Zderzenie gwiazd neutronowych w pobliżu Układu Słonecznego miliardy lat temu

img

Astrofizycy znaleźli oznaki kosmicznego zdarzenia, które dostarczyło na Ziemię złoto i srebro.

Astrofizycy Szabolcs Márka z Uniwersytetu Columbia i Imre Bartos (GSAS'12) z Uniwersytetu Florydy zidentyfikowali gwałtowne zderzenie dwóch gwiazd neutronowych, do którego doszło 4,6 miliarda lat temu, jako prawdopodobne źródło niektórych z najbardziej pożądanych rzeczy na Ziemi. To pojedyncze kosmiczne zdarzenie blisko naszego Układu Słonecznego odpowiada za 0,3% najcięższych pierwiastków występujących na Ziemi, w tym złoto, platynę i uran.

Meteoroidy powstałe we wczesnym Układzie Słonecznym noszą ślady radioaktywnych izotopów. Gdy izotopy te się rozpadają, działają jak „zegary”, które można wykorzystać do odtworzenia czasu, w którym powstały. Aby dojść do takiego wniosku, Bartos i Márka porównali skład meteorytów z wynikami komputerowych symulacji Drogi Mlecznej. Odkryli, że pojedyncza kolizja gwiazd neutronowych mogła nastąpić około stu milionów lat przed powstaniem Ziemi w naszym sąsiedztwie, ok. tysiąca lat świetlnych od obłoku gazu, który ostatecznie uformował Układ Słoneczny. Galaktyka Drogi Mlecznej ma średnicę stu tysięcy lat świetlnych, czyli stu razy więcej niż kosmiczne zdarzenie od Ziemi. Jeżeli podobne zdarzenie miałoby miejsce dzisiaj, w podobnej odległości od Układu Słonecznego, jego promieniowanie mogłoby przyćmić całe nocne niebo – powiedział Márka.

Naukowcy uważają, że opisane badania dają wgląd w wyjątkowe wydarzenie w naszej planetarnej historii. Pozwala to zrozumieć procesy związane z pochodzeniem i składem naszego Układu Słonecznego i wskazuje nowe kierunki badań w dyscyplinach takich jak chemia, biologia i geologia – wszystko aby rozwiązać kosmiczną zagadkę – powiedział Bartos.

Two Neutron Stars Collided Near the Solar System Billions of Years Ago