Prenumerata Uranii na rok 2017 - promocja

Układ siedmiu planet wielkości Ziemi - filmy od NASA i ESO

Prezentujemy filmy od NASA oraz Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) prezentujące odkrycie pozasłonecznego układu planetarnego z aż siedmioma skalistymi planetami o wielkości podobnej do Ziemi. Układ nosi nazwę TRAPPIST-1 i znajduje się 40 lat świetlnych od nas.

Siedem planet typu ziemskiego - ilustracje do odkrycia NASA i ESO

NASA oraz Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły odkrycie systemu planetarnego, w którym niezwykle małą i słabą gwiazdę okrąża aż siedem planet podobnych wielkościami do Ziemi i Wenus lub nieco mniejszych. Trzy z nich krążą w ekosferze, a na planetach panują temperatury zbliżone do znanych na Ziemi czy na Marsie. Prezentujemy liczne wykresy i ilustracje przygotowane przez ESO i NASA.

NASA ogłosiła odkrycie systemu z siedmioma planetami wielkości Ziemi!

Jedna z planet w układzie TRAPPIST-1 w wizji artysty
NASA oraz Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły odkrycie niezwykle ciekawego systemu planetarnego w naszym galaktycznym sąsiedztwie. TRAPPIST-1 ma aż siedem planet typu ziemskiego! Na dodatek część z nich może mieć oceany. Od tego układu planet dzieli nas zaledwie 40 lat świetlnych.

Letni obóz astronomiczny AstroCamp w Portugalii

Uczestnicy AstroCamp 2016
Uczniowie szkół średnich mają szanse wziąć udział w obozie astronomicznym w Portugalii. AstroCamp odbędzie się od 6 do 20 sierpnia 2017 r. W najbliższych dniach można rejestrować swój udział w webcaście na temat obozu, a formalny nabór zgłoszeń rozpocznie się w kwietniu.

Ziemskie organizmy mogą przetrwać na Marsie

Mikroorganizmy z Ziemi są zdolne przetrwać niesprzyjające warunki na Marsie - dowodzą naukowcy z Uniwersytetu z Arkansas. Wykrycie obecności metanu w atmosferze Marsa skłoniło naukowców do postawienia pytania czy ziemskie metanogeny mogłyby przetrwać pod powierzchnią Czerwonej Planety.

Już za kilka miesięcy naukowcy zobaczą czarną dziurę!

Dziś wiemy już, że czarne dziury, niegdyś rozpatrywane jako czysto teoretyczne twory, naprawdę istnieją. Ale dowody na ich obecność są wyłącznie pośrednie. Jeszcze – bo już za kilku miesięcy teleskop EHTo zacznie obserwować radioźródło Sgr A*.

Falcon 9 wynosi Dragona do ISS

Statek towarowy Dragon, który dostarczy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 2,5 t zaopatrzenia, wystartował na szczycie rakiety z historycznej wyrzutni LC-39A na Florydzie. Rakieta Falcon 9 wystartowała o 15:39 polskiego czasu, wynosząc cenny ładunek na orbitę. Był to już drugi start rakiety firmy SpaceX w tym roku, po raz drugi powodzeniem zakończyło się lądowanie pierwszego stopnia, tym razem na lądzie, pierwszy raz w dzień.

Strony