Zakrycie Wenus przez Księżyc

Zakrycie Wenus przez Księżyc 19.06.2020 r.

19 czerwca czeka nas ciekawe zjawisko astronomiczne: zakrycie Wenus przez Księżyc. Niestety nie będzie łatwe do obserwacji z powodu wystąpienia w trakcie dnia oraz położenia obiektów blisko Słońca.

Zdarza się, że Księżyc w swoim ruchu po niebie co jakiś czas zakrywa jasne gwiazdy albo planety. Jutro będzie okazja obserwacji jak Wenus chowa się za tarczą Srebrnego Globu.

Zjawisko nastąpi w trakcie dnia. Początek nastąpi o godzinie 10:16, gdy Wenus skryje się za jasnym brzegiem Księżyca. O godzinie 11:00 ukaże się nam ponownie zza ciemnego brzegu. Podane momenty dotyczą Warszawy, w innych miejscach w naszym kraju mogą różnić się do kilkanaście minut.

Do obserwacji będziemy potrzebowali lornetki lub teleskopu. Księżyc będzie bliski nowiu z oświetlonymi 4% tarczy. Co ciekawe, również Wenus będzie w podobnej fazie - jeśli użyjemy teleskopu z kilkudziesięciokrotnym powiększeniem, to zobaczymy sierp planety.

Z uwagi na niedużą odległość na niebie od Słońca, koniecznie trzeba zachować ostrożność, aby przypadkiem nie skierować teleskopu lub lornetki na naszą dzienną gwiazdę (co grozi uszkodzeniem, a nawet utratą wzroku). Najbezpieczniej ustawić się w takim miejscu, aby Słońce było zasłonięte, na przykład przez jakiś budynek.

Więcej o tym, jak zlokalizować na jutrzejszym dziennym niebie Księżyc i Wenus, można posłuchać w multimedialnym kalendarzu astronomiczny na czerwiec 2020 r. O zakryciu Wenus przez Księżyc mowa w minucie 6:27.

Położenie obiektów podczas zakrycia Wenus przez Księżyc w dniu 19.06.2020 r. Źródło: Stellarium.