Cyfrowa wersja Uranii

Bijące serce NGC 4696 i ogromne fale uderzeniowe

Gromada galaktyk w Centaurze jest domem setek gwiazd. W jej centrum leży NGC 4696, ogromna galaktyka eliptyczna zawierająca supermasywną czarną dziurę. Zdaniem naukowców takie gromady są szczególnym środowiskiem - upakowane w nich bardzo gęsto galaktyki oddziaływują na swych najbliżej położonych towarzyszy. W przypadku NGC 4696 robi to właśnie jej centralna, wielka czarna dziura - wypompowuje ona energię i materię w przestrzeń międzygalaktyczną, niczym olbrzymie i bijące serce.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #13

To zdecydowanie nie był luźny tydzień na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Do orbitalnego laboratorium przyleciała nowa dwuosobowa załoga oraz 3,5 tony zaopatrzenia, w tym nowe eksperymenty. Zapraszamy na podsumowanie wydarzeń tygodnia z pokładu ISS!

Rozpoczął się Międzynarodowy Tydzień Ciemnego Nieba

logo Międzynarodwego Tygodnia Ciemnego Nieba
Ruszyła kolejna edycja celebrowania walorów ciemnego nieba jako wspólnego dobra nas wszystkich. Zobacz w jaki sposób możesz się zaangażować w obchody Międzynarodowego Tygodnia Ciemnego Nieba.

Gaia i niebo za 5 milionów lat

Jak wyglądać będzie niebo nad Ziemią w przyszłości? Na przykład za kilka milionów lat? Czy wiele się zmieni? Europejska Agencja Kosmiczna wyprodukowała niedawno niezwykle sugestywny, obrazujący te zmiany film.

TRAPPIST-1: martwe piekło czy obfitość życia?

TRAPPIST-1 to ekscytujące odkrycie: bliski, zwarty układ siedmiu skalistych planet o wielkościach pomiędzy Marsem a Ziemią, z których większość lub nawet wszystkie mogą leżeć w strefie zamieszkiwalnej. Czy jednak na pewno jest aż tak obiecująco? Ukazały się właśnie dwa artykuły naukowe, z których jeden dodatkowo zwiększa nadzieję na znalezienie tam życia, drugi jednak dowodzi, że planety TRAPPIST-1 niemal na pewno nie nadają się do zamieszkania. A może prawda leży gdzieś pośrodku?

Sojuz wynosi dwóch astronautów w pierwszą w tym roku podróż do ISS

Rosyjska rakieta Sojuz FG wystartowała dzisiaj o 9:13 polskiego czasu ze stanowiska 1/5 kosmodromu Bajkonur. Wyniosła na trajektorię ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej parę astronautów - Rosjanina i Amerykanina.

Skalista superziemia idealna do poszukiwania oznak życia

Tranzyt planety LHS 1140 b na tle tarczy czerwonego karła
Astronomowie znaleźli nową planetę - kandydatkę na "najlepsze miejsce do poszukiwania życia poza Układem Słonecznym". LHS 1140 b okrąża czerwonego karła odległego od nas o 40 lat świetlnych. Znajduje się w ekosferze i należy do kategorii planet zwanych superziemiami.

Strony