Crew-4 na stacji planowane jest wykonanie dwóch spacerów kosmicznych rozbudowujących system paneli słonecznych. Astronauci będą też przyjmować dwie amerykańskie misje towarowe, a w maju bezzałogowy test statku Starliner firmy Boeing, który w przyszłości również ma wykonywać załogowe misje rotacyjne na pokład stacji.

Na podstawie: NASA/SpaceX