Wyniki badań uderzenia meteorytu w Księżyc

Błysk po upadku meteorytu na Księżyc
We wrześniu 2013 r. hiszpańskie teleskopy z sieci MIDAS zarejestrowały błysk na powierzchni Księżyca. Był to efekt upadku meteorytu o masie małego samochodu. W "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" ukazał się artykuł opisujący wyniki badań.

Na Księżycu łatwo dostrzeżemy wiele dużych i małych kraterów. To skutki braku atmosfery, która chroniłaby Srebrny Glob przed sporą częścią takich zdarzeń. O ile obecnie raczej nie zdarzają się kolizje z dużymi planetoidami, to jednak upadki małych ciał występują i nawet są rejestrowane przez instrumenty astronomów.

11 września 2013 roku prof. José M. Madiedo prowadził obserwacje za pomocą dwóch hiszpańskich teleskopów sieci MIDAS (Moon Impacts Detection and Analysis System), przeznaczonej do monitorowania tego typu zdarzeń. O godzinie 20:07 czasu uniwersalnego dostrzegł długi i jasny błysk na Księżycu na obszarze Mare Nubium, po którym poświata utrzymywała się przez osiem sekund. Zdarzenie było najdłuższym i najjaśniejszym błyskiem który do tej pory zarejestrowano. Zazwyczaj błyski trwają znacznie krócej, przez ułamek sekundy.

Zaobserwowany błysk to efekt uderzenia meteorytu w powierzchnię Księżyca. Jasność błysku była porównywalna z jasnością Gwiazdy Polarnej, co oznacza, że ktoś kto w tym czasie spojrzał na Księżyc, mógł dostrzec zjawisko.

Naukowcy obliczyli, że meteoryt miał masę około 400 kg i rozmiary od 0,6 do 1,4 metra. Uderzenie w księżycowy grunt nastąpiło z prędkością 61 tysięcy km/h i spowodowało powstanie krateru o średnicy około 40 metrów. Wyzwolona energia odpowiadała eksplozji 15 ton TNT, czyli trzy razy więcej niż w przypadku zdarzenia obserwowanego przez NASA w marcu 2013 r.

Wyniki badań opisano w artykule, który ukazał się w brytyjskim czasopiśmie naukowym „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”.

Film z zarejestrowanym błyskiem na Księżycu:

Źródło: Royal Astronomical Society (RAS)

Błysk na Księżycu po upadku meteorytu 11 września 2013 roku. Źródło: J. Madiedo / MIDAS.