Zaczęło się astronomiczne lato

Oświetlenie Ziemi w trakcie przesilenie letniego

Wczoraj, 20 czerwca, tuż przed północą, rozpoczęło się astronomiczne lato. Z kolei lato kalendarzowe zacznie się 22 czerwca.

Jeśli chodzi o dokładny moment początku lata astronomicznego, to w tym roku nastąpiło to 20 czerwca o godz. 23:44. Wtedy Słońce przeszło przez punkt przesilenia letniego i wstąpiło w znak Raka. W tym dniu nasza dzienna gwiazda góruje w zenicie nad zwrotnikiem Raka.

20 czerwca był także najdłuższym dniem w roku. W Warszawie Słońce wzeszło o godzinie 4:14, a zaszło o godzinie 21:00, czyli dzień trał 16 godzin 46 minut i 38 sekund. Od teraz następne dni będą będą coraz krótsze, a noce dłuższe – aż do momentu przesilenia zimowego.

Rozróżnia się kilka rodzajów pór roku. Astronomiczne pory roku są definiowane przez momenty górowania Słońca w zenicie nad równikami (równonoc wiosenna albo jesienna) albo zwrotnikami (przesilenie letnie albo zimowe). Początki astronomicznych pór roku mogą różnić się od kalendarzowych, które są konkretnymi dniami w roku. Są też meteorologiczne pory roku (ustalone stałe przedziały czasowe, mogą się różnić pomiędzy krajami lub instytucjami), a także fenologiczne (na podstawie zachowania się roślinności).

Warto zwrócić uwagę, że mamy teraz lato na półkuli północnej, natomiast na półkuli południowej zaczęła się zima.

Aby sprawdzić jakie ciekawe zjawiska astronomiczne zobaczymy na letnim niebie, polecamy śledzić nasz portal, w tym multimedialnym kalendarz astronomiczny na kolejne miesiące. Warto też zaglądać do darmowego „Almanachu astronomicznego na rok 2020”.

Oświetlenie Ziemi przez Słońce w dniu przesilenia letniego na półkuli północnej (przesilenie czerwcowe). Źródło: Wikipedia.