Wyślij swoje imię wokół Księżyca w ramach misji Artemis I

Artystyczna wizja lotu na Księżyc

Urania już się zgłosiła, Ty też możesz. NASA zachęca do zgłoszenia swojego imienia i nazwiska, które w formie elektronicznej poleci na pokładzie misji Artemis I (Artemis 1) w lot wokół Księżyca.

Agencje kosmiczne co jakiś czas korzystają z tej ciekawej formy pobudzania zainteresowania w społeczeństwie badaniami kosmosu i ogłaszają możliwość wysłania swojego imienia w kosmos przy okazji różnych misji kosmicznych. Przykładowo z okazji wysłania swojego imienia na Marsa wraz z misją InSight skorzystały 2 miliony osób, a w przypadku misji Perseverance było to już 10 milionów chętnych.

Teraz pojawiła się nowa okazja: testowy lot programu Artemis. Celem tego programu jest powrót człowieka na Księżyc w lotach załogowych. Przypomnijmy, iż ostatni raz astronauci spacerowali po Księżycu w 1972 roku w ramach misji Apollo 17.

Urania już zgłosiła swoją nazwę, która przeleci w kosmosie 1,3 miliona mil. Przy czym zauważyliśmy, iż niestety w przeciwieństwie do misji marsjańskich, formularz zgłoszeniowy do Artemis I nie pozwala na wprowadzanie polskich znaków. Chętni mogą zgłosić swoje imię poprzez dedykowaną stronę.

Karta pokładowa na misję Artemis I. Źródło: NASA.

Artemis I

Start Artemis I, wcześniej nazywanej Exploration Mission-1, nastąpi przypuszczalnie w maju 2022 roku. Plany startu były wielokrotnie przesuwane przez ostatnie kilka lat. Będzie to testowy lot ciężkiej rakiety nośnej Space Launch System (SLS) ze statkiem kosmicznym Orion. Misja statku Orion będzie bezzałogowa. W jej ramach m.in. kapsuła spędzi 6 dni na orbicie wokół Księżyca. Kapsuła powróci na Ziemię. Dodatkowo w ramach misji wypuszczonych zostanie 10 satelitów z serii CubeSat.

NASA planuje całą serię lotów w ramach programu Artemis. W 2024 roku ma odbyć się lot załogowy wokół księżyca (Artemis II), a w 2025 oku lądowanie astronautów na powierzchni Srebrnego Globu (Artemis III). Potem planowane są kolejne.

Oto infografika z planem lotu Artemis I:

Ilustracja na samej górze:

Artystyczna wizja lotu na Księżyc. Źródło: NASA.