Chiny wysłały sondę na Marsa

Start rakiety Long March 5 z sondą Tianwen-1

Chiny z sukcesem wystrzeliły dzisiaj rano z kosmodromu Wenchang swoją sondę marsjańską. Bezzałogowa misja Tianwen-1 ma dotrzeć do Marsa w lutym 2021 roku.

Sonda została wyniesiona przy pomocy rakiety Long March 5 (Długi Marsz 5), największej chińskiej rakiety nośnej. Start nastąpił z kosmodromu Wenchang w prowincji Hainan w południowych Chinach. Dokładny moment startu to 23 lipca 2020 r. godz. 04:41 GMT.

Misja Tianwen-1 obejmuje orbiter, lądownik i łazik. Jeśli się powiedzie, Chiny będą pierwszym krajem, któremu uda się za jednym razem wykonać te trzy rodzaje badań Marsa.

Po 36 minutach do startu sonda została umieszczona na orbicie transferowej Ziemia – Mars. Teraz czeka ją blisko siedmiomiesięczna podróż w stronę Czerwonej Planety. Po dotarciu na orbitę w lutym 2021 r., dwa lub trzy miesiące później zostanie wypuszczony lądownik, który po wylądowaniu na obszarze Utopia Planitia wypuści łazik. Co ciekawe, na tym dużym obszarze lądował w 1976 roku amerykański Viking 2.

Chiński łazik marsjański w ramach misji Tianwen-1 - wizja artystyczna. Źródło: China National Space Administration (CNSA).

Orbiter, lądownik i łazik

Łazik ma działać przez 90 dni marsjańskich, prowadząc badania naukowe przy pomocy sześciu instrumentów umieszczonych na pokładzie. Zestaw ten obejmuje następujące instrumenty: Multispectral Camera, Terrain Camera, Mars-Rover Subsurface Exploration Radar, Mars Surface Composition Detector, Mars Magnetic Field Detector oraz Mars Meteorology Monitor.

Z kolei czas pracy orbitera przewidziano na jeden marsjański rok, czyli 687 dni ziemskich. Docelowa orbita sztucznego satelity Marsa ma być polarna, z punktem najbliższym 265 km nad powierzchnią planety, a najdalszym w odległości 12 tysięcy kilometrów. Orbiter ma na pokładzie siedem instrumentów naukowych, a dodatkowo będzie pełnić rolę przekaźnika sygnału z łazika na Ziemię. Zestaw instrumentów obejmuje dwie kamery, Mars-Orbiting Subsurface Exploration Radar, Mars Mineralogy Spectrometer, Mars Magnetometer, Mars Ion and Neutral Particle Analyzer oraz Mars Energetic Particle Analyzer.

Dla lądownika nie przewidziano istotnych celów naukowych. Jego podstawowym zadaniem jest bezpieczne dostarczenie łazika na powierzchnię planety.

Start chińskiej rakiety Long March 5 (długi Marsz 5) z sondą marsjańską Tianwen-1 z kosmodromu Wenchang w dniu 23.07.2020 r. Źródło: China National Space Administration (CNSA).

Pytania do nieba

Nazwa Tianwen (Tiānwèn) odnosi się do „Niebiańskich pytań” („Pytań do nieba”), utworu z klasycznej chińskiej poezji Chuchi (Chu Chi, po polsku znane jako Pieśni z Chu). Wiersze te są przypisywane Qu Yanowi, który żył w latach ok. 340-278 p.n.e.

Tianwen-1 to pierwsza samodzielna chińska misja na Marsa. Wcześniej kraj realizował projekt orbitera Yinghuo-1 (listopad 2011 r.), który miał polecieć z rosyjską misją Fobos-Grunt, ale start niestety się nie powiódł i sonda została uwięziona na orbicie okołoziemskiej.

W projekcie współpracują także zewnętrzni partnerzy: Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), francuskie Narodowe Centrum Badań Kosmicznych oraz argentyńska Narodowa Komisja ds. Działań w Kosmosie.

Celem projektu Tianwen-1 jest zbadanie morfologii i struktury geologicznej Marsa, badanie własności gruntu i rozmieszczenia wody w formie lodu pod powierzchnią, badania składu chemicznego powierzchni planety, badania jonosfery i klimatu.

Dodajmy iż kilka dni temu (19 lipca) w stronę Marsa poleciała sonda Al Amal (inna nazwa: Hope), wysłana przez Zjednoczone Emiraty Arabskie przy pomocy japońskiej rakiety nośnej H-IIA. Celem misji Hope są badania klimatu i atmosfery Marsa. Będzie to sztuczny satelita planety.

Źródło: Xinhua / China National Space Administration (CNSA)

Na zdjęciu u góry:

Start rakiety Long March 5 (Długi Marsz 5) z sondą Tianwen-1 z kosmodromu Wenchang w dniu 23 lipca 2020 r. Źródło: China National Space Administration (CNSA).