Piękne zdjęcie Mgławicy Motyl z HST

Mgławica Motyl (NGC 6302)
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zamieściła w swojej galerii zdjęcie "kosmicznego motyla" - mgławicy planetarnej NGC 6302, znanej też jako Mgławica Motyl.

Widok na zdjęciu do złudzenia przypomina kształtem motyla z rozłożonymi skrzydłami. Fotografia została wykonana za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a (HST) w dniu 27 lipca 2009 roku. Użyto kamery Wide Field Camera 3, a obserwacje były prowadzone w zakresie optycznym i ultrafioletowym.

Mgławica planetarna NGC 6302 znajduje się 3800 lat świetlnych od nas. Różne kolory na zdjęciu odpowiadają obszarom o innych własnościach (np. innej temperaturze) i wskazują na emisję od różnych pierwiastków. Czerwone brzegi na skrzydłach motyla to obszary z emisją pochodzącą od azotu. Są to obszary o względnie niskiej temperaturze. Wyższa temperatura jest bliżej centrum i tutaj mamy emisję od siarki. W mgławicy występują także emisje od gazu zawierającego tlen, hel i wodór. Widać tez fale uderzeniowe przemieszczające się przez mgławicę (np. pofalowania w prawym górnym rogu).

Kosmiczny Teleskop Hubble'a (HST) jest projektem prowadzonym przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Zdjęcie było już wcześniej publikowane w 2009 roku na witrynie Hubblesite.org, ale jest na tyle piękne, że nie mamy wątpliwości, iż ESA podjęła dobrą decyzję przypominając je w swojej galerii.

Mgławica planetarna NGC 6302, znana także pod określeniem „Mgławica Motyl”. Zdjęcie zostało wykonane za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Źródło: NASA/ESA/Hubble SM4 ERO Team.