Prenumerata Uranii na rok 2015 - promocja

Poznań i Częstochowa dopłacą swoim szkołom do prenumeraty Uranii

Szkoły z całej Polski otrzymują od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dopłatę połowy kosztów prenumeraty czasopisma "Urania - Postępy Astronomii" na rok 2015. Natomiast szkoły z Poznania i Częstochowy mogą otrzymywać "Uranię" całkowicie za darmo. Jest to możliwe dzięki dodatkowemu wsparciu Urzędu Miasta Poznania oraz Urzędu Miasta Częstochowy. Zachęcamy placówki szkolne do zgłaszania się do projektu!

The Messenger nr 159

Ukazał się nowy numer czasopisma "The Messenger". Jest ono wydawane przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Magazyn jest kwartalnikiem w języku angielskim. Jest bezpłatny, zarówno do pobrania jako plik PDF jak i w wersji papierowej.

Polacy odkryli kometę! C/2015 F2 (POLONIA)

Kometa C/2015 F2 Polonia
Dziś oficjalnie Międzynarodowa Unia Astronomiczna potwierdziła, że kilka dni wcześniej (23 marca) zespół czterech Polaków odkrył w naszym Układzie Słonecznym kometę, która została na wniosek odkrywców nazwana C/2015 F2 Polonia.

Tajemniczy obłok materii G2 przetrwał zbliżenie do czarnej dziury

Bardzo intrygujący astronomów obłok gazu i pyłu, znany jako G2, przetrwał przejście w pobliżu supermasywnej czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej. Spodziewano się, że zostanie rozerwany, a jednak to nie nastąpiło. Może to wskazywać na obecność gwiazdy w jego wnętrzu – informuje Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO)

Problem z oliwinami na planetoidzie Westa

Wśród minerałów występujących na planetoidzie Westa powinno być sporo oliwinów. Jednak jest ich tam mało, a na dodatek najnowsze badania sugerują, że być może część została dostarczona od innych planetoid - podał amerykański Planetarny Science Institute.

W Australii odnaleziono ślady po uderzeniu planetoidy

Uderzenie miało miejsce miliony lat temu. Planetoida rozpadła się na dwie części tuż przed zetknięciem z powierzchnią Ziemi. Obecnie nie ma już w tym miejscu krateru meteorytowego, ale geofizykom udało się znaleźć inne ślady wskazujące zajście takiego impaktu.

Science in School nr 31

Ukazał się wiosenny numer darmowego czasopisma "Science in School" przeznaczonego dla nauczycieli i uczniów. Z kosmicznych tematów w numerze znajdziemy dwa artykuły: o wyzwaniach w eksploracji Księżyca oraz o różnych kolorach światła gwiazd.

Strony