W PCSS w Poznaniu została uruchomiona fontanna cezowa

Montowanie fontanny cezowej w Poznaniu
Na początku listopada w siedzibie Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego uruchomiona została druga w Polsce fontanna cezowa, zbudowana w Narodowym Laboratorium Fizyki (NPL - National Physical Laboratory) w Teddington pod Londynem pod kierunkiem wybitnego specjalisty w dziedzinie atomowych wzorców częstotliwości dra Krzysztofa Szymańca. Fontanna cezowa dołączy do grona kilkunastu najdokładniejszych zegarów atomowych na świecie i jest drugim tego typu zegarem w Polsce.

Jeszcze jedna detekcja fal grawitacyjnych

Projekty LIGO i Virgo ogłosiły kolejną detekcję fal grawitacyjnych. Dotyczy zdarzenia GW170608 zarejestrowanego 8 czerwca 2017 r. Jest to szósta potwierdzona detekcja fal grawitacyjnych, w tym piąta dotycząca zderzenia dwóch czarnych dziur.

Tech Awards 2017 - zagłosuj na Astrofazę!

W portalu Onet.pl trwa głosowanie w plebiscycie Tech Awards 2017. Jedna z kategorii dotyczy YouTube, a w gronie nominowanych jest astronomiczny kanał Astrofaza. To jak, głosujemy?

XI Zjazd Klubu Astronomicznego „Almukantarat”

W sobotę 21 października 2017 r. w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika w Warszawie odbył się XI Zjazd Klubu Astronomicznego „Almukantarat”. Zjazd odbywa się co dwa lata i biorą w nim udział członkowie klubu z całej Polski, m.in. wybierając nowe władze.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #42

Astronauci na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zajmują się w ostatnich dniach rozładunkiem kapsuły Cygnus, która przycumowała do kompleksu we wtorek. W naszym cotygodniowym podsumowaniu oprócz startu Cygnusa i kolejnej części przeglądu ładunku jaki nim przyleciał, piszemy o udanym teście bezzałogowego miniwahadłowca Dream Chaser, który za kilka lat ma zacząć misje zaopatrzeniowe do ISS.

Połączenie ultrajasnych galaktyk wczesnego Wszechświata

Nowe obserwacje wykonane przez sieć ALMA ujawniają nie zaobserwowane nigdy przedtem, bardzo bliskie spotkanie dwóch jasnych i wyjątkowo masywnych galaktyk wczesnego Wszechświata. Astronomowie nazywają takie obiekty ultrajasnymi galaktami gwiazdotwórczymi. Wydaje się, że w początkowych etapach istnienia Kosmosu - gdy większość galaktyk dopiero się formowała - powinny być one niezwykle rzadkie. Jednocześnie cechuje je ogromne tempo powstawania nowych gwiazd.

„Kosmiczny wąż” ujawnia strukturę odległych galaktyk

Formowanie się gwiazd w odległych galaktykach wciąż pozostaje w dużej mierze niezbadane. Po raz pierwszy astronomowie z Uniwersytetu w Genewie byli w stanie dokładnie obserwować układy gwiazd oddalonych o sześć miliardów lat świetlnych od nas. W ten sposób potwierdzają wcześniejsze symulacje wykonane przez Uniwersytet w Zurychu. Jeden szczególny efekt wydaje się możliwy dzięki wielokrotnym odbiciom obrazów, które przebiegają przez kosmos niczym wąż.

Strony