Wielki, gorący obłok otacza zderzające się galaktyki

To właśnie impuls energetyczny z procesów formowania się gwiazd sprzed 200 milionów lat może odpowiadać za istnienie otoczki halo w NGC 6240. Naukowcy używający Orbitalnego Teleskopu Chandra dokładnie zbadali przeogromny obłok gorącego gazu, w którym znajdują się dwie wielkie, kolidujące galaktyki. Ten wielki obszar gazu zawiera łącznie tyle samo masy, co około 10 miliardów Słońc, i rozciąga się na niemal 300 000 lat świetlnych. Emituje promieniowanie o temperaturze ponad 7 milionów stopni Kelwina.

A gigantyczna chmura gazu, ochrzczona już przez naukowców mianem halo, znajduje się w podwójnym układzie galaktyk NGC 6240. Astronomowie wiedzieli już od dawna, że jest to tak zwany merger dwóch wielkich galaktyk spiralnych o rozmiarze podobnym do rozmiaru naszej Drogi Mlecznej. Każda z nich ma w swym centrum supermasywną czarną dziurę. Czarne dziury przyciągają się nawzajem i poruszają po torach spiralnych, by w końcu, za wiele milionów lat, zlać się w jedną, jeszcze większą całość.

Inną konsekwencją zderzenia galaktyk jest to, że gaz zawarty w każdej z nich zostaje wówczas silnie przemieszany. Powoduje to masowe narodziny nowych, młodych gwiazd, trwające nawet kilkadziesiąt milionów lat. Podczas takiego wybuchu gwiezdnych narodzin niektóre z najbardziej masywnych gwiazd szybko przechodzą swe typowe ścieżki ewolucji i na koniec eksplodują jako supernowe.

Naukowcy zajmujący się
tą problematyką twierdzą, że tego rodzaju nagły przypływ ilości wybuchów supernowych w galaktyce powoduje w niej silne rozproszenie znacznych ilości ważnych dla życia pierwiastków, takich jak tlen, neon, magnez i krzem. Trafiają one do gorącego gazu, zgrupowanego wokół nowo połączonych galaktyk. Zdaniem naukowców taki wzbogacony gaz następnie powoli rozszerza się i miesza z chłodniejszym gazem, obecnym tu już wcześniej.

W
takim przedłużonym „wyżu gwiezdnych narodzin” występują także krótsze okresy powstawania nowych gwiazd. Na przykład najnowsza taka seria narodzin gwiazd trwała przez około 5 milionów lat i miała miejsce, zdaniem badaczy, mniej więcej 20 milionów lat temu. Jednak naukowcy są zgodni co do tego, że cały obłok gorącego gazu nie mógł być wyprodukowany w tak krótkich okresach czasu.

Co przyniosą zatem przyszłe obserwacje NGC 6240 ? Najprawdopodobniej dwie galaktyki spiralne połączą się w jedną, młodą galaktykę eliptyczną na przeciągu kilku milionów lat. Nie jest jednak jasne, jak duża ilość rozgrzanego gazu zostanie zatrzymane przez nowo utworzoną, wielką galaktykę, a ucieknie w otaczającą ją przestrzeń. Niezależnie od tego kolizja dwóch galaktyk oferuje możliwość zaobserwowania w stosunkowo niedalekiej od nas odległości zdarzenia, które dawniej było bardzo powszechne we wczesnym Wszechświecie, w czasie, gdy wszystkie galaktyki znajdywały się znacznie bliżej siebie i łączyły się częściej.

Źródło: Elżbieta Kuligowska | astronomy.com