Astronarium nr 41 o kwazarach

Kosmiczne relikty z początków Wszechświata. Najdalsze obiekty, jakie udało nam się odnaleźć w kosmosie. Przekonaj się jak wyglądają kwazary i czego możemy się dzięki nim dowiedzieć. Tajemnice kwazarów w najbliższym odcinku "Astronarium". Premiera w środę 23 sierpnia o godz. 15:35 i 00:40 w TVP 3, a potem na YouTube.

W Toruniu rozpoczął się festiwal światła 9. Bella Skyway Festival

Bella Skyway Festival - jedna z instalacji świetlnych
Od wtorku do niedzieli w Toruniu odbędzie się kolejna edycja festiwalu światła Bella Skyway Festival. W tym roku głównym tematem będzie połączenie światła i wody.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #30

Wczoraj na terenie USA mogliśmy obserwować całkowite zaćmienie Słońca. Tą samą możliwość mieli astronauci z ISS, którzy podczas trzech orbit mogli przez krótki czas oglądać przesłonięte Słońce i cień rzucany przez Księżyc na Ziemię. W cotygodniowym podsumowaniu oprócz zaćmienia piszemy o rosyjskim spacerze kosmicznym, nowym detektorze na ISS, który zbada promieniowanie kosmiczne o bardzo dużej energii i jak zwykle podsumowujemy eksperymenty wykonywane na pokładzie.

Curiosity obserwuje marsjańskie obłoki

Ledwo dostrzegalne, cienkie, wodno-lodowe chmury przepływają po niebie ponad powierzchnią Marsa. Zaobserwował je słynny łazik Curiosity.

To było zaćmienie!

Już po tegorocznym całkowitym zaćmieniu Słońca ponad Stanami Zjednoczonymi. Czy warto było udawać się aż na inny kontynent, by je zobaczyć? Z pewnością tak.

Całkowite zaćmienie Słońca - transmisja na żywo

Całkowite zaćmienie Słońca 2017 w Ameryce
Oto kilka wybranych transmisji na żywo z całkowitego zaćmienia Słońca 21 sierpnia 2017 r. w USA.

Obrót synchroniczny wśród egzoplanet dużo powszechniejszy niż wcześniej uważano

Wiele z egzoplanet zaobserwowanych za pomocą potężnych teleskopów prawdopodobnie obraca się synchronicznie ze swoimi gwiazdami. Najnowsze badania przeprowadzone przez doktora Rory’ego Barnesa z University of Washington potwierdzają, że znaczna część egzoplanet będzie stale zwrócona jedną półkulą w stronę gwiazdy.

Strony