Maksimum 66 Drakonidów

Za nami maksimum 66 Drakonidów. Obserwacje z ostatniej nocy sugerują, że przewidywane maksimum tego roju meteorów nie wystąpiło.

Nieudany start statku zaopatrzeniowego Progress do ISS

Rakieta Sojuz U
Rosyjski statek zaopatrzeniowy Progress nie dotrze do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Dzisiaj 1 grudnia 2016 roku o godzinie 15:51 czasu polskiego rakieta Soyuz U wystartowała ze stanowiska 1/5 na kosmodromie Bajkonur. Na swoim szczycie wynosiła bezzałogowy statek zaopatrzeniowy Progress MS-04. Wewnątrz kapsuły znajdowało się prawie dwie i pół tony ładunku dla szóstki astronautów obecnych na orbicie.

6000 na facebookowym liczniku Uranii

Nie minął nawet miesiąc, a licznik polubień Uranii na Facebooku zwiększył się o kolejny tysiąc. Od wczoraj lubi nas i kosmos już ponad 6000 użytkowników "fejsa". Cieszymy się :-) Super!

Chiński przekaźnik danych Tianlian 1 na orbicie

Rakieta Długi Marsz 3C
22 listopada 2016 roku z Satelitarnego Centrum Startowego Xichang w Chinach wystartowała rakieta Długi Marsz 3C. Na jej pokładzie poleciał na orbitę czwarty z serii satelitów Tianlian-1, służących do pośrednictwa w przekazywaniu danych. Tianlian podobnie jak amerykański TDRSS umożliwi pośredniczenie w przesyłaniu danych pomiędzy satelitami na niskich orbitach, a stacjami naziemnymi.

Zaobserwowano wiele galaktyk karłowatych we wczesnym Wszechświecie

Gromada galaktyk Abell 1689
Astronomowie odkryli dużą populację położonych daleko od nas i bardzo małych galaktyk, tzw. galaktyk karłowatych. Obserwacji dokonano przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz 10-metrowego teleskopu Keck I.

Międzynarodowa Unia Astronomiczna zaakceptowała oficjalnie 227 nazw gwiazd

Wielka Niedźwiedzica - z zestawu kart gwiazdozbiorów Samuela Leigha
Międzynarodowa Unia Astronomiczne (IAU) postanowiła ujednolicić stosowane różnorodne nazewnictwo gwiazd i oficjalnie zaaprobowała nazwy dla 227 gwiazd.

Astronarium nr 33 o życiu we Wszechświecie

Tym razem tematem telewizyjnego programu popularnonaukowego "Astronarium" będzie życie we Wszechświecie. Naukowcy opowiedzą w jaki sposób prowadzone są badania w dziedzinie astrobiologii i czy w kosmosie wykryto molekuły organiczne.

Strony