Największa mapa (Wszech)świata

W ramach przeglądu nieba Sloan Digital Sky Survey (SDSS) zidentyfikowano i zbadano ponad 147 tysięcy kwazarów. Dzięki nim powstała pierwsza w swoim rodzaju, trójwymiarowa mapa bardzo wczesnego Wszechświata. Jest to na dziś dzień największa (obejmująca największy zakres współrzędnych przestrzennych) mapa stworzona przez człowieka!

Rozpoczęcie budowy gigantycznego teleskopu ELT - filmy

Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) - wizualizacja
Rozpoczęła się budowa największego optycznego teleskopu świata. Prezentujemy materiały filmowe dotyczące Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT) przygotowane przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

Rozpoczęcie budowy teleskopu ELT - zdjęcia

Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) - wizualizacja
26 maja oficjalnie rozpoczęła się budowa kopuły i głównej struktury Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) przygotowało liczne wizualizacje jak będzie wyglądał ten gigant. Prezentujemy je, a także zdjęcia z uroczystości, która odbyła się w obserwatorium w Chile.

Rozpoczęła się budowa kopuły i teleskopu ELT

Ekstremalnie Wielki Teleskop (ELT) - wizualizacja
26 maja w Chile odbyła się uroczystość z okazji wmurowania kamienia węgielnego pod budowę kopuły i głównej struktury Ekstremalnie Wielkiego Teleskopu (ELT). Oznacza to oficjalne rozpoczęcie budowy w Chile największego teleskopu optycznego świata. Czy ten gigant pozwoli nam znaleźć inne życie we Wszechświecie?

Częściowo udany debiut rakiety Electron

Firma Rocket Lab dołączyła do elitarnego grona prywatnych firm zdolnych wysyłać rakiety w przestrzeń kosmiczną. W czwartek o 6:20 polskiego czasu 17-metrowa rakieta Electron wzbiła się w powietrze z kompleksu startowego w Nowej Zelandii w swoim pierwszym locie testowym.

Rosyjskie wojsko wysyła Sojuzem satelitę wczesnego ostrzegania Tundra

Po raz pierwszy w tym roku z kosmodromu Plesieck wystartowała rakieta orbitalna. Sojuz 2-1B wyniósł z powodzeniem w czwartek drugiego satelitę wczesnego ostrzegania przed pociskami balistycznymi systemu WKS zwanego także Tundra.

Gwiazda zniknęła - zapadła się w czarną dziurę po cichu!

Nieudana supernowa - tak można nazwać to co zaobserwowali astronomowie w przypadku gwiazdy N6946-BH1, która przekształciła się w czarną dziurę bez wcześniejszego wybuchu supernowej. O najnowszych odkryciu przy pomocy teleskopów LBT, Hubble i Spitzer informuje NASA.

Strony