Odkryto zorzę polarną poza Układem Słonecznym

Astronomowie zaobserwowali zorzę polarną na obiekcie poza Układem Słonecznym. Zorza występuje na brązowym karle albo na gwieździe o bardzo małej masie (obiekt jest na granicy masy pomiędzy brązowymi karłami, a gwiazdami). Wyniki ukażą się w "Nature", podało je także amerykańskie National Radio Astronomy Observatory (NRAO).

Cykl "Astronarium" w TVP Polonia we wrześniu

Cykl "Astronarium" rozprzestrzenia się poza Polskę. TVP Polonia zdecydowała się wyemitować wszystkie odcinki pierwszej serii. Będą pokazywane od września we wtorki i niedziele.

Czy można opatentować "Noc spadających gwiazd"?

Taki pomysł wydaje się niedorzeczny, ale okazuje się, iż jednak wszystko jest możliwe. W każdym razie Urząd Patentowy nie widział żadnych przeciwwskazań i patent (ochronę znaku towarowego) przyznał pewnej firmie. Czy wszystkie astronomiczne organizacje i kluby astronomiczne mają teraz zakaz nazywania swoich imprez tym terminem bez zgody przedsiębiorcy? "Urania" podjęła interwencję w tej sprawie. Szczegóły tematu w najnowszym numerze czasopisma (3/2015).

III Festiwal Ciemnego Nieba

Plakat promujący III Festiwal Ciemnego Nieba
W dniach 8-10 sierpnia bieżącego roku odbędzie się III Festiwal Ciemnego Nieba organizowany w miejscowości Sopotnia Wielka. Organizatorzy zapewniają szereg atrakcji, w tym koncerty muzyczne oraz obserwacje obiektów nocnego nieba.

Dzięki przeszukiwaniu archiwum danych odkryto gigantyczną czarną dziurę

Wielkie ilości danych spływające z teleskopów każdego dnia to współczesność astronomii XXI wieku. Naukowcy są w stanie przeanalizować na bieżąco jedynie część z nich, a reszta trafia do archiwów danych. Przeszukiwanie takich komputerowych banków danych pozwala czasem na dokonanie ciekawych odkryć. Taka sytuacja zdarzyła się naukowcom z niemieckiego Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics - odkryli czarną dziurę.

Ukazał się "CAPjournal" nr 17

CAPjournal nr 17
Ukazał się kolejny numer czasopisma dla popularyzatorów astronomii pt. "CAPjournal". Jest ono wydawane przez Międzynarodowa Unię Astronomiczną (IAU). W numerze m.in. o kwestiach zdjęć i ilustracji w popularyzacji nauki.

Zaobserwowano zaskakująco szybką gwiazdę w centralnym zgrubieniu Drogi Mlecznej

W zgrubieniu centralnym Drogi Mlecznej astronomowie zaobserwowali gwiazdę, która porusza się nadspodziewanie szybko w stosunku do innych jej sąsiadek. Prawie 500 km/s, a to niewiele wolniej niż prędkość ucieczki z Galaktyki. Badania przeprowadziła międzynarodowa grupa badawcza z licznym udziałem polskich astronomów z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Strony