Fale grawitacyjne i błysk światła kilonowej - polski udział w odkryciu

W tym tygodniu ogłoszono odkrycie fal grawitacyjnych od zderzenia gwiazd neutronowych i jednoczesną detekcję fal elektromagnetycznych (światła) od tego zdarzenia. Jaki był polski udział w odkryciu i obserwacjach?

Fale grawitacyjne i błysk światła kilonowej - filmy

Zebraliśmy najciekawsze filmy przygotowane przez różne instytuty naukowe, które prezentują wczorajsze odkrycie i wyjaśniają o co w nim chodzi.

Fale grawitacyjne i błysk światła kilonowej - zdjęcia

Dzięki międzynarodowej współpracy i wykorzystaniu około 70 teleskopów na całym świecie naukowcom udało się po raz pierwszy zarejestrować fale grawitacyjne od zderzenia dwóch gwiazd neutronowych, a na dodatek także błysk światła towarzyszący temu zdarzeniu. Prezentujemy mnóstwo zdjęć i ilustracji przedstawiających to sensacyjne odkrycie.

Wykryto jednocześnie fale grawitacyjne i światło od zderzenia gwiazd neutronowych

Dzięki globalnej współpracy wielu grup naukowych udało się po raz pierwszy wykryć jednocześnie fale grawitacyjne i fale elektromagnetyczne (światło) od tego samego źródła GW170817. Na dodatek zaobserwowano przewidywany teoretycznie wybuch tzw. kilonowej – informują LIGO, POLGRAW, ESO i inne instytucje.

Gęsta atmosfera dawnego Księżyca?

Księżyc wyobrażamy sobie zwykle jako suchy, jałowy glob ze śladową atmosferą. Misje Apollo i liczne sondy kosmiczne potwierdzają ten obraz naszego satelity - jest to, oględnie mówiąc, pusty i martwy świat. Naukowcy podejrzewają jednak, że przed trzema do czterech miliardów lat mógł on wyglądać… nieco inaczej.

Zaobserwowano jedną z najjaśniejszych nowych w historii

Kilka dni temu naukowcy ogłosili odkrycie bardzo niezwykłej gwiazdy nowej w Małym Obłoku Magellana, jednej z najbliższych galaktyk względem Drogi Mlecznej. W obserwacjach ma udział warszawski projekt OGLE.

Atlas V wynosi wojskowego satelitę NROL-52

Z kosmodromu w Cape Canaveral na Florydzie wystartowała w niedzielę rakieta Atlas V z tajnym ładunkiem Narodowego Biura Rozpoznania Stanów Zjednoczonych NROL-52. Satelita został prawdopodobnie wysłany na orbitę transferową do geostacjonarnej (GTO). Stamtąd własnym napędem wejdzie na orbitę geostacjonarną.

Strony