Urania nr 2/2018 o pierścieniach i planetoidach

Urania - Postępy Astronomii nr 2/2018

Od dzisiaj dostępna jest „Urania” nr 2/2018. Piszemy o kosmicznych pierścieniach, możliwościach włączenia się w obserwacje planetoid, kosmologii nieliniowej, teleskopie ALMA, a nawet o odkryciu gwiazd z początków istnienia Wszechświata.

Wśród tematów numeru polecamy obszerny tekst prezentujący projekt Gaia-GOSA, który umożliwia każdemu miłośnikowi astronomii dysponującemu teleskopem włączyć się w badania planetoid prowadzone przy pomocy satelity Gaia. Poznańscy astronomowie opracowali świetny serwis internetowy umożliwiający taką współpracę. Sprawdźcie koniecznie!

Następny ciekawy temat to kosmiczne pierścienie. Najnowsze wyniki badań nad pierścieniami w naszym układzie planetarnym opisuje – na podstawie artykułów w „Nature” i „Science” – Jerzy Kuczyński. Kolejny tekst z pierścieniami w tytule to wywiad dotyczący egzoplanety J1407b, która prawdopodobnie posiada pierścienie.

Zapewne lubicie astropodróże :–) W tym numerze mamy dwa teksty z nimi związane. Jeden podróżuje szlakiem planet przez szwajcarskie góry, a drugi to notatki z podróży do radioteleskopu ALMA.

Jako że Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA) – jeden z naszych wydawców – szykuje na rok 2019 obchody swojego stulecia, kontynuujemy publikację materiałów o historii amatorskiego ruchu astornomicznego w Polsce. Tym razem jest to historia miłośniczego ruchu astronomicznego w Dąbrowie Górniczej. Warto też przeczytać słowo wstępne do numeru, w którym autor zastanawia się, który rok tak naprawdę jest początkiem PTMA (1919 czy 1921).

Skoro już jesteśmy przy setnych rocznicach, to na rok 2019 szykuje się takowa na skalę ogólnoświatową – stulecie będzie obchodzić Międzynarodowa Unia Astronomiczna (IUA), czyli organizacja skupiająca zawodowych astronomów z całego świata. Bazując na doświadczeniach z Międzynarodowego Roku Astronomii 2009, astronomowie chcą ponownie zorganizować mnóstwo działań skierowanych do społeczeństwa popularyzujących astronomię. Aby polskie stowarzyszenia i instytucje astronomiczne mogły zawczasu zaplanować włączenie się w te globalne działania i sprowadzić je również do Polski, zamieściliśmy dwa wywiady: z głównym światowym koordynatorem projektów IAU100 w IAU oraz z koordynatorem biura IAU do spraw popularyzacji astronomii.

Przy okazji: „Urania” też będzie w przyszłym roku świętować setną rocznicę istnienia. Nasze czasopismo drukiem ukazujemy się od 1922 roku, ale od 1919 roku redagowana była poprzedniczka „Uranii” o tym samym tytule.

Z najnowszych odkryć polecamy uwadze radiowe obserwacje związane z gwiazdami III populacji, czyli takimi, które powstały w początkowym okresie istnienia Wszechświata. Są one przewidywane teoretycznie, a teraz uzyskaliśmy pośredni dowód na ich istnienie! Jest też oczywiście trochę więcej różnorodnych „niusów” z Polski i ze świata.

Dla tych, którzy zastanawiają się, jakie kosmiczne studia wybrać, kontynuujemy cykl o studiowaniu kierunków związanych z kosmosem. Tym razem przedstawiamy geofizykę, która jak się okazuje, może być przydatna przy badaniach ciał Układu Słonecznego (nauki planetarne, zwane też planetologią).

Tradycyjnie w numerze jest także sporo stałych działów, jak kalendarz astronomiczny, kronika odkryć astronomicznych oraz lotów kosmicznych, Komeciarz, krzyżówka, ciekawe strony internetowe, Obserwator Słońca, zaproszenia na ciekawe wydarzenia i wiele więcej.

Zachęcamy do prenumeraty Uranii – to najwygodniejszy i najtańszy sposób na jej otrzymywanie. Bieżące i starsze numeru można także nabyć w naszym sklepie internetowym, a bieżące wydania są dostępne w salonach EMPiK, Relay i Inmedio, w niektórych kioskach Ruchu oraz w dobrych planetariach i w dobrych sklepach ze sprzętem optycznym i astronomicznym. Możecie też znaleźć wersję elektroniczną w Google Play.