Sonda Rosetta zakończyła swoją misję w spektakularny sposób

Dzisiaj o godz. 13:19 uzyskano potwierdzenie, iż sonda Rosetta dokonała kontrolowanego upadku na powierzchnię komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko, którą badała przez ostatnie dwa lata - podała Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Tym samym zakończyła się ta bardzo udana i historyczna misja. Gratulujemy ESA!
Tagi:

To już ostatnie chwile sondy Rosetta i ostatnie zdjęcia

Dzisiaj o godz. 12:39 naszego czasu sonda Rosetta zakończy swoją misję kontrolowanym upadkiem na powierzchnię komety, którą badała z bliska od 2014 roku. Potwierdzenie dotrze na Ziemię o 13:19. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) publikuje zdjęcia wykonane przez sondę w trakcie zbliżania się do powierzchni jądra kometarnego.

Zbadano ile wody traci kometa Rosetty

Tempo utraty wody przez kometę 67P/Czuriumow-Gierasimienko
Dzięki sondzie Rosetta przez około dwa lata naukowcy badali jak dużo pary wodnej traci w przestrzeń kosmiczną kometa 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Kilka dni temu opublikowano najnowsze wyniki badań na ten temat. Opisujemy jakie wyniki uzyskali naukowcy i o ile zmniejszyło się na skutek tego jądro komety.

Rejonizacja miała miejsce później niż sądzono

Era rejonizacji zaczęła się dużo później niż dotychczas zakładano. Dowodzą tego badania mikrofalowego promieniowania tła w oparciu o dane z satelity Planck, które jako głównych sprawców rejonizacji wskazują pierwsze gwiazdy.

Już 200 lat astronomii na Uniwersytecie Warszawskim

Obserwatorium Astronomiczne w Warszawie w 1845 roku
Wczoraj minęła 200. rocznica założenia astronomii na Uniwersytecie Warszawskim. Nastąpiło to w 1816 roku, krótko przed oficjalną inauguracją Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Po kilku latach wybudowano budynek obserwatorium, który stoi do dzisiaj przy Alejach Ujazdowskich w Warszawie.

Jak śledzić koniec misji Rosetta?

Sonda Rosetta tuż przed upadkiem na kometę (wizja artysty)
Sonda Rosetta zakończy jutro swoją historyczną misję. ESA zdecydowała, że ostatnim etapem misji będzie kontrolowany upadek sondy na kometę. Nastąpi to 30 września 2016 r. o godz. 11:20 GMT, czyli o 13:20 polskiego czasu. Podajemy harmonogram działań ESA i opisujemy jak śledzić ostatnie chwile sondy.

Rosetta: nowe zdjęcia komety 67P

Czy pamiętacie jeszcze Rosettę i Philae? Sonda Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA przesłała niedawno na Ziemię nowe obrazy komety 67P (Czuriumow-Gierasimienko), które oficjalnie opublikowano w tym tygodniu.

Strony