Pierwsze światło Discovery Channel Telescope

Discovery Channel Telescope (DCT) to 4.2-metrowy teleskop wybudowany przez Lowell Observatory w Flagstaff (Arizona, USA). Fundatorem i właścicielem tego przedsięwzięcia jest Discovery Communications, które są w posiadaniu m.in. stacji telewizyjnej Discovery Channel.

Teleskop usytuowany jest na wysokości 2365 metrów n.p.m. na terenie Coconino National Forest, a jego budowa pochłonęła 53 miliony dolarów.

Budowę instrumentu rozpoczęto w 2005 roku, zakończono w lutym 2012. W maju br. dokonano pierwszych obserwacji, a publicznie przedstawione je dopiero 21 lipca, podczas uroczystej gali inauguracyjnej.

Ten piąty co do wielkości teleskop w USA będzie obserwował zarówno w zakresie optycznym jak i bliskiej podczerwieni. Planowane projekty dla nowego teleskopu obejmują spektroskopowy przegląd obiektów Pasa Kuipera, obserwacje komet oraz badanie relacji między masą i jasności dla najmłodszych, masywnych gwiazd.

Głównym instrumentem DCT jest Large Monolithic Imager (LMI) - jest to kamera CCD z matrycą złożoną z 36 milionów pikseli, której pole widzenia obejmuje 12.5 minuty łuku. Oprócz LMI w teleskopie zamontowano: Near-Infrared High-Throughput Spectrograph (NIHTS), Rapid infrared IMAger Spectrometer (RIMAS) – do obserwacji w podczerwieni oraz DeVeny Spectrograph – do obserwacji optycznych.

Lustra zamontowane przy LMI pozwalają astronomom szybko przełączać się pomiędzy poszczególnymi instrumentami, dzięki czemu możliwe są prawie równoczesna detekcja obiektu i obserwacje spektralne.

Główny sponsor teleskopu, Discovery Channel, wykorzysta obserwacje oraz materiały nakręcone podczas budowy instrumentu do stworzenia cyklu programów, które emitowane będą już wkrótce na kanale.

Alicja Wierzcholska | Źródło: Lowell Observatory