Obserwatorium La Silla zasilane będzie zieloną energią

ESO i Enel Green Power z dumą ogłosili, że wprowadzili do użytku elektrownię słoneczną fotowoltaiczną w La Silla w północnym Chile. Uroczysta inauguracja odbyła się w gimnazjum La Silla, z którego widać nową fabrykę.

Wielka kosmiczna bańka Lyman-alfa nieco mniej tajemnicza

Bańka Lyman-alfa w symulacji numerycznej
Naukowcy użyli kilku dużych teleskopów (ALMA, VLT, Keck, HST) do zbadania obiektu należącego do tajemniczej kategorii zwanej "bańkami Lyman-alfa". Te gigantyczne obłoki gazu wodorowego mogą rozciągać się na setki tysięcy lat świetlnych. W badaniach uczestniczył polski astronom, dr Michał Michałowski, pracujący w Wielkiej Brytanii.

Letnie fajerwerki na komecie sondy Rosetta

Wybuchy na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko - składanka zdjęć
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaprezentowała dzisiaj ciekawą składankę zdjęć pokazujących najjaśniejsze wybuchy na komecie 67P/Churyumov–Gerasimenko, które wystąpiły w okresie od lipca do września 2015 r.

Teleskop Hubble'a odkrywa planety okrążające pary gwiazd

Astronomowie z NASA przy użyciu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz sztuczki natury, potwierdzili istnienie planety krążącej wokół dwóch gwiazd w systemie OGLE-2007-BLG-349, znajdujących się 8000 lat świetlnych od Ziemi w kierunku centrum naszej Galaktyki.

Widoczne są już Delta Aurygidy

Od 18 września do 10 października w Polsce mamy możliwość obserwować rój meteorów o nazwie Delta Aurygidy. Wszystkich miłośników nocnych wrażeń zachęcamy do obserwacji!

Co z ciemną materią?

W późnych latach ‘70 ubiegłego stulecia, astronomowie Vera Rubin i Albert Bosma niezależnie odkryli, że galaktyki spiralne rotują niemal ze stałą prędkością. Prędkość gwiazd i gazu wewnątrz galaktyki nie zmniejsza się wraz z promieniem, tak jak można by tego oczekiwać zgodnie z prawem Newtona czy poprzez rozkład widzialnej materii, lecz pozostaje stała. Takie płaskie krzywe rotacji są zwykle przypisywane niewidzialnej ciemnej materii otaczającej galaktyki.

Astronarium nr 28 o sieci radioteleskopów LOFAR

W środę 21 września premiera nowego odcinka "Astronarium" (TVP 3, godz. 15:35, powtórka po północy). Tym razem poznamy tajemnicze urządzenie znajdujące się w trzech miejscach w Polsce (oraz w wielu innych miejscach w Europie) - sieć radioteleskopów LOFAR.

Strony