W obliczu nieznanego – konsekwencje odkrycia życia pozaziemskiego

Konsekwencje odkrycia życia pozaziemskiego

27 maja 2021 r. o godzinie 20:00 odbędzie się wyjątkowe spotkanie pod patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej. Członkowie Polskiego Towarzystwa Astrobiologicznego oraz reprezentanci Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej będą zastanawiali się, jakie będą dla ludzkości konsekwencje odkrycia życia pozaziemskiego.

Istnieją tylko dwie możliwości: albo jesteśmy sami we Wszechświecie, albo nie. Obie są równie przerażające.” - Arthur C. Clarke

Dotychczas nie udało się nam odnaleźć życia poza naszą planetą. Na żadnym z badanych przez nas ciał niebieskich nie odkryto nawet prostych jego form, nie mówiąc już o bardziej złożonych istotach żywych. Z drugiej strony, wciąż nie wyklucza się istnienia chociażby na Marsie, obcych mikroorganizmów. Nie wiemy także, co skrywają pod swoimi lodowymi pancerzami księżyce gazowych gigantów. Jeśli nawet nie znajdziemy niczego w Układzie Słonecznym, to poznaliśmy już kilka tysięcy światów krążących wokół innych słońc. Wiele z tych dalekich globów przynajmniej częściowo spełnia warunki konieczne do tego, by zaistniało na nim życie w postaci, jaką znamy. A może dowód przyjdzie do nas w najmniej spodziewanej chwili, jako ciąg liczb pierwszych, zakodowanych w sygnale radiowym?

Pewnego dnia może się okazać, że Ziemia nie jest jedyną oazą życia w jałowym kosmosie. Jak zareaguje ludzkość w momencie, który na zawsze odmieni nasze postrzeganie wszechświata i nas samych?

Zagadnieniu temu poświęcone zostanie wyjątkowe spotkanie, które pod patronatem Polskiej Agencji Kosmicznej odbędzie się 27 maja o godzinie 20:00. Wezmą w nim udział członkowie Polskiego Towarzystwa Astrobiologicznego oraz reprezentanci Polskiej Fundacji Fantastyki Naukowej.

W czasie panelu dyskutować będziemy jak i gdzie poszukuje się życia pozaziemskiego. Co spodziewamy się odkryć i jak będziemy to badać. Poruszymy także aspekty społeczne wykrycia życia pozaziemskiego. Zastanowimy się czy fantastyka naukowa może przygotować nas na takie odkrycie? Na ile przewidywania autorów sci-fi pokrywają się z przewidywaniami naukowców? Czy czeka nas inwazja obcych czy może żmudne wykopaliska w poszukiwaniu wymarłych cywilizacji?

W gronie specjalistów zaproszonych do debaty znajdą się:

• Łukasz Marek Fiema: Historyk, autor fantastyki piszący w konwencji hard science fiction, zawodowo związany z branżą kosmiczną.
  • dr Tomasz Zajkowski: Biolog molekularny, pracownik NASA zajmujący się zagadnieniami związanymi z wczesną ewolucją w kontekście początków życia na Ziemi.
  • Wojciech Gunia: Filolog specjalizujący się w twórczości Stanisława Lema, autor fantastyki w gatunku weird fiction.
  • dr Janusz Pętkowski: Astrobiolog, pracownik naukowy na MIT-EAPS w Cambridge, MA, USA  zajmujący się poszukiwaniem życia pozaziemskiego w naszym Układzie Słonecznym i poza nim.

Wydarzenie można śledzić na Facebooku oraz na kanale PTAstrobio na YouTube.

Polska Fundacja Fantastyki Naukowej

Organizacja pozarządowa powstała z inicjatywy miłośników polskiej fantastyki naukowej, mająca na celu popularyzację tego gatunku zarówno w kraju, jak i za granicą. W zakres jej działalności wchodzi przede wszystkim promocja polskich twórców – pisarzy, grafików, muzyków, autorów gier wideo, fabularnych i planszowych, jak również aranżacja spotkań z pisarzami oraz ekspertami, mających przybliżać zagadnienia obecne w science fiction.

Polskie Towarzystwo Astrobiologiczne

Powstało w 2020 roku z inicjatywy polskich naukowców zajmujących się zagadnieniami związanymi z Astrobiologią. Jego celem jest popieranie i inicjowanie aktywności pozwalających na rozwój astrobiologii oraz nauk pokrewnych, ich popularyzacja oraz integracja środowiska naukowego zainteresowanego tematyką astrobiologii w celu nawiązania współpracy nad projektami badawczymi.

Źródło: PFFN, PTAstroBio