Zakończyła się misja Inspiration4. Załoga wróciła na Ziemię

img

Statek załogowy Crew Dragon „Resilience” wodował u wybrzeży Florydy w Oceanie Atlantyckim, kończąc trwającą trzy dni misję orbitalną Inspiration4.

Inspiration4 była pierwszą prywatną misją załogową na orbitę w historii. Wysłana załoga nie składała się z profesjonalnych astronautów, szkolonych latami przez państwowe agencje kosmiczne, a z osób wybranych przez pomysłodawcę i fundatora całego przedsięwzięcia Jareda Isaacmana.

Isaacman jest multimiliarderem, założycielem firmy obsługującej płatności online Shift4 Payments. Misja kupiona w SpaceX ma cel podnoszenia świadomości społecznej dotyczącej leczenia nowotworów oraz zebrania funduszy na szpital dziecięcy St. Jude, w którym leczy się młodych pacjentów zmagających się z tymi chorobami.

W lot na orbitę poleciały cztery osoby: Jared Isaacman, Hayley Arceneaux, Chris Sembrosky i dr Sian Proctor. Rakieta Falcon 9 z załogowym statkiem Crew Dragon na szczycie została wystrzelona 16 września o 2:02 w nocy czasu polskiego. Statek osiągnął orbitę o wysokości 575 km i inklinacji niecałych 52 stopni.

Załoga spędziła na orbicie trzy dni, korzystała z niepowtarzalnych na Ziemi warunków stanu nieważkości i podziwiała widok naszej planety ze specjalnego okna Cupola zamontowanego na czubku statku Crew Dragon. Oprócz rekreacyjnego charakteru lotu wykonywała też eksperymenty medyczne.

18 września o 11:32 czasu polskiego rozpoczęły się ostatnie przygotowania do powrotu. Wtedy zamknięto przedni właz osłaniający okno Cupola. Statek znajdował się już na niższej orbicie o wysokości 365 km. O 0:11 od załogowej kapsuły odłączono sekcję serwisową. Pięć minut później silniki Draco rozpoczęły odpalenie deorbitacyjne. Po 15-minutowym odpaleniu załoga była już w drodze na Ziemię. Zamknięto sekcję nosową ochraniającą duże okno Cupola, a sam statek zmienił orientację tak, by osłona termiczna znajdowała się w kierunku natarcia.

Statek bezpiecznie wodował w Oceanie Atlantyckim, u wybrzeży Florydy. Opadł do wody na spadochronach o 1:06 w nocy czasu polskiego. Krótko po lądowaniu załoga naziemna rozpoczęła akcję wyciągania astronautów.

Inspiration4 była pierwszą całkowicie cywilną misją kosmiczną na orbitę. Na pokładzie statku nie było żadnego profesjonalnego astronauty. Był to też pierwszy od 2008 roku lot w kosmos, gdzie dla wszystkich uczestników była to pierwsza taka wyprawa. Załoga misji Inspiration4 znalazła się najdalej od Ziemi niż ktokolwiek od czasu misji serwisujących Kosmiczny Teleskop Hubble'a. W trakcie misji na orbicie znajdowało się rekordowo dużo osób, bo aż 14! 7 na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, 3 na Chińskiej Stacji Kosmicznej i 4 w misji Inspiration4.

Na podstawie: Inspiration4/SpaceX

Na zdjęciu: Kapsuła Crew Dragon Resilience wodująca po udanej misji Inspiration4. Źródło: SpaceX.