Trzy zjawiska astronomiczne w ciągu jednej nocy!

W najbliższą noc (z 25/26.06) czekać nas będzie koniunkcja Księżyca z Neptunem, zakrycie Neptuna przez Srebrny Glob oraz zakrycie jasnej gwiazdy λ Aqr. Zachęcamy do obserwacji w tę wyjątkową noc!

Aleksandra Sufa pierwszą polską odkrywczynią komety

Animacja komety SOHO odkrytej przez Aleksandrę Sufę. Okręgiem oznaczono jej położenie.
W poniedziałek o godzinie 23:07, Aleksandra Sufa 18-letnia miłośniczka astronomii z Bystrej k. Żywca zgłosiła kometę z grupy Kreutza na zdjęciach z koronografu LASCO C2 pochodzących z kosmicznej sondy SOHO zostając tym samym pierwszą uczestniczką projektu Sungrazing Comets i pierwszą kobietą w Polsce, której udało się odnaleźć taki obiekt.

Nieaktywna czarna dziura pożera gwiazdy, stając się rentgenowską latarką

Astronomowie zaobserwowali echa rozbłysków rentgenowskich z nieaktywnej czarnej dziury.

Nadlatują Czerwcowe Bootydy

We wtorek (28 czerwca) przypada maksimum aktywności roju Czerwcowych Bootydów. Zachęcamy do obserwacji "spadających gwiazd".

ALMA obserwuje tlen w galaktyce z początków Wszechświata

Astronomowie korzystający z radioteleskopów Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) wykryli wyraźną emisję tlenu w galaktyce SXDF-NB1006-2, która znajduje się w odległości 13,1 miliarda lat świetlnych od Ziemi. Jest to najbardziej odległy tlen, jaki do tej pory wykryto. Tlen w tej galaktyce wydaje się być jonizowany przez wiele młodych, olbrzymich gwiazd. Jego obserwacje są pomocne w zrozumieniu dość niejasnej epoki wczesnego Wszechświata, tzw. „ery rejonizacji”.

Radio-teleskop.pl - wystawa astrofotografii w Toruniu

W toruńskim Dworze Artusa można do 1 lipca 2016 r. oglądać wystawę astrofotografii. Jest to prezentacja najciekawszych zdjęć wykonanych przez Piotra Majewskiego - dziennikarza radiowego i popularyzatora astronomii.

Pierwsze zdjęcia Marsa z sondy ExoMars

Mars - testowe zdjęcie z odległości 41 mln kilometrów
Czy to odległa planeta karłowata? Nie - to Mars sfotografowany przez kamerę sondy ExoMars. Jest to testowa fotografia wykonana z odległości 41 milionów kilometrów i jednocześnie pierwsza fotka Marsa wykonana przez tę europejsko-rosyjską sondę.

Strony