Udany start załogowej misji Sojuz MS-11

img

Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Sojuz FG z trzema astronautami w kapsule na jej szczycie. Był to pierwszy start załogowy od awarii tej rakiety w październiku.

Start rakiety odbył się z historycznego stanowiska Nr 1 w kosmodromie Bajkonur. Rakieta wzniosła się o 12:31 czasu polskiego. Wszystkie fazy lotu przebiegły bez problemów i po 8 minutach i 45 sekundach kapsuła Sojuz MS-11 z astronautami znalazła się na orbicie.

Była to pierwsza przeprowadzona misja załogowa tej rakiety od czasu nieudanego lotu 11 października 2018 roku, kiedy podczas separacji bocznych członów doszło do uszkodzenia rakiety i awaryjnej ucieczki kapsuły z astronautami i powrotu po trajektorii balistycznej. Astronautom nic się nie stało, ale problem z rakietą spowodował spore zamieszanie w zarządzaniu Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Przeprowadzono śledztwo, które wykazało, że przyczyną awarii był uszkodzony sensor podczas operacji montażu bocznych rakiet. Nieudany lot zmienił harmonogram działania stacji, przesunął spacery kosmiczne i niektóre operacje oraz przyspieszył kolejny lot załogowy. Udane starty tej samej wersji rakiety w lotach z satelitami dały zielone światło dla kolejnego lotu załogowego.

Załoga stacji w komplecie

Statek Sojuz MS-11 kierował się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej po szybkiej trajektorii. Już po 6 godzinach kapsuła “dogoniła” stację na orbicie. Cumowanie do kompleksu nastąpiło o 18:36 czasu polskiego.

Skład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zasilili po tym locie:

Oleg Kononenko (Rosja) - weteran lotów kosmicznych, dla którego jest to 4. misja. Oleg ukończył studia inżynierii mechanicznej, a w 1996 roku został wybrany do korpusu kosmonautów. Po raz pierwszy poleciał na orbitę w 2008 roku w misji Sojuz TMA-12. Pomagał wtedy w montażu i aktywacji japońskiego modułu stacji Kibo.

W 2011 roku poleciał po raz drugi, jako dowódca misji Sojuz TMA-03M. W 2012 roku podczas tej misji objął dowództwo nad całą stacją kosmiczną i był świadkiem pierwszego cumowania kapsuły towarowej Dragon firmy SpaceX.

Swoją trzecią długoterminową misję rozpoczął w 2015 roku. Dowodził lotem statku Sojuz TMA-17M. Łącznie Kononenko spędził w przestrzeni kosmicznej 1 rok 168 dni 3 godziny i 28 minut.

Dr David Saint-Jaques (Kanada) - debiutant w roli astronauty. Ukończył studia fizyczne w Montrealu, później obronił doktorat z astrofizyki w Cambridge. Początkowo pracował jako inżynier biomedyczny, na doktoracie opracowywał optykę adaptacyjną i systemy interferometryczne dla teleskopów naziemnych.

David nie poprzestał na studiach z astrofizyki. W 2005 roku uzyskał stopień doktora nauk medycznych i rozpoczął praktykę lekarza rodzinnego.

W 2009 roku został wybrany do korpusu astronautów Kanadyjskiej Agencji Kosmicznej.

Ppłk Anne Charlotte McClain (USA) - debiutująca astronautka. Ukończyła studia inżynierii aeronautycznej w Akademii Wojskowej West Point. Od razu po tym przystąpiła do Armii Stanów Zjednoczonych.

Ukończyła dwa kierunki studiów magisterskich w Wielkiej Brytanii: inżynierię aeronautyczną i stosunki międzynarodowe. Po studiach służyła jako pilot w batalionach AMerykańskich SIł Powietrznych na Hawajach i w Iraku.

W 2013 roku została wybrana do korpusu astronautów NASA.

Lot rakiety Sojuz FG był 100. startem orbitalnym w tym roku i 17. startem rosyjskiej rakiety.

Źródło: NS

Na zdjęciu: Widok na cumującego Sojuza MS-11 z kamery HD na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Źródło: NASA TV.