Wybór redakcji

Astronomia

Ocena wpływu supermasywnej czarnej dziury

Duże galaktyki goszczą w swoich centrach supermasywne czarne dziury. Podczas badań tych obiektów w pobliskich galaktykach naukowcy odkryli, że masy czarnych dziur mogą być powiązane z pewnymi właściwościami tych galaktyk. Ale czy jest to prawdą w przypadku bardziej odległych galaktyk, które widzimy takimi, jakimi były, gdy Wszechświat był młodszy?

Astronautyka

Pierwsza rotacja na Chińskiej Stacji Kosmicznej zakończona

We wrześniu zakończyła się najdłuższa w historii chińska kosmiczna misja załogowa. Trzech astronautów wróciło z Chińskiej Stacji Kosmicznej na Ziemię w statku Shenzhou 12.

Polska w Kosmosie

Pół miliona widzów na ERC 2021

Tegoroczna, siódma edycja European Rover Challenge to marsjańskie wulkany na największym sztucznym torze marsjańskim, dwie formuły zawodów, rozmowa z wiceszefem NASA, połączenie na żywo z innym dużym festiwalem Ars Electronica w Linzu, wystawa NASA, podglądanie na żywo misji symulacyjnej w habitacie Lunares, marsjański turniej e-sportowy oraz niesamowite prelekcje, pokazy i debaty z gośćmi specjalnymi z całego świata. A przede wszystkim blisko pół miliona osób, które na żywo uczestniczyły w ciągu trzech dni w ERC 2021.