W poniedziałek Mars najbliżej Ziemi od ponad dekady

Mars na zdjęciu z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a
Późnym wieczorem 30 maja Mars znajdzie się w najbliżej odległości od Ziemi od ponad dekady. Zachęcamy do obserwacji planety w najbliższych tygodniach.

Naukowcy odkryli starożytną gromadę galaktyk z wczesnego Wszechświata

Protogromada galaktyk PC217.96+32.3 odległa o 12 mld lat świetlnych
Astronomowie zaobserwowali gigantyczną gromadę galaktyk, odległą aż o 12 miliardów lat świetlnych. Tę "protogromadę" widzimy w okresie, gdy miała 1,7 miliarda lat, czyli około 12% obecnego wieku Wszechświata. To jedna z najmasywniejszych struktur spośród znanych w tej odległości.

Koniunkcja Księżyca z Neptunem - dla wytrwałych

W nocy z niedzieli na poniedziałek (29/30.05) czeka nas kolejna już koniunkcja w tym miesiącu. Tym razem Srebrny Glob spotka się z ostatnią planetą Układu Słonecznego - gazowym Neptunem.

Astronarium nr 25 o układach planetarnych

W sobotę 28 maja o godz. 17.00 będzie można obejrzeć w TVP 3 nowy odcinek "Astronarium" - telewizyjnego serialu naukowego. Będzie to już trzeci z odcinków poświęconych planetom, tym razem układom planetarnym. Jak powstają? Jak się je odkrywa? Jak zbadać czy mogą przetrwać? O tym dowiecie się oglądając program.

Kolejne dowody na niemowlęce planety w dysku wokół HL Tauri

Dysk pyłowy wokół HL Tauri
Być może pamiętacie jak w listopadzie 2014 r. opublikowano obraz przerw w dysku pyłowym wokół HL Tauri, sugerujących że powstają tam planety. Teraz naukowcy przeprowadzili dalsze analizy danych z sieci radioteleskopów ALMA i podobne przerwy wykryli też w dysku gazowym.

Widoczne są już τ Herkulidy

Mapa gwiazdozbioru Herkulesa
W drugiej połowie maja w naszym kraju widoczne są już τ Herkulidy. Jest to mało aktywny rój meteorów, ale wszystkich pasjonatów "spadających gwiazd" zachęcamy do obserwacji.

Odcinki "Obserwatorium" z wyprawy na zaćmienie Słońca do Indonezji

Narodowe Planetarium Malezji w Kuala Lumpur - Planetarium Negara
W marcu w Indonezji widoczne było całkowite zaćmienie Słońca. Na wyprawę na zaćmienie wyjechała wtedy ekipa grudziądzkiej telewizji kablowej. Teraz można zobaczyć efekt ich pracy w formie odcinków programu "Obserwatorium". Udostępniono pierwszy z odcinków z wyprawy, który przedstawia Narodowe Planetarium Malezji w Kuala Lumpur.

Strony