Zooniverse: zostań odkrywcą obiektów transneptunowych

Catalina Outer Solar System Survey

Platforma Zooniverse ogłasza rozpoczęcie nowego, ciekawego programu społecznościowego skoncentrowanego na badaniach kosmosu: Catalina Outer Solar System Survey.

Projekt Catalina Outer Solar System ma na celu odkrycie najbardziej odległych obiektów w naszym Układzie Słonecznym – tzw. ciał transneptunowych (Trans-Neptunian Objects, TNO). Jego podstawą są zdjęcia nocnego nieba wykonywane w ramach przeglądu nieba Catalina Sky Survey, którego główną, naukową misją jest z kolei znajdywanie „najbliższych” nam obiektów w Układzie Słonecznym – planetoid NEO. Na zdjęciach tych można też jednak wykrywać powolny ruch obiektów TNO. Ale oczywiście nie musimy tego robić całkiem sami. Po przefiltrowaniu i zidentyfikowaniu przez komputer potencjalnych TNO detekcje te wymagają natomiast ostatecznego sprawdzenia i potwierdzenia przez człowieka, ponieważ część z nich, mimo ciągłego udoskonalania algorytmów filtrujących, zawsze może okazać się fałszywa.

Tutaj właśnie pojawia się nowe pole do popisu dla uważnych miłośników astronomii, w tym także uczniów. Po zalogowaniu się na stronę projektu i zapoznaniu z samouczkiem będziemy przeglądać zbierane zdjęcia nieba i każdorazowo podejmować ostateczną decyzję. Dzięki temu astronomowie dowiedzą się więcej o najdalszych zakątkach Układu Słonecznego, a przy okazji być może odkryjemy też kilka nowych światów!

Aby rozpocząć te samodzielne poszukiwania, należy w pierwszej kolejności zalogować się na stronę projektu i zapoznać się z dostępnymi na niej materiałami.

Zespół Zooniverse dziękuje przy okazji miłośnikom astronomii za spore zainteresowanie i udział w wielu różnych projektach NASA-Zooniverse, nie tylko takich jak Catalina Outer Solar System Survey, ale i Planet Hunters: TESS – szukanie nowych planet, Disk Detective – poszukiwanie dysków protoplanetarnych wokół gwiezd, Backyard Worlds: Planet 9 – wykrywanie m.in. brązowych karłów, i innych. Na horyzoncie pojawiają się już nowe, ciekawe projekty, bądźmy więc na bieżąco z platformą!

Źródło: Zooniverse Team

Na zdjęciu: Przykładowe zdjęcia do analizy z programu Catalina Outer Solar System Survey. Źródło: Zooniverse.