Z wiekiem galaktyki stają się większe i bardziej spuchnięte

Nowe badania międzynarodowego zespołu naukowców wykazały, że galaktyki z wiekiem stają się większe i bardziej „spuchnięte”.

Jeden ze współbadaczy, profesor Matthew Colless z Australian National University w Canberze, powiedział, że gwiazdy w młodej galaktyce poruszają się w sposób uporządkowany wokół dysku galaktycznego. Wszystkie galaktyki wyglądają jak zgniecione kule, ale z wiekiem stają się bardziej spuchnięte, a gwiazdy w nich zawarte krążą we wszystkich kierunkach.

Nasza Droga Mleczna ma więcej niż 13 miliardów lat, nie jest już więc młoda. Wciąż jednak posiada zgrubienie centralne zbudowane ze starych gwiazd oraz ramiona spiralne złożone z gwiazd młodych. Aby zbadać kształt galaktyki, zespół zmierzył ruch gwiazd za pomocą instrumentu o nazwie SAMI umieszczonego na Anglo-Australian Telescope w Siding Spring Observatory w Coonabarabran (Nowa Południowa Walia, Australia) i zbadał 843 galaktyki wszystkich typów. Główny autor badania, dr Jesse van de Sande z University of Sydney i ASTRO 3D, powiedział, że nie było oczywiste, że galaktyki oraz ich wiek muszą być ze sobą powiązane, więc połączenie było zaskakujące i mogło wskazywać na większą zależność.

Z biegiem czasu w galaktykach zachodzą wewnętrzne zmiany, co sprawia, że jedne galaktyki mogą zderzać się z innymi. Zdarzenia te zakłócają ruchy gwiazd. Astronomowie zmierzyli wiek galaktyki na podstawie jej barwy. Młode, niebieskie gwiazdy starzeją się i zmieniają w czerwone. Gdy astronomowie wyliczyli, jak były uporządkowane galaktyki w stosunku do tego, jak były zgniecione, uwidocznił się związek z ich wiekiem. Galaktyki, które mają ten sam kształt zgniecionej kuli, zawierają także gwiazdy w tym samym wieku.

Doktor van de Sande powiedział, iż naukowcy od dawna wiedzą, że kształt i wiek były powiązane w galaktykach o ekstremalnych kształtach (bardzo płaskich i bardzo okrągłych). Doktor Julia Bryant, główny naukowiec z instrumentu SAMI (Sydney Australian Astronomical Observatory Multi-object Integral Field Spectrograph), powiedziała, że zespół wciąż szuka wyraźnych powiązań, takich jak kształt i wiek, które leżą u podstaw złożoności, jaką naukowcy widzą w galaktykach. Aby zobaczyć te relacje, potrzeba szczegółowych informacji na temat dużej liczby galaktyk.

Galaxies grow bigger and puffier as they age: new study