Najbliższa gwiazda ma planetę o masie Ziemi!

Powierzchnia planety wokół gwiazdy Proxima Centauri b - wizja artystyczna
Proxima Centauri, najbliższa gwiazda względem Układu Słonecznego, jest okrążana przez planetę o masie niewiele większej niż masa Ziemi. Na dodatek planeta krąży w tzw. strefie życia, czyli obszarze, w którym temperatura umożliwia występowanie wody w stanie ciekłym na powierzchni planety. Tę sensacyjną informację podało dzisiaj Europejskie Obserwatorium Południowe i kilka innych instytucji naukowych. W badania zaangażowany był polski astronom.

Sonda Juno najbliżej Jowisza już w najbliższą sobotę

W najbliższą sobotę o godz. 12:51 UTC sonda Juno NASA będzie zbliżać się do wierzchołków chmur Jowisza, będzie najbliżej niż w jakimkolwiek innym momencie jej głównego zadania. W momencie największego zbliżenia do Juno będzie na wysokości około 4200 km nad wirującymi chmurami Jowisza i będzie podróżować z prędkością 208 000 km/h w stosunku do planety.

Debata obywatelska Europejskiej Agencji Kosmicznej

Zapraszamy do udziału w debacie obywatelskiej Europejskiej Agencji Kosmicznej w dniu 10.09.2016 r.

Niespodziewany wybuch na powierzchni komety 67P/Czuriumow-Gierasimienko

W bezprecedensowej obserwacji wykonanej na początku tego roku, sonda Rosetta nieoczekiwanie uchwyciła ogromny wybuch komety, który mógł być wywołany przez osuwisko.

Sieć radioteleskopów ALMA oblężona przez astronomów

ALMA - podział tematyczny wniosków obserwacyjnych w Cyklu 4
Astronomowie wykazali rekordowe zainteresowanie uzyskaniem czasu obserwacyjnego na sieci radioteleskopów ALMA. W Cyklu 4 złożono wnioski na 18630 godzin czasu obserwacyjnego. Oczywiście część musiała zostać odrzucona, gdyż przekracza to zdecydowanie ilość godzin w ciągu rocznego cyklu obserwacyjnego, który rozpatrywano.

Astronomowie znaleźli galaktykę zbudowaną prawie wyłącznie z ciemnej materii

Galaktyka Dragonfly 44
Dwa duże teleskopy pracujące na Hawajach umożliwiły astronomom odkrycie niezwykłej galaktyki. Okazuje się, że Dragonfly 44 jest prawie w całości zbudowana z ciemnej materii - w 99,99 procentach.

Księżyc Dione ujawnia swoją przeszłość

Dione ujawnia swoją przeszłość poprzez kontrasty, które odkryła sonda NASA Cassini. Widoczna jest tu między innymi mieszanina tektoniki - jasne, liniowe elementy oraz krateracja, rozłożona na całej powierzchni.

Strony