Wydmy na Plutonie

Powierzchnia Plutona jest bardziej zróżnicowana niż do niedawna myśleliśmy. Naukowcy misji New Horizons ogłosili wyniki badań, w których wykazują istnienie na planecie karłowatej widm poprzecznych, które musiały powstać w jej niedalekiej geologicznie przeszłości.

XMM-Newton znajduje brakującą materię międzygalaktyczną

Po trwających blisko dwadzieścia lat kosmicznych poszukiwaniach, astronomowie korzystający z kosmicznego obserwatorium XMM-Newton znaleźli w końcu dowody na istnienie gorącego, rozproszonego gazu przenikającego kosmos, składnik „normalnej” materii we Wszechświecie.

Ukazała się Urania nr 3/2018

Urania - Postępy Astronomii nr 3/2018
Cykl artykułów poświęconych Kopernikowi, otwarcie ESO Supernova, wywiad astronautą NASA, który naprawiał Kosmiczny Teleskop Hubble'a, czy premiera komiksu o przygodach małej Uranii - to tylko część atrakcji zawartych w Uranii nr 3/2018. Nowy numer naszego czasopisma dostępny jest w sprzedaży od poniedziałku 18 czerwca.

Rosja wysyła na orbitę satelitę nawigacyjnego systemu GLONASS

W minioną sobotę rakieta Sojuz 2.1b wyniosła na orbitę satelitę Glonass-M, który dołączy do rosyjskiej sieci nawigacyjnej.

Odkryto gwiazdę rozrywaną przez rzadki rodzaj czarnej dziury

Kosmiczne obserwatorium XMM-Newton odkryło najlepszego w historii kandydata na bardzo rzadki i nieuchwytny rodzaj zjawiska kosmicznego: czarną dziurę o masie pośredniej, która jest w trakcie rozrywania i pożerania gwiazdy znajdującej się w jej pobliżu.

Kolejna planetoida spoza naszego układu?

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył planetoidę krążącą wokół Słońca w mniej więcej tej samej odległości co Jowisz. Istnieje możliwość, że pochodzi ona z innego układu planetarnego. Obiekt 2015 BZ509 mógł przybyć do naszej części Wszechświata miliardy lat temu - w czasach, gdy Słońce znajdowało się wciąż w wielkiej gromadzie gwiazd.

Ostatnie miesiące wokół Ceres

Sonda Dawn weszła już na ostateczną orbitę wokół Ceres - największego obiektu w pasie między Marsem, a Jowiszem. W ostatnich miesiącach misji statek zaobserwuje tę planetę karłowatą z odległości zaledwie 35 km.

Strony