Widoczne są już Drakonidy

Od 6 października na nocnym niebie możemy obserwować kolejny rój meteorów o nazwie Drakonidy. Tegoroczne maksimum przypada na 8 października.

Drakonidy to rój meteorów, który ma swój radiant w konstelacji Smoka. Meteory z tego roju przelatują przez ziemską atmosferę z prędkością około 20 km/s. Rój ten ma również bardzo ciekawą historię związaną z liczbą zjawisk, czyli tzw. ZHR. W 1933 roku w nocy z 9 na 10 października liczba zjawisk widocznych na niebie można rzec, że biła rekordy. Zaobserwowano wtedy około 350 meteorów na minutę, a w 1946 roku liczba ta sięgała kilkuset na minutę.

Drakonidy powiązane są również z kometą okresową należącą do grupy komet Jowisza - 21P/Giacobini-Zinner, której średnicę oszacowano na około 2 km. Lokalizacja radiantu tego roju nie powinna stanowić większego problemu, jeżeli ktoś z Was nawet nie orientuje się, jak rozmieszczone są konstelacje na niebie.

Gwiazdozbiór Smoka w Polsce widoczny jest praktycznie przez cały kalendarzowy rok. Liczba gwiazd widocznych okiem bez konieczności użycia sprzętu optycznego sięga około 80. Próbując pierwszy raz zlokalizować konstelację, zalecamy na początek przestudiowanie Atlasu Nieba oraz odnalezienie na niebie Gwiazdy Polarnej, ponieważ to właśnie ona będzie pomocna w dalszych poszukiwaniach radiantu Drakonidów.

Po udanej lokalizacji Gwiazdy Polanej zalecamy rozpocząć poszukiwania kolejnych jasnych gwiazd, które z pewnością pomogą w identyfikacji całego gwiazdozbioru Smoka. Najjaśniejszą jego gwiazdą jest γ Dra (Etamin) o jasności 2,24 mag. Kolejnym ciekawym obiektem polecanym do obserwacji jest NGC 5866, czyli galaktyka soczewkowata o jasności obserwowanej 9,9 mag.

Wszystkich zachęcamy do obserwacji Drakonidów oraz życzymy pogodnych nocy obserwacyjnych!

Mapka gwiazdozbioru Smoka. Źródło:astrojawil.pl