Gwiazda zniknęła - zapadła się w czarną dziurę po cichu!

Nieudana supernowa - tak można nazwać to co zaobserwowali astronomowie w przypadku gwiazdy N6946-BH1, która przekształciła się w czarną dziurę bez wybuchu supernowej. O najnowszych odkryciu przy pomocy teleskopów LBT, Hubble i Spitzer informuje NASA.

"Niebo na dłoni" nr 6 o Księżycu

Na YouTube opublikowany został szósty odcinek cyklu "Niebo na dłoni". Tym razem tematem jest naturalny satelita naszej planety - Księżyc. Zachęcamy do obejrzenia tego i pozostałych odcinków!

Juno siódmy raz przelatuje tuż nad atmosferą Jowisza

W miniony piątek sonda Juno po raz siódmy zbliżyła się na odległość zaledwie 3 500 km nad górną granicą chmur Jowisza. Po raz piąty miała włączone wszystkie instrumenty naukowe i kamerę JunoCam, by zebrać cenne dane opisujące atmosferę i pole magnetyczne gazowego olbrzyma.

Astronarium nr 35 o radiowej linii wodoru 21 cm

Premierowy odcinek czwartego sezonu "Astronarium" będzie poświęcony najbardziej zdumiewającej, radiowej linii emisyjnej neutralnego wodoru o długości 21 cm oraz wiedzy, którą dzięki niej zdobywamy o całym Wszechświecie. Program można zobaczyć w TVP 3 w środę o godz. 15:35, powtórki o 00:50 i 6:35, a później na YouTube.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #17

To był niezwykle intensywny, nawet jak na warunki kosmiczne tydzień na ISS. Astronauci oprócz wykonywania eksperymentów na pokładzie, przygotowywali się do przyjęcia statku zaopatrzeniowego Dragon oraz musieli wykonać nieplanowany spacer kosmiczny.

Jasność KIC 8462852 znów znacząco spada

Uwaga: jasność KIC 8462852 znów znacząco spada! Tajemnicza gwiazda oznaczona KIC 8462852 - znana też pod nazwą Gwiazda Tabby od imienia swej odkrywczyni Tabithy Boyajian - znajduje się około 1300 lat świetlnych stąd. Na tle innych gwiazd wyróżnia ją przedziwne zachowanie - jasność obiektu spada w nieregularnych odstępach czasu aż do dwadzieścia procent. Na obecną chwilę naukowcy nie umieją tego wytłumaczyć w żaden sposób.

Ciemne niebo nad hiszpańską La Palmą

Przed dziesięcioma laty należąca do Hiszpanii wyspa La Palma została oficjalnie nazwana “rezerwatem światła gwiazd”. Miało to na celu zapewnienie ochrony dla znajdującego się tu obserwatorium astronomicznego, które borykało się z problemem zanieczyszczenia światłem - oraz zachowanie ciemnego nieba na potrzeby wszystkich mieszkańców i odwiedzających wyspę. Dziś wiadomo już, że przyniosło to oczekiwane rezultaty!

Strony