Europa chce poprawić prognozy pogody kosmicznej za pomocą nowej sondy

W 1859 roku Ziemią wstrząsnęła ekstremalna burza słoneczna. Gigantyczny koronalny wyrzut masy (tzw. CME – z języka angielskiego: Coronal Mass Ejection) dotarł do Ziemi powodując jedną z największych zarejestrowanych burz magnetycznych. Sprzęt telegraficzny w wielu przypadkach zapalał się, a indukowany przez gwałtowne zmiany pola magnetycznego prąd pozwalał wysyłać telegramy bez konieczności podłączania sprzętu do baterii. Europejska Agencja Kosmiczna chce wysłać sondę, która mogłaby dostatecznie wcześnie ostrzec przed takim zjawiskiem w przyszłości.

Polska utrzymała preferencyjne warunki członkostwa w ESA

Nasz kraj podpisał porozumienie z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), na mocy którego preferencyjne warunki członkostwa Polski w tej organizacji zostaną utrzymane do 31 grudnia 2019 roku.

Dwie gwiazdy połączą się ze sobą w roku 2022

Wiele wskazuje na to, że już w roku 2022 zobaczymy niezwykły spektakl na niebie: dwie gwiazdy zleją się ze sobą i staną się jednym obiektem. Temu zjawisku towarzyszyć ma wybuch tak zwanej czerwonej nowej. Całość będzie miała jasność około 2 magnitudo, co odpowiada jasności Gwiazdy Polarnej. Zdarzenie będzie można zaobserwować w gwiazdozbiorze Łabędzia, a jego efekty będziemy widzieć przez mniej więcej pół roku.

Atlas V wynosi wojskowego satelitę SBIRS GEO 3

W nocy z piątku na sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wzniosła się rakieta Atlas V z wojskowym ładunkiem SBIRS GEO 3. Satelita będzie pełnił krytyczną dla amerykańskiego wojska misję wczesnego ostrzegania przed atakami za pomocą pocisków balistycznych. Jest to trzeci satelita tego nowego systemu.

Udany kosmiczny manewr sondy OSIRIS-REx

Według agencji NASA sonda OSIRIS-REx przeprowadziła swój pierwszy kosmiczny manewr (Deep Space Maneuver) o nazwie DSM-1 w dniu 28 grudnia 2016 roku. Po odpaleniu głównego silnika sonda ustawiła się na właściwym kursie, który ma ją doprowadzić na powierzchnię planetoidy Bennu.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #2

Zapraszamy na przegląd wydarzeń z ostatniego tygodnia, związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. W drugim odcinku serii przeczytacie o kolejnym spacerze kosmicznym, problemach rosyjskich rakiet i kapsuły Sojuz oraz o eksperymentach prowadzonych na pokładzie orbitalnej stacji.

Polscy inżynierowie wezmą udział w konstrukcji elementów największego teleskopu świata

Budowa gigantycznego, 39-metrowego teleskopu ELT, ma coraz więcej polskich akcentów. Okazuje się, że polski oddział firmy SENER będzie wykonywał część prac związanych z kontraktem podpisanym wczoraj przez SENER Group z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO).

Strony