Ostatnie przygotowania do chińskiej misji marsjańskiej Tianwen

img

24 kwietnia z okazji 50. rocznicy wystrzelenia przez Chiny pierwszego sztucznego satelity DFH-1 na orbitę Chińska Agencja Kosmiczna ogłosiła, że jej pierwszy lądownik marsjański, którego wyśle w lipcu będzie nazywał się Tianwen.

Tianwen jest pierwszą samodzielną chińską misją marsjańską. Chiny do tej pory przeprowadziły cztery misje sond poza Ziemię serii Chang'e. Wszystkich celem był Księżyc. Obecnie już ponad rok trwa misja Chang’e 4 lądownika i łazika na niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca.

Misja Tianwen składać się będzie z orbitera komunikacyjnego, lądownika i niewielkiego sześciokołowego łazika. Jeżeli start odbędzie się w lipcu br., sonda powinna dotrzeć na orbitę wokół Marsa w okolicach lutego 2021 r. Nie wiadomo jeszcze kiedy orbiter wypuści lądownik z łazikiem, które zejdą z orbity, by wylądować na powierzchni.

Zgodnie z doniesieniami prasowymi Chińskiej Agencji Kosmicznej sonda, lądownik i pojazd misji Tianwen przeprowadzą badania marsjańskiej ziemi, struktury geologicznej, środowiska radiacyjnego i atmosfery. Łazik ma zostać wyposażony w 13 instrumentów naukowych, w tym najprawdopodobniej radar penetrujący grunt.

Sama nazwa misji Tianwen oznacza po chińsku “pytania do nieba” i została zaczerpnięta z poematu autorstwa Qu Yuan z IV w. p.n.e. Wszystkie chińskie misje międzyplanetarnę mają dzielić tę nazwę.

Chińska misja marsjańska zostanie wysłana podczas okna startowego na przełomie lipca i sierpnia, podobnie jak misje amerykańskiego łazika Perseverance i orbitera Hope Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Statek Tianwen zostanie wysłany na rakiecie Długi Marsz 5, która wystartuje z kosmodromu Wenchang. Długi Marsz 5 to jedna z nowszych dużych rakiet nośnych Chin. W ubiegłym roku powróciła ona do służby po pierwszych nieudanych lotach. Na początku maja odbędzie się pierwsza misja jednego z wariantów tej rakiety - 5B. Będzie to start testujący nowy statek załogowy Chin. Jeżeli rakieta zadziała w tym locie bez zarzutu, będzie to zielone światło dla misji marsjańskiej.

Chińska misja to bardzo ważny i przełomowy krok tego kraju w eksploracji planetarnej. Choć Mars znany jest z udanych misji kosmicznych, to do tej pory tylko Stanom Zjednoczonym i Związkowi Radzieckiemu udało się z powodzeniem realizować misje lądowania na powierzchni. A jedynie Stanom Zjednoczonym udało się zrealizować długie misje eksploracyjne z użyciem łazików.

Chiny już w 2016 próbowały wysłać orbiter marsjański Yinghuo-1, który był częścią rosyjskiej misji Fobos-Grunt. Niestety misja ta nie opuściła orbity ziemskiej z powodu awarii górnego stopnia rakiety.

Na podstawie: Universe Today