Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba złożony

img

Dwa segmenty Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webb’a zostały po raz pierwszy połączone ze sobą. Część optyczną urządzenia połączono z platformą satelitarną.

NASA poinformowała 28 sierpnia br., że po raz pierwszy dokonano mechanicznego połączenia dwóch części teleskopu JWST. Teraz inżynierowie kończą połączenia elektryczne. Aby dokonać integracji inżynierowie musieli ostrożnie podnieść część optyczną teleskopu i ustawić go nad platformą satelitarną, do której przyłączona już jest osłona przeciwsłoneczna. Następnie struktura optyczna została opuszczona na platformę i wszystkie punkty kontaktu mechanicznie do niej przytwierdzone.

Sekcja optyczna OTIS (z ang. Optical Telescope Element/Integrated Science Instrument Module) teleskopu była składana w centrum NASA Goddard Space Flight Center, a następnie przeszła testy środowiskowe w komorze próżniowej w Johnson Space Center. W ostatnim czasie technicy testowali w niej m.in. mechanizm rozkładania lustra wtórnego. Zarówno lustro główne teleskopu jak i wtórne będą rozkładane i ustawiane automatycznie dopiero w przestrzeni kosmicznej, dlatego kluczowe jest dokładne przetestowanie wszystkich mechanizmów.

Film przedstawiający profil startu teleskopu JWST i mechanizm jego rozkładania na orbicie. Źródło: Northrop Grumman.

Platforma satelitarna była budowana przez firmę Northrop Grumman i przechodziła ostatnio testy w komorze próżniowej w zakładach firmy w Los Angeles. Platforma satelitarna teleskopu JWST składa się z systemu napędowego i sprzętu umożliwiającego nawigację, kontrolę orientacji i komunikację z urządzeniem. W jego skład wchodzi też osłona przeciwsłoneczna.

Udana integracja to ważny krok w kierunku wysłania teleskopu w 2021 roku. Kolejnym testem jaki przejdzie teleskop po integracji będzie rozłożenie osłony przeciwsłonecznej - ogromnej pięciowarstwowej struktury, która ma chronić wrażliwe lustra i instrumenty naukowe teleskopu przed ciepłem dostarczanym przez światło słoneczne.

W przyszłym roku zintegrowany teleskop przejdzie kolejne testy środowiskowe. Obecnie start teleskopu na rakiecie Ariane 5 jest planowany na marzec 2021 roku. Już jednak pojawiają się kolejne wątpliwości czy uda się dotrzymać tego terminu. Jeżeli jednak żadne problemy nie wyjdą podczas ostatnich testów to teraz harmonogram opóźni się co najwyżej o kilka miesięcy.

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webb’a to największy w historii projekt teleskopu kosmicznego NASA. Urządzenie jest następcą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, będzie miało jednak znacznie większe możliwości prowadzenia obserwacji w świetle widzialnym i bliskiej podczerwieni. W projekcie biorą udział agencje: NASA, ESA oraz CSA.

Na zdjęciu: Dwa segmenty Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webb'a połączone po raz pierwszy w zakładach firmy Northrop Grumman. Źródło: NASA/Chris Gunn.