Urania nr 1/2017 z kalendarzem astrofotografii w prezencie

Dostępna jest "Urania" nr 1/2017. Wraz z numerem w prezencie dla Czytelników ścienny kalendarz astrofotografii na cały rok!

Od 30 stycznia dostępna jest "Urania" nr 1/2017. Do tego numeru dołączony jest ścienny kalendarz astronomiczny 2017 ze zdjęciami kosmosu wykonanymi przez polskich miłośników astronomii. Kalendarz otrzymują w prezencie prenumeratorzy "Uranii", można go także nabyć wraz z numerem 1/2017.

Od tego numeru poszerzamy dział "kronika", który będzie teraz zawierał dwie sekcje: 1) odkrycia i wydarzenia astronomiczne oraz 2) misje i badania kosmiczne.

Polecamy lekturę głównego artykułu numeru, zatytułowanego "Narodziny światów. Z prochu powstałeś... czyli chemia kosmosu". Czy skomplikowane molekuły potrzebne do powstania życia utworzyły się już w chmurach kosmicznego pyłu? Czy wodę na Ziemię dostarczyły komety w okresie wielkiego bombardowania? Jeśli tak, to może życie nie jest aż taką rzadkością we Wszechświecie?

Tym, którzy prowadzą własne obserwacje astronomiczne podpowiadamy w jaki sposób obserwować tranzyty planet pozasłonecznych. Przy okazji zachęcamy także do wspólnych obserwacji tranzytów, szczególnie 16 września 2017 r. podczas zlotu astronomicznego StarParty, kiedy to będą prowadzone grupowe obserwacje tranzytu planety HD 189733 b.

Z kolei w artykule pt. "Komety  epoki kamienia łupanego" można dowiedzieć się w jaki sposób kiedyś wyniki polskich obserwacji komet trafiały do biuletynów naukowych.

W ostatnich miesiącach odeszło kilka osób bardzo zasłużonych dla astronomii i badań kosmosu. W "Uranii" przedstawiamy dwie sylwetki: polskiego astronoma prof. Hieronima Hurnika (1919-2016) oraz amerykańskiego astronauty Johna Glenna (1921-2016).

W numerze nie brak oczywiście różnych stałych działów, takich jak astropodróże, ciekawe strony internetowe, w skrócie, ciemne niebo, galeria astrofotografii, młodzi badacze, kącik olimpijczyka, szkoła astropejzażu, CYRQLARZ o meteorach i meteorytach, Komeciarz, obserwator Słońca i kilku innych. Jest też obszerny kalendarz zjawisk astronomicznych na marzec i w kwiecień 2017 .

Zachęcamy do wykupienia lub odnowienia prenumeraty "Uranii". Nasze czasopismo można także znaleźć w salonach EMPiK, Relay, Inmedio, wybranych kioskach Ruchu oraz w dobrych planetariach i dobrych sklepach ze sprzętem optycznym/fotograficznym. Bieżące i archiwalne numery można także zamówić poprzez sklep internetowy.