Kosmiczne kolizje: SOFIA odkrywa zagadkowe tworzenie się gromad gwiazd

Słońce, podobnie jak wszystkie gwiazdy, urodziło się w olbrzymim, zimnym obłoku molekularnego gazu i pyłu. Mogło mieć dziesiątki a nawet setki gwiezdnego rodzeństwa – gromadę gwiazd – ale ci wcześni towarzysze są teraz rozproszeni po całej Drodze Mlecznej. Chociaż pozostałości tego zdarzenia kreacji już dawno się rozproszyły, proces narodzin gwiazd trwa nadal w naszej galaktyce i poza nią. Gromady gwiazd powstają w sercach ciemnych dla światła widzialnego obłoków, gdzie wczesne fazy formowania się były ukryte. Ale te zimne obłoki pyłowe świecą jasno w podczerwieni, więc teleskopy, takie jak SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) mogą zacząć ujawniać te długowieczne tajemnice.

Misja Dawn do pasa planetoid dobiegła końca

Amerykańska sonda Dawn ucichła. Tym samym zakończyła się historyczna misja, badająca pas planetoid.

Udany lot komercyjnej rakiety Electron

Firma Rocket Lab wykonała pierwszy komercyjny lot swojej rakiety Electron. W ramach misji wysłano z powodzeniem siedem satelitów.

Fontanna zimnego gazu molekularnego pompowanego przez czarną dziurę

Większość galaktyk znajduje się w gromadach liczących od kilku do tysięcy obiektów. Na przykład Droga Mleczna należy do Grupy Lokalnej, gromady składającej się z około pięćdziesięciu galaktyk, z których inny członek – gromada Andromedy – znajduje się w odległości około 2,3 mln lat świetlnych od nas. Gromady są najbardziej masywnymi we Wszechświecie obiektami związanymi grawitacyjnie, z mniejszymi strukturami rozwijającymi się najpierw i ciemną materią odgrywającą ważną rolę. Sposób, w jaki wzrastają i ewoluują zależy jednak od kilku konkurencyjnych procesów fizycznych, w tym zachowania gorącego gazu wewnątrz gromady.

100 lat niepodległości - astronomia i kosmos

Dzisiaj obchodzimy setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji przygotowaliśmy zestawienie różnych ciekawych wydarzeń z ostatnich stu lat, dotyczących astronomii i badań kosmosu, związanych z naszym krajem.

Układ Słoneczny dla najmłodszych w wierszach i na puzzlach

Na portalu crowdfundingowym PolakPotrafi.pl pojawił się ciekawy projekt z dziedziny edukacji astronomicznej dla najmłodszych pt. „Kosmiczne puzzle i książka dla dzieci”, który skierowany jest do dzieci w wieku 3-6 lat oraz 7-10 lat. Zbiórka pieniędzy kończy się 14 listopada br.

Odbył się pierwszy lot rakiety Bigos 4

Start rakiety Bigos 4
Rakieta Bigos 4 firmy SpaceForest z Gdyni odbyła inauguracyjny lot w piątek 2 listopada 2018 r. na terenie lotniska wojskowego w Babich Dołach. Próba zakończyła się pełnym sukcesem.

Strony