Pierwszy spacer kosmiczny na chińskiej stacji Tiangong

img

Chiny przeprowadziły swój pierwszy od 13 lat spacer kosmiczny. Astronauci mieszkający obecnie na Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong) wyszli na zewnątrz, aby zainstalować sprzęt potrzebny do jej długotrwałego użytkowania.

Spacer rozpoczął się 4 lipca o 8.11 rano czasu chińskiego. Pierwszy ze śluzy w module Tianhe wyszedł Liu Boming. W tym czasie drugi spacerowicz Tang Hongbo asystował Liu w kabinie serwisowej. Dołączył do niego na zewnątrz dopiero później, o 11.02.

Dowódca całej misji Shenzhou 12 pozostał wewnątrz Tianhe, skąd monitorował aktywność swoich kolegów i pomagał w pracy poprzez operowanie niewielkim ramieniem robotycznym.

Astronauci działali w skafandrach nowej generacji Feitian, zaprojektowanych na potrzeby programu Chińskiej Stacji Kosmicznej. Głównymi zadaniami wykonanymi przez dwójkę była instalacja uchwytów na stopy i platformy do mocowania się astronautów do końcówki ramienia robotycznego podczas przyszłych prac zewnętrznych. Na koniec ustawili też zewnętrzną kamerę panoramiczną.

Był to pierwszy od 13 lat spacer kosmiczny Chin i drugi w historii tego kraju. Pierwsze wyjście w przestrzeń kosmiczną zostało wykonane w 2008 roku przez Zhai Zhiganga podczas misji statku Shenzhou 7. Tamto wyjście było jednak tylko na zewnątrz statku kosmicznego i trwało 22 minuty. Wykonany dziś spacer był nieporównywalnie trudniejszy technicznie - dotyczył wykonania zadań instalacyjnych na dużym module Tianhe i trwał wiele godzin.

Spacer zakończył się o 14.57 i trwał łącznie 6 godzin i 46 minut. Był to pierwszy spacer kosmiczny dla obu astronautów. W planach podczas misji Shenzhou 12 jest jeszcze jedno wyjście w przestrzeń.

Trwa obecnie pierwsza chińska misja załogowa na pokładzie Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong). Astronauci przylecieli do jedynego obecnie modułu stacji Tianhe 17 czerwca 2021 r. Celem pierwszej misji jest aktywacja modułu, przygotowanie go pod dalszą rozbudowę stacji oraz przeprowadzenie pierwszych eksperymentów naukowych. Shenzhou 12 będzie najdłuższą do tej pory chińską załogową misją kosmiczną. Astronauci mają wrócić na Ziemię we wrześniu. Obecnie oprócz statku Shenzhou do modułu Tianhe zadokowany jest też statek towarowy Tianzhou 2.

W 2021 r. zostanie przeprowadzona jeszcze jedna załogowa misja Shenzhou 13, a w przyszłym roku kolejne dwie. Na 2022 rok planowane jest wysłanie dwóch kolejnych modułów stacji, jej badawczych części: Wentian i Mengtian.

Na podstawie: ChinaDaily/SpaceNews

Na zdjęciu: Astronauci Liu i Tang przeprowadzają pierwszy spacer kosmiczny na zewnątrz Chińskiej Stacji Kosmicznej. Źródło: Xinhua/Jin Liwang.