Odkryto gwiazdę rozrywaną przez rzadki rodzaj czarnej dziury

Kosmiczne obserwatorium XMM-Newton odkryło najlepszego w historii kandydata na bardzo rzadki i nieuchwytny rodzaj zjawiska kosmicznego: czarną dziurę o masie pośredniej, która jest w trakcie rozrywania i pożerania gwiazdy znajdującej się w jej pobliżu.

Kolejna planetoida spoza naszego układu?

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył planetoidę krążącą wokół Słońca w mniej więcej tej samej odległości co Jowisz. Istnieje możliwość, że pochodzi ona z innego układu planetarnego. Obiekt 2015 BZ509 mógł przybyć do naszej części Wszechświata miliardy lat temu - w czasach, gdy Słońce znajdowało się wciąż w wielkiej gromadzie gwiazd.

Ostatnie miesiące wokół Ceres

Sonda Dawn weszła już na ostateczną orbitę wokół Ceres - największego obiektu w pasie między Marsem, a Jowiszem. W ostatnich miesiącach misji statek zaobserwuje tę planetę karłowatą z odległości zaledwie 35 km.

Czarna dziura rozrywa pobliską gwiazdę

Po raz pierwszy w historii astronomowie zaobserwowali bezpośrednio powstawanie i ekspansję szybko poruszającego się strumienia wyrzucanej materii, gdy potężna grawitacja supermasywnej czarnej dziury rozerwała gwiazdę błąkającą się zbyt blisko tego kosmicznego potwora.

Jedna czarna dziura czy dwie? Próby wyjaśnienia zagadki właściwości AGN

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Cruz (UCSC) uważają, że to obłoki pyłu, a nie podwójne czarne dziury mogą wyjaśnić właściwości występujące w aktywnych jądrach galaktycznych (active galactic nuclei – AGN). Wyniki zespołu zostały opublikowane 14 czerwca w miesięczniku Royal Astronomical Society.

Już niebawem otwarcie Eko-Astro-Labiryntu w Wałbrzychu

Już 21 czerwca o godzinie 15.00 przy pl. M. Darowskiej 1 w Wałbrzychu nastąpi uroczyste otwarcie Eko-Astro-Labiryntu. Dorota Milewska, dyrektor Prywatnego Liceum Sióstr Niepokalanek w Wałbrzychu, już teraz zaprasza na to unikalne w skali regionu wydarzenie!

Japoński radarowy satelita szpiegowski wyniesiony na orbitę

Japońska rakieta H-IIA wystartowała z satelitą szpiegowskim IGS Radar 6. To już 16. wysłany satelita wojskowego systemu rozpoznawczego IGS.

Strony