Urania nr 2/2016 o tranzycie Merkurego

Gromady galaktyk jak "rosyjska lalka" ujawniają informacje na temat ciemnej energii

Astronomowie wykorzystali dane z obserwatorium Chandra, Planck oraz dużej liczby teleskopów optycznych do rozwinięcia potężnej, nowej metody badania ciemnej energii, tajemniczej energii, która obecnie napędza przyspieszenie ekspansji Wszechświata.

Odkryto trzy planety idealne do poszukiwania na nich oznak życia

Ultrachłodny gwiazdowy karzeł na niebie okrążającej go planety
Astronomowie ogłosili odkrycie trzech planet krążących w układzie odległym od nas o 40 lat świetlnych. Centrum układu stanowi niezwykle mała i chłodna gwiazda, tzw. "ultrachłodny karzeł". Jak mówią naukowcy, konfiguracja układu jest idealna do tego, aby w najbliższych latach spróbować poszukać oznak życia, poprzez analizę własności atmosfer tych planet. Publikacja ukazała się w "Nature", a o wynikach poinformowało także Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

Trwają prace nad technologiami bezpośrednich obserwacji ziemiopodobnych egzoplanet

Ilustracja przedstawiająca przesłonę między teleskopem a układem planetarnym
Naukowcy zamierzają efektywniej badać planety przypominające naszą Ziemię. W tym celu rozwijane są dwie główne technologie, które pozwolą na bezpośrednie obserwacje śladów życia na tych globach. Główną przeszkodą w tych obserwacjach jest silne światło ich macierzystych gwiazd, które często uniemożliwia dostrzeżenie jakichkolwiek szczegółów. Jak naukowcy zamierzają ominąc tą przeszkodę? Chcą zatosować specjalne koronografy oraz gigantyczne przesłony teleskopów.

Świetlne echa dają wskazówki dotyczące dysków protoplanetarnych

Wyobraźmy sobie, że musimy zmierzyć wielkość pokoju, ale jest w nim zupełnie ciemno. Możemy krzyknąć, mierząc czas, jaki upłynął zanim fala dźwiękowa dotknęła ściany. Wykorzystując tę zasadę astronomowie mierzą dystans do obiektów tak odległych, że wydają się być jedynie punktami w przestrzeni. Zainteresowani są szczególnie obliczeniem, jak daleko od wewnętrznej krawędzi otaczającego je dysku protoplanetarnego znajdują się młode gwiazdy. Owe dyski gazu i pyłu są miejscami, gdzie na przestrzeni milionów lat tworzą się planety.

Wkrótce tranzyt Merkurego - zjawisko roku!

Tranzyt Merkurego - składanka zdjęć
Już 9 maja czeka nas bardzo rzadkie i zarazem bardzo wyjątkowe zjawisko astronomiczne, będzie to tranzyt Merkurego na tle tarczy Słońca! Piszemy kiedy je obserwować. Warto przypomnieć, że kilka artykułów na temat tranzytu Merkurego jest także w najnowszej "Uranii" nr 2/2016.

Kometa z Obłoku Oorta przyniosła informacje na temat początków Układu Słonecznego

Wizualizacja komety C/2014 S3 (PANSTARRS)
Kometa C/2014 S3 (PANSTARRS) okazuje się bardzo nietypowa i wydaje się, że przechowała się w formie takiej jak powstała miliardy lat temu, a dopiero stosunkowo niedawno została wyrzucona z Obłoku Oorta w bardziej wewnętrzne rejony Układu Słonecznego.

Silne podmuchy dostrzeżone z rentgenowskiego układu podwójnego

Należący do ESA kosmiczny teleskop rentgenowski XMM-Newton odkrył strumienie gazu pędzące z ¼ prędkości światła. Wiatr jest bardzo jasny w promieniach rentgenowskich i pochodzi z pobliskiej podwójnej galaktyki.

Strony