Start Ariane 5 z parą satelitów telekomunikacyjnych

Europejska rakieta Ariane 5 poleciała po raz 4. w tym roku. Tym razem wyniosła na orbitę dwa ciężkie satelity telekomunikacyjne: telewizyjnego i łączności lotniczej Inmarsat-S/HellasSat-3 oraz satelitę telekomunikacyjnego GSAT-17 z Indii.

Chiny wykonują kwantową komunikację na orbicie

Chiny przeniosły nieintuicyjny świat fizyki kwantowej z Ziemi w przestrzeń kosmiczną. Wysłany w 2016 roku satelita demonstrujący technikę komunikacji kwantowej dokonał przesyłu splątanych fotonów między stacjami, które dzieli 1200 km. Jest to absolutny rekord, kamień milowy w rozwoju ultrabezpiecznej komunikacji i chociaż obecna skuteczność nie pozwala na praktyczne zastosowanie, to wielu prognozuje, że to pierwsze kroki ku Internetowi przyszłości.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #22

Zapraszamy na cotygodniowe podsumowanie prac na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tym razem oprócz relacji z bieżących prac opisujemy przebudowę komory rękawicowej MSG, w której wykonywanych jest wiele eksperymentów na stacji oraz piszemy o tym jak na ISS rozwijane są lekarstwa do leczenia nowotworów.

Astronarium nr 37 o ekspansji Wszechświata

Odkrycie, że Wszechświat się rozszerza zupełnie zmieniło nasz pogląd na cały kosmos. Na dodatek okazuje się, że tempo rozszerzania się wzrasta. Najnowszy odcinek "Astronarium" będzie poświęcony temu zagadnieniu. Premiera w środę w TVP 3 o godz. 15:35, powtórka o 00:50 i 6:35, a potem na YouTube.

Hubble fotografuje masywną martwą galaktykę, która rzuca wyzwanie teorii ewolucji galaktyk

Łącząc siły naturalnej soczewki w kosmosie z możliwościami Kosmicznego Teleskopu Hubble’a astronomowie dokonali zaskakującego odkrycia - pierwszy przykład jeszcze zwartej, masywnej, szybko wirującej galaktyki dyskowej, która zatrzymała proces tworzenia się gwiazd zaledwie kilka milionów lat po Wielkim Wybuchu.

Ostateczny Katalog Keplera: podwojenie ilości znanych dziś egzoplanet zamieszkiwalnych?

Najnowsza edycja Katalogu Keplera przedstawia 219 nowych kandydatów na planety. Aż 10 z nich wstępnie zaklasyfikowano jako pozasłoneczne planety nadające się do zamieszkania! Jeśli te domysły naukowców znajdą potwierdzenie, ilość znanych planet zamieszkiwalnych poza Układem Słonecznym zwiększy się niebawem aż dwa razy.

Falcon 9 startuje i ląduje drugi raz w ciągu dwóch dni

Po udanym piątkowym starcie bułgarskiego satelity telewizyjnego, Falcon 9 wzniósł się w powietrze ponownie w niedziele, tym razem z bazy Vandenberg na zachodnim wybrzeżu USA. Celem misji było wyniesienie kolejnej serii 10 satelitów IridiumNEXT, służących przekazowi głosu i danych.

Strony