„Urania” nr 4/2019 o rocznicy lądowania na Księżycu

„Urania” nr 4/2019

Dostępny jest kolejny numer popularnonaukowego czasopisma „Urania – Postępy Astronomii”. Tym razem zawiera sporo historycznych materiałów z okazji 50. rocznicy pierwszego załogowego lądowania na Księżycu. Dodatkowo w prezencie plakat NASA, wydany z okazji tej rocznicy.

20 lipca 1969 roku człowiek po raz pierwszy wylądował załogowo na Księżycu, a 21 lipca 1969 roku Neil Armstrong wykonał pierwszy krok na powierzchni Srebrnego Globu, wypowiadając słynne słowa: to jest mały krok dla człowieka, ale wielki skok dla ludzkości. Od tamtej pory minęło 50 lat, a po powierzchni Księżyca spacerowało zaledwie 12 astronautów. Od 1972 roku nie było załogowych misji na Księżyc. Owszem, badano go sondami bezzałogowymi, ale człowiek ponownie tam nie poleciał.

Obecnie możemy usłyszeć zapowiedzi Chin o załogowym lądowaniu na Księżycu czy NASA o powrocie na Księżyc i zbudowaniu tam bazy. W kilku artykułach w tym numerze przedstawiamy zarówno historyczne wydarzenia, jak i najnowszą eksplorację naturalnego satelity Ziemi. Polecamy też kilka filmów fabularnych przedstawiających wydarzenia z projektu Apollo. Dodatkowo w prezencie dla naszych Czytelników plakat NASA, wydany z okazji księżycowej rocznicy.

Z innych tematów – prezentujemy kolejny odcinek z cyklu o historii Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii (PTMA) i zapowiadamy rocznicowe uroczystości z okazji 100-lecia tej organizacji. PTMA będzie świętować 5 października 2019 roku w Krakowie.

Jest też esej dydaktyczny o powodach nauczania astronomii, różne stałe działy, jak Astropodróże, Młodzi badacze, Kącik olimpijczyka, Cyrqlarz, Astronomia i Muzyka, Fotki z Uranią i oczywiście obszerny kalendarz astronomiczny z najciekawszymi zjawiskami na niebie na nadchodzące miesiące.