Przejdź do treści

W Szczecinie zwodowano statek do przewozu rakiet Ariane 6

Żaglowy statek do przewozu rakiet Ariane 6

We wtorek 28 czerwca 2022 r. w Szczecinie został zwodowany hybrydowy ekologiczny statek „Canopée”, który będzie służył do przewozu elementów rakiet Ariane 6 z francuskich fabryk do europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. Statek dla ArianeGroup zbudowała polska firma Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic.

Statek nazwany Canopée (z fr. daszek, zadaszenie, baldachim) ma 121 metrów długości, 23 metry szerokości, nośność 7,5 tys. ton i będzie mógł osiągnąć prędkość do 16,5 węzłów (ok. 30 km/h). Ma to być nowoczesna maszyna, która będzie wyposażona w pomocniczy napęd żaglowy oraz w wspomagający silnik spalinowy (diesel) na skroplony gaz ziemny. Cztery składane „żagloskrzydła” będą miały wysokość 30 metrów i powierzchnię 1 542 m2. Będzie to pierwsze komercyjne zastosowanie koncepcji żaglopłatów Oceanwings.

Konsorcjum kosmiczne Ariane Group wybrało spółkę Alizée w konkursie ofert do realizacji przewozów komponentów nowej generacji rakiet z serii Ariane 6. Armator zamówił budowę statku w grupie Neptune Marine z Holandii (firma Neptune Shipyards BV), a ta z kolei zleciła budowę w wysokim stopniu wyposażonego kadłuba firmie Partner Stocznia Sp. z o.o. z Polic.

Canopée został zaprojektowany przez okrętowe biuro projektowo-konsultingowe VPLP. Statek będzie czarterowany od armatora – Jifmar Offshore Services SAS przez Alizée – spółkę joint-venture Jifmar oraz Zephyr & Borée.

Kadłub statku Canopée był budowany w polskiej stoczni w szczecińskim Skolwinie. Po zwodowaniu został przetransportowany do doku nr 5 w stoczni remontowej Gryfia, gdzie przez około trzy miesiące będzie wyposażany. Następnie ma trafić do Holandii lub Francji, gdzie odbędą się m.in. próby morskie i być może końcowe prace wykończeniowe oraz rozruchy części urządzeń i systemów. Natomiast produkcję żaglopłatów powierzono przedsiębiorstwom w rejonie Caen w Normandii i prawdopodobnie tam odbędzie się ich montaż na statku.

Trasa transportu rakiet

Canopée ma wykonywać każdego roku do 11 rejsów pomiędzy Europą Zachodnią a Gujaną Francuską w Ameryce Południowej. W założeniu żaglopłaty mają obniżyć zużycie paliwa na statku ro-ro (typ statku transportowego w j. polskim nazywanego rorowcem) nawet o 15 proc., co powinno się przełożyć na oszczędność ok. 3,5 tony paliwa na dobę. Przy okazji użycie żągłopłatów nie wpłynie negatywnie na prędkość statku. Zakłada się,  że ekologiczne napędy statku pozwolą na redukcję zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery aż o 35 procent w porównaniu do statków, które aktualnie są wykorzystywane do transportu elementów rakiet.

Fot.: Neptune Marine; Escape by Drone (fb.com/PhotoPiotrowsky)

Zwodowanie kadłuba statku Canopée
Fot.: Neptune Marine; Escape by Drone (fb.com/PhotoPiotrowsky) 

Rakieta Ariane 6

Rakieta Ariane 6 jest następcą rakiety Ariane 5. Jest wysoka na ponad 60 metrów i z pełnym ładunkiem ma ważyć ok. 900 ton. To mniej więcej tyle samo co półtora samolotu pasażerskiego Airbus A380. Jej debiut jest ciągle przesuwany w czasie. Pierwotnie był przewidziany na rok 2020, potem mówiono o drugim kwartale roku 2022, a prawdopodobnie rakieta poleci w roku 2023. Po części opóźnienie związane jest z pandemią, a po części z problemami technicznymi.

Ariane 6 będzie dostępna w dwóch wersjach w zależności od wymaganej wydajności: Ariane 62 z dwoma pomocniczymi silnikami rakietowymi (boosterami) oraz Ariane 64 z czterema boosterami.

Ariane 62 ma wynosić ładunki użyteczne o masie około 4 500 kg na geostacjonarną orbitę transferową lub 10 300 kg na niską orbitę okołoziemską. Natomiast Ariane 64 ma wynosić na geostacjonarną orbitę transferową ładunki o masie około 11 500 kg, a na niską orbitę okołoziemską – 20 600 kg.

Przy projektowaniu Ariane 6 Europejska Agencja Kosmiczna współpracuje z siecią ponad 600 firm w 13 krajach europejskich (w tym 350 małych i średnich przedsiębiorstw), pod przewodnictwem głównego wykonawcy ArianeGroup.

Francuska agencja kosmiczna CNES przygotowuje instalacje startowe dla Ariane 6 na europejskim kosmodromie w Gujanie Francuskiej.

Artystyczna wizja rakiety Ariane 6

Foto: Artystyczna wizja rakiety Ariane 6 / Image Credit ESA

Źródło: ESA, Szczecin nasze miasto, 24Kurier.pl , TVP, TVN,

Oprac. Paweł Z. Grochowalski

Reklama