Czy umierające gwiazdy mogą odmładzać planety?

Artystyczna wizja hipotetycznej odmłodzonej planety
Odmłodzone planety są hipotetycznymi obiektami, które po wielu latach starzenia się odzyskują swój blask. Jedna z takich planet prawdopodobnie została odkryta za pomocą Kosmicznego Teleskopu Spitzera.

Teleskop Hubble'a wykrył "krwawiącą" atmosferę na jednej z egzoplanet

Planeta GJ 436 b, wizja artysty.
Astronomowie odkryli ogromny obłok wodoru wydobywający się z atmosfery planety GJ 436b krążącej wokół pobliskiej gwiazdy. Rozległa struktura podobna do ogona komety nazwana została "Behemoth", i jest 50 razy większa od macierzystej gwiazdy. Wodór tworzący obłok paruje z gorącej, podobnej rozmiarem do Neptuna planety wskutek silnego promieniowania gwiazdy.

Promienie gamma uciekają z ergosfery czarnej dziury?

Symulacje komputerowe wykonane przez specjalistów z NASA pokazują, że cząsteczki ciemnej materii zderzające się ze sobą w ekstremalnym polu grawitacyjnym mogą wytwarzać silne, teoretycznie możliwe do zaobserwowania promieniowanie gamma.

Dowody na aktywny wulkanizm na Wenus

Dzięki sondzie Venus Express naukowcom udało się uzyskać dowód na to, że obecnie na Wenus najprawdopodobniej zachodzi aktywność wulkaniczna. Sonda zarejestrowała w podczerwieni zmiany jasności kilku obszarów na zdjęciach wykonanych w odstępie kilku dni.

Sonda Cassini przeleciała w pobliżu Dione

Sonda kosmiczna Cassini minęła 16 czerwca 2015 r. jeden z większych księżyców Saturna - Dione. NASA zaprezentowała na swoich stronach internetowych zdjęcia nadesłane przez sondę.

Seria eksplozji w pobliżu supermasywnej czarnej dziury

Dzięki danym uzyskanym z kosmicznego teleskopu Chandra, astronomowie zdobyli dowody na to, że supermasywna czarna dziura wybuchała wielokrotnie na przestrzeni 50 milionów lat.

Zdjęcie gromady kulistej, w której mogą zachodzić zderzenia gwiazd

Za pomocą teleskopu Gemini South astronomowie uzyskali bardzo ostre zdjęcie gromady kulistej Liller 1. Gromada ta jest tak gęsto upchana gwiazdami, że prawdopodobnie jest jednym z niewielu miejsc w Galaktyce, w którym zachodzą zderzenia gwiazd.

Strony