Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #30

Wczoraj na terenie USA mogliśmy obserwować całkowite zaćmienie Słońca. Tą samą możliwość mieli astronauci z ISS, którzy podczas trzech orbit mogli przez krótki czas oglądać przesłonięte Słońce i cień rzucany przez Księżyc na Ziemię. W cotygodniowym podsumowaniu oprócz zaćmienia piszemy o rosyjskim spacerze kosmicznym, nowym detektorze na ISS, który zbada promieniowanie kosmiczne o bardzo dużej energii i jak zwykle podsumowujemy eksperymenty wykonywane na pokładzie.

Curiosity obserwuje marsjańskie obłoki

Ledwo dostrzegalne, cienkie, wodno-lodowe chmury przepływają po niebie ponad powierzchnią Marsa. Zaobserwował je słynny łazik Curiosity.

To było zaćmienie!

Już po tegorocznym całkowitym zaćmieniu Słońca ponad Stanami Zjednoczonymi. Czy warto było udawać się aż na inny kontynent, by je zobaczyć? Z pewnością tak.

Całkowite zaćmienie Słońca - transmisja na żywo

Całkowite zaćmienie Słońca 2017 w Ameryce
Oto kilka wybranych transmisji na żywo z całkowitego zaćmienia Słońca 21 sierpnia 2017 r. w USA.

Obrót synchroniczny wśród egzoplanet dużo powszechniejszy niż wcześniej uważano

Wiele z egzoplanet zaobserwowanych za pomocą potężnych teleskopów prawdopodobnie obraca się synchronicznie ze swoimi gwiazdami. Najnowsze badania przeprowadzone przez doktora Rory’ego Barnesa z University of Washington potwierdzają, że znaczna część egzoplanet będzie stale zwrócona jedną półkulą w stronę gwiazdy.

Gigantyczna burza na Neptunie

Niedawno naukowcy zaobserwowali niezwykle jasny układ burzowy wielkości Ziemi w atmosferze Neptuna. To zjawisko bardzo zaintrygowało badaczy ze względu na swoją nietypową lokalizację – tuż przy równiku lodowego olbrzyma. Ten niespotykanie jasny układ burzowy ma długość około 9000 km, czyli ⅓ promienia Neptuna, i rozciąga się na co najmniej 30 stopni na długość i szerokość planety.

Rakieta H-IIA wysyła na orbitę satelitę nawigacyjnego QZS-3

W sobotę, po tygodniowym opóźnieniu z portu kosmicznego Tanegashima w Japonii wystartowała rakieta H-IIA z trzecim satelitą systemu Quasi-Zenith, który poprawi jakość usług nawigacyjnych GPS na terenie Japonii.

Strony