Zdjęcie Perseida Marzeny Rogozińskiej w APOD

Zdjęcie Perseida wykonane przez Marzenę Rogozińską

Zdjęcie wykonane przez Marzenę Rogozińską w czasie Nocy Perseidów 13 sierpnia 2021 r. nad ranem, zostało wybrane przez NASA do Astronomy Picture of the Day 14 sierpnia 2021 r. Od 1995 roku jest to dwunaste wyróżnione zdjęcie z Polski.

Marzena Rogozińska mieszka w Bytomiu i od roku pasjonuje się astrofotografią. Przemierza setki kilometrów w poszukiwaniu ciemnego nieba w Polsce i w Europie. Prowadzi własny profil na Instagramie, gdzie można znaleźć najpiękniejsze zdjęcia z jej nocnych polowań przy pomocy aparatu fotograficznego i astrokamery.

Aby wykonać zdjęcie Perseida, które zostało wyróżnione, spędziła na obserwacji w nocy z 12 na 13 sierpnia 6 godzin. W tym czasie zobaczyła ok. 100 mniejszych meteorów.

O godzinie 01:02 pomiędzy gwiazdozbiorem Kasjopea a Galaktyką w Andromedzie niebo przeciął i rozświetlił przepiękny, bardzo jasny bolid. Na chwilę wstrzymałam oddech i podeszłam do aparatu sprawdzić, czy się zarejestrował, bo wycelowałam obiektyw właśnie w tamtym kierunku, a bateria w aparacie była już na wyczerpaniu... BYŁ. Oto on, Panie i Panowie, gwiazda dzisiejszej nocy – można przeczytać na jej profilu na Facebooku.

Zdjęcie zostało wykonane aparatem Canon 6d mod, Samyang 35mm, SWSA, 30sek, f 2.8, iso 1600.

14 sierpnia rano, o godz. 8:08 na profilu FB Marzeny Rogozińskiej pojawił się wpis:

Największa radość dla astrofotografa i historyczny dla mnie moment! Moje wczorajsze zdjęcie Perseida w towarzystwie Galaktyki Andromedy (M31) i podwójnej gromady gwiazd w Perseuszu (NGC 869 i NGC 884) zostało wyróżnione i znalazło się w niezwykle prestiżowej galerii NASA, jako Astronomy Picture of the Day (APOD, 2021 Aug 14). Jeśli dobrze liczę, od 1995 roku, to dwunaste wyróżnione zdjęcie z Polski.

Źródło: Marzena Rogozińska