Unikalne zdjęcie Saturna razem z Ziemią

NASA opublikowała nowe zdjęcie Saturna, wykonane przez sondę Cassini. Fotografia jest unikalna, bowiem widać na niej także Ziemię, Marsa i Wenus.

Nowe zdjęcie zostało wykonane w naturalnych kolorach, tak jakbyśmy widzieli Saturna naszymi oczami. Zespół misji Cassini opracował panoramę łącząc ze sobą 141 szerokokątnych zdjęć wykonanych przez sondę, która znajduje się na orbicie wokół Saturna. Zdjęcie obejmuje planetę i pierścienie aż do pierścienia F, pokrywając obszar 651,591 kilometrów. W momencie wykonywania fotografii sonda znajdowała się około 1,2 miliona kilometrów od Saturna. Jeden piksel odpowiada około 72 kilometrom.

Na fotografii widać Ziemię, jako niebieską kropkę poniżej prawej części pierścieni. Wenus jest natomiast jasną plamką nad lewą stroną pierścieni, a tuż obok znajduje się Mars, jako słaba czerwona kropka. Widać też siedem księżyców Saturna, w tym Enceladusa.

Amerykańska agencja kosmiczna opublikowała zdjęcie w ramach kampanii "Wave at Saturn" ("Pomachaj Saturnowi"). W jej ramach 19 czerwca 2013 r. każdy chętny mógł spojrzeć na Saturna i pomachać do obiektywu sondy Cassini, bowiem wtedy wykonywała zdjęcie naszej planety. Uczestnicy dzielili się potem zdjęciami z wydarzeni poprzez internet.

Sonda Cassini została wystrzelona z Ziemi w 1997 roku. Krąży po orbicie wokół Saturna, badając planetę, jej pierścienie i księżyce. NASA planuje, że misja potrwa do 2017 roku. W jej ramach współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz z Włoską Agencją Kosmiczną.

Na zdjęciu: Saturn wraz z pierścieniami i siedmioma Księżycami. Na panoramicznym obrazie widać jako małe kropki także Ziemię, Marsa i Wenus. Źródło: NASA/JPL-Caltech/SSI.