Zielone światło dla największej kamery cyfrowej na świecie

Największa na świecie kamera cyfrowa
Departament Energetyki zatwierdził rozpoczęcie budowy 3.2-gigapikselowej kamery cyfrowej - największej na świecie - w sercu Large Synoptic Survey Telescope (LSST). Montowana w SLAC National Accelerator Laboratory kamera będzie okiem projektu LSST, które umożliwi obserwowanie Wszechświata w w niespotykanych dotąd szczegółach oraz rozwiązanie niektórych z jego największych tajemnic.

Kamień milowy budowy o nazwie Decyzja Krytyczna 3, to ostatni główny etap decyzyjny przed przyjęciem ukończonej kamery, mówi Dyrektor LSST Steven Kahn: "Teraz możemy rozpocząć składanie komponentów i budowę kamery."

Według planów od 2022 roku LSST co kilka nocy będzie wykonywał zdjęcia całego południowego nieba ze szczytu wzgórza Cerro Pachón w Chile. Instrument będzie w stanie dokonywać szerokich, głębokich i szybkich przeglądów nocnego nieba katalogując najwięcej jak dotąd gwiazd i galaktyk. W ciągu 10 lat LSST wykryje dziesiątki miliardów obiektów - będzie to pierwszy raz gdy teleskop zaobserwuje więcej galaktyk niż jest ludzi na Ziemi.

Kamera teleskopu o rozmiarach małego samochodu i masie ponad trzech ton - będzie w stanie uchwycić obrazy całego nieba w takiej rozdzielczości, że wyświetlenie jej na ekranie HD wymagałoby 1500 telewizorów.

To i tak już był bardzo pracowity rok dla projektu LSST: ukończono wszak budowę wtórnego lustra, w północnym Chile odbyła się ceremonia rozpoczęcia budowy kompleksu, a w SLAC zakończono budowę "clean roomu" na potrzeby montażu kamery.

Komponenty kamery tworzone są w ramach międzynarodowej współpracy uniwersytetów oraz laboratoriów, m.in. Brookhaven National Laboratory, Lawrence Livermore National Laboratory oraz SLAC. SLAC odpowiedzialny jest za zarządzanie całym projektem, projektowanie systemów, projekt i budowę kamery, oprogramowanie do zbierania danych i sterowania kamerę, projekt i budowę kriostatu, integrację oraz testy całej kamery. Sam etap budowy i testowania potrwa około pięciu lat.

SLAC odpowiedzialny jest także za zaprojektowanie i stworzenie bazy danych dla systemu zarządzania danymi z teleskopu. LSST będzie generował olbrzymie ich ilości - ok. 6 milionów gigabajtów rocznie co odpowiada wykonywaniu co noc 800 000 zdjęć przeciętnym 8-megapikselowym aparatem cyfrowym.

Źródło: SLAC National Accelerator Laboratory