Rosyjska rakieta Proton-M wynosi satelitę telekomunikacyjnego dla wojska

Z kosmodromu w Bajkonurze po raz pierwszy od siedmiu miesięcy wystartowała ciężka rosyjska rakieta nośna Proton-M. W swoim pierwszym locie w 2018 roku wyniosła na orbitę drugiego wojskowego satelitę telekomunikacyjnego serii Blagovest.

Prelekcja Uranii na spotkaniu PTMA w Poznaniu

W piątek o godzinie 18:30 zapraszamy na spotkanie zorganizowane przez poznański oddział PTMA. Będzie mowa o różnych ciekawych działaniach Uranii i paru wartych uwagi inicjatywach ogólnoświatowych na przyszły rok.

Czarna dziura i wiatr gwiazdowy tworzą ogromnego motyla i wyłączają proces powstawania gwiazd w galaktyce

Nowe badania eksplorują galaktykę NGC 6240. Podczas, gdy większość galaktyk posiada w swoim centrum jedną supermasywną czarną dziurę, NGC 6240 ma dwie, które przy okazji okrążają się wzajemnie jednocześnie pozostając blisko zderzenia się.

Astronarium nr 58 o kosmicznych dżetach

Już dzisiaj premiera nowego odcinka Astronarium. Tym razem będzie o kosmicznych dżetach - strugach materii pędzących z prędkością bliską prędkości światła. Oglądajcie o godz. 17:00 i 20:30 w TVP 3, a potem na YouTube.

Falcon 9 wysyła nowy teleskop NASA do poszukiwań egzoplanet

Kolejny poszukiwacz planet pozasłonecznych NASA wystartował tej nocy z Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta Falcon 9 z powodzeniem wyniosła na orbitę teleskop TESS, który spojrzy na gwiazdy w naszym bliskim sąsiedztwie w poszukiwaniu obcych światów.

CHIME - całkiem inny radioteleskop!

Prototyp CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) już zaczął działać. Otwarto go we wrześniu ubiegłego roku w górzystej, południowej Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. To kolejny wielki przełom w radioastronomii!

W Utah utworzono sanktuarium ciemnego nieba

Święte miejsce z niezapomnianymi widokami, pod bardzo ciemnym niebem, z dala od osiedli ludzkich? Takie atrakcje zapewnia Rainbow Bridge Monument - świeżo utworzony międzynarodowy obszar ochrony ciemnego nieba.

Strony