Rakieta Długi Marsz 11 wynosi kolejne satelity obrazowania wideo Jilin

Niewielka rakieta szybkiego reagowania Długi Marsz 11 wystartowała w piątek z kosmodromu Jiuquan wynosząc pięć chińskich satelitów i jeden kanadyjski ładunek.

Astronarium nr 52 - Polacy w ESO

W najnowszym odcinku "Astronarium" zobaczymy jakie zagadki Wszechświata polscy astronomowie badają przy pomocy teleskopów Europejskiego Obserwatorium Południwego (ESO) znajdujących się na pustyni Atakama w Chile. Pokazane zostaną wybrane przykłady badań rozpoczętych po wstąpieniu naszego kraju do ESO w 2015 r. Premiera w sobotę 20 stycznia o godz. 8:05 w TVP 3, powtórki w środę oraz na YouTube.

Powtarzający się szybki rozbłysk radiowy z ekstremalnego środowiska

Nowa detekcja fal radiowych z powtarzającego się szybkiego rozbłysku radiowego ujawniła zdumiewająco silne pole magnetyczne w środowisku źródła, co wskazuje, że znajduje się ono w pobliżu masywnej czarnej dziury lub w mgławicy o niespotykanej sile.

Niebo na dłoni nr 17 - Jak inspiruje muza Urania?

Nowy odcinek z cyklu "Niebo na dłoni" jest inspiracjach: o muzie astronomii - Uranii. Przy okazji na dość nietypowym nagraniu jest okazja zobaczyć osoby, dzięki którym funkcjonuje czasopismo i portal Urania - czyli redakcję :-)

Gwiazda z ogromnymi plamami odnaleziona przez polskich miłośników astronomii!

Amerykańskie Stowarzyszenie Obserwatorów Gwiazd Zmiennych - AAVSO (ang. American Association of Variable Star Observers) potwierdziło oficjalnie zgłoszenie nietypowej gwiazdy zmiennej typu RS Canum Venaticorum (RS). Odkrycia dokonali Adam Tużnik – student Astronomii z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Gabriel Murawski – miłośnik astronomii studiujący na kierunku lekarsko-dentystycznym z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Melissa, czyli tlen na ISS

Kiedy zasoby są mocno ograniczone, ludzie muszą wykorzystywać to, co akurat mają pod ręką. Szczególnie w dość trudnym do życia środowisku, jakim jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ISS. Choć jest ona regularnie zaopatrywana w najpotrzebniejsze rzeczy przez statki towarowe, przyszłe i dalsze loty kosmiczne będą niosły nowe wyzwania. Chodzi między innymi o kosmiczny recykling, czyli ponowne wykorzystanie zasobów takich jak tlen. Naukowcy dokładnie badają więc, jak fotosynteza - proces, w którym organizmy przekształcają światło w energię, wytwarzając przy tym właśnie tlen jako produkt uboczny - działa w przestrzeni kosmicznej.

Japońska rakieta Epsilon wynosi na orbitę kompaktowy radar ASNARO-2

Lekka japońska rakieta Epsilon w swoim trzecim locie w historii wyniosła kompaktowego satelitę obrazowania radarowego ASNARO-2. Start miał miejsce w kosmodromie Uchinoura w południowej Japonii.

Strony