Lepszy sposób na zważenie milionów samotnych gwiazd

W jaki sposób lepiej mierzyć masy samotnych gwiazd? Astronomowie opracowali nową i ulepszoną metodę takiego pomiaru, szczególnie gwiazd z układami planetarnymi.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #46

Już dziś o 16:36 polskiego czasu powinna wystartować rakieta Falcon 9 firmy SpaceX ze statkiem Dragon, który zabierze ze sobą zaopatrzenie dla załogi znajdującej się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej i nowy sprzęt na potrzeby eksperymentów naukowych. Mijający tydzień obfituje w ogóle w wiele operacji logistycznych związanych z ISS. W czwartek na Ziemię powróciła w Sojuzie załoga 53. Ekspedycji, a w niedziele do lotu szykuje się kolejna trójka astronautów. Dziś podsumowujemy to wszystko w naszym cotygodniowym raporcie. Ponadto piszemy o ostatnich testach silnika RS-25 przeznaczonego do rakiety SLS.

Dokonano obserwacji planetoidy ‘Oumuamua pod kątem emisji sztucznych sygnałów

Przybysz spoza Układu Słonecznego - planetoida ‘Oumuamua - wzbudził niedawno sporą sensację, szczególnie po opublikowaniu przez ESO wizualizacji kształtu. Teraz projekt Breakthrough Listen postanowił sprawdzić czy od obiektu nie docierają sygnały o sztucznym pochodzeniu. Jaki jest wynik nasłuchu?

Usługa komercyjna Galileo - konsultacje publiczne

Artist's view of a Galileo Full Operational Capability (FOC) satellite
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że Agencja Europejskiego GNSS (European GNSS Agency - GSA) prowadzi konsultacje publiczne dotyczące przyszłego zakresu świadczenia tzw. usługi komercyjnej Galileo.

Sztuczna inteligencja od Google odkryła ósmą egzoplanetę wokół odległej gwiazdy!

Nasz Układ Słoneczny już nie jest jedynym znanym nam układem planetarnym z ośmioma planetami! NASA operująca teleskop Keplera wraz z gigantem informatycznym Google ogłosiła odkrycie ósmej planety krążącej wokół Kepler-90 - gwiazdy podobnej do naszego Słońca, oddalonej od Ziemi o 2 545 lat świetlnych.

Misja marsjańska rzuca światło na ekosferę odległych planet

Jak długo skalista planeta, podobna do Marsa, nadawałaby się do życia, gdyby krążyła wokół czerwonego karła? To skomplikowane pytanie, ale misja NASA Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) może pomóc nam na nie odpowiedzieć.

Czy nowy cel sondy New Horizons posiada księżyc?

Planetoida o kształcie orzecha włoskiego, a może obiekt złożony z dwóch ciał? Nie wiadomo, ale według najnowszych badań 2014 MU69 może posiadać okrążającego go satelitę.

Strony