Przejdź do treści
European Satellite Navigation Competition (ESNC), czyli Europejski Konkurs Nawigacji Satelitarnej, znany bardziej jako Galileo Masters, jest organizowany w poszczególnych krajach przy wsparciu m.in. Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Komisji Europejskiej. Można zgłosić swój pomysł na aplikację, urządzenie, bądź technologię wykorzystującą nawigację satelitarną i wygrać atrakcyjne nagrody. Konkurs organizowany jest co roku, a edycja Galileo Masters 2016 trwa od 1 kwietnia do 30 czerwca 2016 r.

Poniżej zamieszczamy wywiad z dr Krzysztofem Kanawką, organizatorem polskiej edycji konkursu, przeprowadzony 5 maja 2016 r. w Warszawie podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Rozwoju.

dr Krzysztof Kanawka
dr Krzysztof Kanawka - prezes Blue Dot Solutions, polskiej firmy sektora kosmicznego. Jest organizatorem polskiej edycji konkursu Galileo Masters 2016. Znany jest także z działalności w portalu Kosmonauta.net.


Jak zostać mistrzem nawigacji satelitarnej?


Wywiad z organizatorem polskiej edycji konkursu Galileo Masters 2016


Krzysztof Czart: Dla kogo jest konkurs Galileo Masters?

Krzysztof Kanawka: Dla tych wszystkich, którzy są zainteresowani praktycznym wykorzystaniem nawigacji satelitarnej. Od najprostszych rozwiązań, czyli telefonów komórkowych, tzw. location base systems, poprzez kwestie związane z transportem samochodowym, transportem kolejowym, transportem lotniczym, aż po bardzo profesjonalne rozwiązania, czyli np. kwestie synchronizacji czasu, precyzyjnego miernictwa, czy precyzyjnego rolnictwa, czyli we wszystkich kwestiach jak można wykorzystać na Ziemi w praktyczny sposób nawigację satelitarną. W kwestiach co można zrobić z obecnego poziomu technologicznego dla praktycznych zastosowań, które mogą być także komercyjne.

KC: Czy konkurs jest tylko dla firm, czy również dla osób prywatnych?

KK: W większości do konkursu zgłaszają się osoby, które jeszcze nie założyły firmy. Które myślą, że może dzięki swojemu pomysłowi założą firmę, będą własnym szefem swojej własnej firmy, która zaproponuje coś na rynku i która ma szanse konkurować z innymi. Tak praktycznie widzimy, że około jednej trzeciej wniosków jest wysyłanych przez ludzi młodych - absolwentów, studentów lub osoby, które pracują nad jakimiś własnymi rozwiązaniami. Jednocześnie pomysły wysyłają start-upy, czyli firmy, które powstały, pracują nad swoim produktem, ale wciąż nie udało im się prawidłowo wprowadzić go na rynek. Natomiast pozostałe to większe firmy oraz instytuty badawczo-rozwojowe.

KC: Załóżmy, że biorę udział w konkursie i wygrywam. Co wtedy dalej?

KK: Ten konkurs - przynajmniej w Polsce - zorganizujemy w ten sposób, że nawet jeśli ktoś nie wygra, ale ma pomysł, ma rozwiązanie, które "ma ręce i nogi", które rzeczywiście ładnie działa, to organizatorzy skontaktują się, spytają się: Co więcej potrzebujesz? My jako zespół ekspertów sprawdziliśmy Twój pomysł, tutaj są potencjalne zalety, w tym miejscu zauważyliśmy pewne Twoje problemy, pewne wyzwania. Czy chcesz dalej rozwijać swój pomysł? Jeśli tak, to uruchamiamy odpowiednie mechanizmy, które pozwolą na wdrożenie tego rozwiązania. Może się okaże, że będzie trzeba założyć firmę. A może powinieneś skontaktować się z instytutem badawczo-rozwojowym albo z dużą firmą - to też się zdarza i w tym także jesteśmy w stanie pomóc.

KC: Na co zwrócić uwagę przy składaniu wniosku?

KK: Wniosek można napisać w jakieś trzy-cztery godziny, przy czym można go zapisywać w trakcie opracowywania. Warto skupić się w nim na kwestiach związanych z nawigacją satelitarną, czyli przed zgłoszeniem sprawdzić jaki rodzaj nawigacji jest nam potrzebny. Czy potrzeba nam idealnie precyzyjnej, niesamowicie dokładnej nawigacji rzędu kilku centymetrów, co jest w warunkach naziemnych niezbyt łatwo osiągalne, czy też może takiej ogólnej lokalizacji, która mówi, że coś się znajduje w danym miejscu plus minus na przykład 10 metrów. Jeżeli to drugie, to w tym momencie część pracy jest już zrobiona. Jeżeli to pierwsze, to trzeba udowodnić jak ten poziom precyzji uda się osiągnąć.

KC: Jakieś dodatkowe rady dla startujących?

KK: Przede wszystkim warto sprawdzić czy coś podobnego już nie istnieje na świecie, bo niestety w większości przypadków wiele wniosków wysłanych na konkurs Galileo Masters jest bardzo wtórnych. Jeśli odrobicie tą pracę domową, to już pokonaliście 80% konkurencji. Jeśli zaproponujecie rozwiązanie, które jest inne niż to co już istnieje na rynku, albo inne niż to co może być rozwinięte, podchodzące do tematu z innej perspektywy, chociażby regionalnej - czyli na przykład amerykańskie rozwiązanie w Polsce wcale nie musi dobrze zadziałać. Z różnych przyczyn. Na przykład amerykańskie drogi są znacznie szersze od polskich dróg. Jeżeli ktoś zaproponuje coś na polskie drogi, dla polskich miast, polskich różnych innych rozwiązań, to ma szanse, żeby rzeczywiście dany etap przejść. Warto to wszystko przemyśleć. Warto pisać to w zespole kilkuosobowym złożonym z różnych osób. Nie tylko z doświadczeniem lub wiedzą techniczną, ale także wiedzą bardziej biznesową lub bardziej ludzką. Warto sobie pomyśleć kto tak naprawdę będzie tą ostatnią osobą, która to wykorzysta, kto będzie moim użytkownikiem. Czy będzie to pan Janusz, który ma 47 lat i korzysta z telefonu komórkowego dość rzadko i nie wie do końca jak wykorzystać jego funkcje. Czy będzie to na przykład pan Andrzej, który wykształcenie techniczne i jest dobrze obeznany z nowymi systemami.



Więcej informacji: