Prenumerata Uranii na rok 2017 - promocja

Pomiary jasności i temperatury pierścieni Saturna

Opracowując dla celów popularyzacji astronomii dane w średniej podczerwieni z japońskiego teleskopu Subaru dokonano przy okazji spostrzeżenia naukowego. Okazało się, że pierścień C i przerwa Cassiniego są w tym zakresie jaśniejsze od pierścieni B i A, czyli dokładnie odwrotnie niż na zdjęciach w zakresie widzialnym.

Ostatni lot Sojuza U

Z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie po raz ostatni poleciała rakieta Sojuz-U – najdłużej użytkowana rakieta w historii astronautyki, z największą ilością wykonanych startów. Sojuz wyniósł rosyjski statek zaopatrzeniowy Progress MS-05, który dostarczy zapasy do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Układ siedmiu planet wielkości Ziemi - filmy od NASA i ESO

Prezentujemy filmy od NASA oraz Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) prezentujące odkrycie pozasłonecznego układu planetarnego z aż siedmioma skalistymi planetami o wielkości podobnej do Ziemi. Układ nosi nazwę TRAPPIST-1 i znajduje się 40 lat świetlnych od nas.

Siedem planet typu ziemskiego - ilustracje do odkrycia NASA i ESO

NASA oraz Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły odkrycie systemu planetarnego, w którym niezwykle małą i słabą gwiazdę okrąża aż siedem planet podobnych wielkościami do Ziemi i Wenus lub nieco mniejszych. Trzy z nich krążą w ekosferze, a na planetach panują temperatury zbliżone do znanych na Ziemi czy na Marsie. Prezentujemy liczne wykresy i ilustracje przygotowane przez ESO i NASA.

NASA ogłosiła odkrycie systemu z siedmioma planetami wielkości Ziemi!

Jedna z planet w układzie TRAPPIST-1 w wizji artysty
NASA oraz Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) ogłosiły odkrycie niezwykle ciekawego systemu planetarnego w naszym galaktycznym sąsiedztwie. TRAPPIST-1 ma aż siedem planet typu ziemskiego! Na dodatek część z nich może mieć oceany. Od tego układu planet dzieli nas zaledwie 40 lat świetlnych.

Letni obóz astronomiczny AstroCamp w Portugalii

Uczestnicy AstroCamp 2016
Uczniowie szkół średnich mają szanse wziąć udział w obozie astronomicznym w Portugalii. AstroCamp odbędzie się od 6 do 20 sierpnia 2017 r. W najbliższych dniach można rejestrować swój udział w webcaście na temat obozu, a formalny nabór zgłoszeń rozpocznie się w kwietniu.

Ziemskie organizmy mogą przetrwać na Marsie

Mikroorganizmy z Ziemi są zdolne przetrwać niesprzyjające warunki na Marsie - dowodzą naukowcy z Uniwersytetu z Arkansas. Wykrycie obecności metanu w atmosferze Marsa skłoniło naukowców do postawienia pytania czy ziemskie metanogeny mogłyby przetrwać pod powierzchnią Czerwonej Planety.

Strony