Udany kosmiczny manewr sondy OSIRIS-REx

Według agencji NASA sonda OSIRIS-REx przeprowadziła swój pierwszy kosmiczny manewr (Deep Space Maneuver) o nazwie DSM-1 w dniu 28 grudnia 2016 roku. Po odpaleniu głównego silnika sonda ustawiła się na właściwym kursie, który ma ją doprowadzić na powierzchnię planetoidy Bennu.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #2

Zapraszamy na przegląd wydarzeń z ostatniego tygodnia, związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. W drugim odcinku serii przeczytacie o kolejnym spacerze kosmicznym, problemach rosyjskich rakiet i kapsuły Sojuz oraz o eksperymentach prowadzonych na pokładzie orbitalnej stacji.

Polscy inżynierowie wezmą udział w konstrukcji elementów największego teleskopu świata

Budowa gigantycznego, 39-metrowego teleskopu ELT, ma coraz więcej polskich akcentów. Okazuje się, że polski oddział firmy SENER będzie wykonywał część prac związanych z kontraktem podpisanym wczoraj przez SENER Group z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO).

Tajemniczy obiekt w radiogalaktyce Cygnus A

W zeszłym tygodniu na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Grapevine w Teksasie doniesiono o odkryciu ciekawego, tajemniczego i bardzo jasnego obiektu w znanej radiogalaktyce Cygnus A.

Planety rodem z Gwiezdnych Wojen w naszej galaktyce

Wszechświat Gwiezdnych Wojen jest pełen życia. Czy jest możliwe, że nasz jest równie zróżnicowany? Niektóre z planet odkrytych w naszej galaktyce mogą być bardzo podobne do tych pojawiających się w filmach Lucasa, takich jak jałowa Tatooine, tropikalna Scarif, a nawet lodowa Hoth.

Masowa awaria zegarów systemu nawigacji Galileo

Atomowe zegary pokładowe na satelitach europejskiego systemu nawigacji Galileo przestają działać w alarmowym tempie. Profesor Jan Woerner – dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej poinformował na spotkaniu z dziennikarzami o masowej awarii i tym, że możliwe są opóźnienia w wysłaniu kolejnych satelitów konstelacji.

Podpisano kontrakty na zwierciadła i czujniki dla ELT

Schemat systemu optycznego teleskopu ELT
Dzisiaj Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) podpisało kolejne cztery kontrakty na budowę elementów Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT), który ma mieć 39 metrów średnicy.

Strony