Zdjęcia z lądowania na komecie

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaprezentowała pierwsze zdjęcia wykonane przez lądownik Philae, który osiadł na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko.

Wielka radość naukowców i inżynierów oraz sukces Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w którym udział mają także polscy naukowcy. Po raz pierwszy w historii sonda kosmiczna wylądowała na komecie. Potwierdzenie wykonania operacji dotarło na Ziemię 12 listopada 2014 r. o godzinie 17:03.

Nie wszystko wyszło w 100%, lądownik Philae osiadł na komecie, ale harpuny, którymi miał się przytwierdzić do powierzchni, nie zadziałały. ESA próbuje znaleźć przyczynę tej usterki.

W międzyczasie agencja kosmiczna opublikowała pierwsze zdjęcie wykonane przez kamerę ROLIS (ROsetta Lander Imaging System) pracującą na lądowniku Philae. Zdjęcie było wykonane 12.11.2014 r. o godz. 14:38:41 UT w trakcie zbliżania się do komety. Odległość wynosiła w tym momencie 3 km od powierzchni, a rozdzielczość zdjęcia to 3 metry na piksel.

Na zdjęciu u góry:
Powierzchnia komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko sfotografowana przez kamerę ROLIS (ROsetta Lander Imaging System) pracującą na lądowniku Philae z odległości 3 km od powierzchni. Źródło: ESA/Rosetta/Philae/ROLIS/DLR.

Na zdjęciu poniżej:
Pożegnalne zdjęcie lądownika Philae wykonane przez sondę Rosetta po wypuszczeniu Philae przez Rosettę. Źródło:
ESA/Rosetta/MPS for OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA.

Poniżej:
Radość w centrum kontroli lotów w ośrodku ESOC w Darmstadt po odebraniu sygnału potwierdzającego wylądowanie Philae na komecie. Źródło: ESA.