ESA: drony czy satelity?

Agencja Kosmiczna ESA rozważa rozszerzenie działalności o nowy typ statków powietrznych - "brakujące ogniwa" pomiędzy dronami a satelitami.

Galaktyki takie jak Droga Mleczna z Obłokami Magellana

Polowanie na łączące się ze sobą galaktyki karłowate dało intrygujący rezultat: 180 milionów lat świetlnych stąd znajduje się galaktyka bardzo podobna do Drogi Mlecznej i okrążana przez dwie mniejsze galaktyki podobne do Obłoków Magellana.

Urania nr 6/2017 z kalendarzem astronomicznym na rok 2018

Oddajemy do Waszych rąk Uranię nr 6/2017. Tematem numeru są komety, piszemy też o niesamowitych jednoczesnych obserwacjach fal grawitacyjnych i fal elektromagnetycznych (światła) od tego samego źródła - zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. Na dodatek do numeru dołączony jest prezent - kalendarz astronomiczny na rok 2018 ze zdjęciami z misji Cassini. Urania jest w drodze do prenumeratorów, po weekendzie powinna być też dostępna w kioskach.

Geminidy z roku na rok coraz aktywniejsze

Geminidy są najaktywniejszym rojem meteorów na ziemskim niebie. W różnego rodzaju kalendarzach astronomicznych aktywność Geminidów określana jest najczęściej jako ZHR=120. W ostatnich latach obserwowano jednak maksima o wyraźnie większej aktywności, co potwierdza najnowsza publikacja naukowa na ten temat.

Technologia do montażu satelitów rozwijana w Polsce

Europejska Agencja Kosmiczna przyznała firmie SENER Polska kontrakt na realizację technologii produkcji i testowania mechanizmów łączących satelity z urządzeniami do ich transportu i montażu.

Z hawajskich wulkanów na Marsa

Ekipa BASALT na jednym z hawajskich wulkanów
Wulkaniczne skały na Hawajach odegrały rolę poligonu doświadczalnego przed przyszłą misją załogową na Marsa. W ramach programu BASALT naukowcy symulowali niektóre z marsjańskich warunków.

Aktualności z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej #45

W najnowszym podsumowaniu działań związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną, piszemy o przygotowaniach do wymiany załogi, przedstawiamy ciekawe eksperymenty, które polecą na pokład kompleksu w najbliższym locie Dragona i podsumowujemy postępy prac nad kapsułą załogową Starliner firmy Boeing.

Strony