Za kilka dni w Poznaniu pokazy filmów o kosmosie dla szkół

Poznańskie pokazy filmów o kosmosie
Grupy uczniów z Poznania i okolic mogą wybrać się do kina na pokazy filmów o kosmosie, które odbędą się 29 i 30 września 2015 r. o godz. 10.00. Do obejrzenia będą filmy "Europe to the Stars" oraz wybrane odcinki "Astronarium". Przed seansami krótka prelekcja poprowadzona przez astronoma.

Na pokazy zapraszają Polskie Towarzystwo Astronomiczne oraz Multikino S.A. We wtorek 29 września będzie można zobaczyć film „Europe to the Stars” oraz odcinek „Astronarium” poświęcony Europejskiemu Obserwatorium Południowemu (ESO). Z kolei w środę 30 września uczniowie będą mieli okazję obejrzeć na dużym ekranie kinowym aż cztery części „Astronarium”: o radioastronomii, o meteorytach, o aktywności słonecznej oraz o ESO.

Pokazy będą odbywać się w Poznaniu w kinie Multikino 51 Poznań przy ul. Królowej Jadwigi 51. Bilety na seanse grupowe są do nabycia w kinie w cenie 10 zł.

Opisy filmów:

Europe to the Stars

Opowieść o tym jak Europa sięgnęła gwiazd. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) to wielka organizacja zajmująca się badaniami Wszechświata z powierzchni Ziemi. Posiada najnowocześniejsze obserwatoria i olbrzymie teleskopy działające w ekstremalnych warunkach pustyni Atakama w Chile. Od niedawna wszystkie te zdobycze techniki są częściowo polską własnością, bowiem nasz kraj stał się w tym roku członkiem ESO. Film opowiada o tym w jaki sposób Europa postanowiła sięgnąć gwiazd i dlaczego wybrała do tego celu dalekie pustkowia Atakamy i Andów. Pokazuje też najnowocześniejszy sprzęt używany przez naukowców i niesamowite odkrycia dokonane za jego pomocą. Całość ilustrują piękne zdjęcia kosmosu. Zobacz je na dużym ekranie kinowym! Pokaz zostanie uzupełniony odcinkiem „Astronarium” poświęconym ESO z polskiej perspektywy.

Czas trwania: 63 minuty + 23 minuty (razem 86 minut)
Produkcja: Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO)
Reżyseria: Lars Lindberg Christensen

Astronarium

„Astronarium” to produkcja o tajemnicach Wszechświata i polskich naukowcach, którzy je badają. Nie przegap okazji, aby zobaczyć najlepsze części „Astronarium” na dużym ekranie kinowym. Oto cztery tematy o zagadkach kosmosu.
Radioastronomia pozwala zobaczyć obiekty niewidzialne dla ludzkiego oka. Zdjęcia do tego fragmentu były nagrywane na największym polskim radioteleskopie w Piwnicach koło Torunia, który ma 32 metry średnicy i wysokość wielopiętrowego wieżowca.
Meteoryty z kolei są kojarzone są z Poznaniem, bowiem to tutaj znaleziono największy polski meteoryt. Poznaj Czelabińsk, Morasko i inne tajemnice meteorytów.
Słońce, nasza dzienna gwiazda, dzięki której istnieje życie na Ziemi, wcale nie jest tak spokojne jakby się wydawało. Film pokazuje w jaki sposób Polacy badają Słońce za pomocą największego na świecie koronografu w Białkowie koło Wrocławia, a także misji satelitarnych i sond kosmicznych.
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) – największe teleskopy i najnowocześniejsze instrumenty pracujące w ekstremalnych warunkach pustyni Atakama w Chile. Od niedawno są częściowo polską własnością, gdyż w tym roku nasz kraj stał się członkiem ESO. Zobacz najnowocześniejszą technikę i niesamowite zdjęcia wykonane za jej pomocą!

Czas trwania: 92 minuty