Zielone światło dla największej kamery cyfrowej na świecie

Największa na świecie kamera cyfrowa
Departament Energetyki zatwierdził rozpoczęcie budowy 3.2-gigapikselowej kamery cyfrowej - największej na świecie - w sercu Large Synoptic Survey Telescope (LSST). Montowana w SLAC National Accelerator Laboratory kamera będzie okiem projektu LSST, które umożliwi obserwowanie Wszechświata w w niespotykanych dotąd szczegółach oraz rozwiązanie niektórych z jego największych tajemnic.

NASA wybrała obiekt w pasie Kuipera jako cel dla sondy New Horizons

Amerykańska agencja kosmiczna NASA wskazała wstępnie obiekt z pasa Kuipera jako kolejny cel, do którego dotrze sonda New Horizons. Sonda kosmiczna, która niedawno minęła Plutona, będzie mieć za zadanie przelot w pobliżu obiektu oznaczonego jako 2014 MU69.

"Astroturystyka" - nowy dział tematyczny w portalu Uranii

Różne formy astroturystyki
Co prawda kończą się wakacje, ale turystyka astronomiczna może trwać przez cały rok. Zapraszamy do nowego działu tematycznego na stronach Uranii, noszącego nazwę Astroturystyka. Przedstawiamy w nim główne gałęzie turystyki związane z astronomią, podstawowe definicje dotyczące tego typu podróży oraz najbardziej popularne produkty astroturystyczne.

Pierwszy rok obserwacji naukowych GAIA

Zespół obserwatorium Gaia pracowicie spędził cały rok na przetwarzaniu i analizowaniu danych, które będą tworzyć główny produkt misji – potężne publiczne katalogi pozycji, odległości, ruchów oraz innych własności ponad miliarda gwiazd. Z uwagi na ogromne ilości danych oraz ich złożoność, taka analiza wymaga dużej pracy ze strony ekspertów oraz developerów oprogramowania rozprzestrzenionych w całej Europie.

Dział o kometach w portalu Uranii

Prezentujemy kolejny dział tematyczny w portalu Uranii. Tym razem przygotowaliśmy kilkanaście artykułów o kometach, w tym zestawienie komet odkrytych przez Polaków.

Stacja ISS - wirtualna panorama 360 stopni

Stacja ISS - panorama 360 stopni
Na witrynie internetowej Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) można odbyć wirtualną wycieczkę po pomieszczeniach Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Zdjęcia, które posłużyły do skonstruowania panoramy wykonano w czerwcu 2015.

Fizycy sprawdzili w laboratorium jedną z hipotez na temat ciemnej energii

Komora próżniowa
Ciemna energia odgrywa dominującą rolę we Wszechświecie, odpowiadając za większość masy i energii. Tymczasem nadal pozostaje tajemnicza dla naukowców i niewiele o niej wiadomo. Amerykańscy fizycy sprawdzili w eksperymencie laboratoryjnym jedną z hipotez na temat ciemnej energii, a wyniki opublikowali w „Science”.

Strony