Prenumerata sponsorowana dla szkół - dofinansowanie z ministerstwa

Polska firma stworzyła dla ESO aplikację rzeczywistości rozszerzonej na telefony komórkowe

ALMA Augmented Reality - zrzut ekranu
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) we współpracy z polską firmą Bridge opracowało aplikację na smartfony i tablety prezentującą w formie rzeczywistości rozszerzonej sieć radioteleskopów ALMA. Aplikacja jest bezpłatna i może być używana do zabawy albo do celów edukacyjnych.

Ustalono miejsca dla budowy teleskopu CTA

Sieć teleskopów CTA
Cherenkov Telescope Array (CTA) to międzynarodowy projekt, w którym bierze udział Polska. W jego ramach wybudowane zostanie naziemne obserwatorium promieniowania gamma. Ustalono właśnie trzy lokalizacje do budowy obserwatorium: Aar w Namibii (Afryka), Europejskie Obserwatorium Południowe w Chile (Ameryka Południowa) albo Leoncito w Argentynie (Ameryka Południowa).

Portal Uranii poszukuje współpracowników

Strona startowa Portalu Uranii - www.urania.edu.pl
Portal Uranii to stale rozbudowujący się serwis informacyjny o astronomii i badaniach Kosmosu. Poszukujemy osób chętnych do współpracy w rozwoju zasobów serwisu - miłośników astronomii, studentów, doktorantów, nauczycieli.

Zaręczynowy pierścionek z diamentem na niebie

Mgławica Abell 33 jak pierścionek z diamentem
Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) opublikowało niesamowite zdjęcie z teleskopu VLT, obraz do złudzenia przypominający zaręczynowy pierścionek z diamentem na niebie. Zdjęcie przedstawia mgławicę oraz gwiazdę.

Letni Obóz Obserwacyjny Perseidy 2014 dla młodzieży

Logo Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego (MOA)
Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne (MOA) organizuje po raz jedenasty Letni Obóz Obserwacyjny „PERSEIDY” dla młodzieży od lat 14 do 19, chcącej rozwijać swoje astronomiczne zainteresowania i pasje. Rozpoczął się nabór zgłoszeń. Zachęcamy do udziału!

Pod powierzchnią Enceladusa jest ocean

Schemat budowy Enceladusa
Pomiary grawitacyjne wykonane dzięki misji Cassini wskazują, że pod południowym biegunem Enceladusa, księżyca Saturna, znajduje się prawdopodobnie olbrzymi ocean ciekłej wody - ogłosiły to NASA oraz ESA, a wyniki opublikowano 4 kwietnia w "Science".

Trzęsienie ziemi w Chile nie uszkodziło teleskopów

Mapa z położeniem obserwatoriów ESO w Chile
1 kwietnia 2014 r. Chile nawiedziło bardzo silne trzęsienie ziemi o skali 8,2. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) wydało komunikat, ze ani pracownicy, ani teleskopy organizacji nie ucierpiały. W Chile znajdują się wiele czołowych światowych teleskopów astronomicznych.

Strony