Aktualności

Szukając brakujących światów, Hubble znajduje szybko znikającą planetę

Rybacy byliby zdziwieni, gdyby łowili jedynie duże i małe ryby, ale niewiele tych średniej wielkości. Astronomowie również byli zakłopotani odkrywając planety pozasłoneczne. Znaleźli gorące planety rozmiarów Jowisza i gorące super-ziemie (planety nie większe, niż 1,5 średnicy Ziemi). Planety te są gorące, ponieważ krążą bardzo blisko swoich macierzystych gwiazd. Ale tak zwane „gorące Neptuny”, których atmosfera jest podgrzewana do prawie 1000 oC, były znacznie trudniejsze do znalezienia. W rzeczywistości do tej pory znaleziono zaledwie garstkę gorących Neptunów.

Kanada wzbogaciła się o kolejne rezerwaty ciemnego nieba

Logo RASC
Kanadyjscy miłośnicy przyrody i astronomii mają powody do zadowolenia, objęto bowiem ochroną nocnego krajobrazu cztery obszary łączące w sobie bogactwo przyrodnicze z wyjątkowymi walorami ciemnego nieba.

Rakietoplan firmy Virgin Galactic osiąga granicę przestrzeni kosmicznej

Rakietoplan SpaceShipTwo firmy Virgin Galactic po raz pierwszy od czasu katastrofy sięgnął granicy kosmosu. Czwartkowy lot testowy osiągnął pułap ponad 80 km.

Kampania ALMA dostarcza niespodziewanego wejrzenia na narodziny planet

Astronomowie skatalogowali już blisko 4000 egzoplanet krążących wokół innych gwiazd. Choć nauczyliśmy się wiele o nowo odkrytych światach, wciąż niewiele wiemy o kolejnych etapach formowania się planet oraz kosmicznym przepisie na to, jak rodzą się odkryte już takie obiekty, jak np. gorące Jowisze, masywne skaliste światy, lodowe planety karłowate a może i w przyszłości odległe odpowiedniki Ziemi.

Astronarium nr 74 o koronium i nebulium

Pierwiastki, których nigdy nie było - taki będzie temat najnowszego odcinka popularnonaukowej serii Astronarium. Ogólnopolska premiera dzisiaj w TVP 3 o godz. 17:00 i 20:30, powtórki w sobotę, a potem na YouTube.

Autoportret lądownika InSight i nagrane dźwięki Marsa

Amerykański lądownik InSight jest już od ponad dwóch tygodni na powierzchni Marsa. Sonda przygotowuje się do prowadzenia badań i wykonała już pierwszy autoportret.

Pola magnetyczne w dżetach niemowlęcej gwiazdy

Zespół naukowy kierowany przez Chin-Fei Lee z Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics (ASIAA) dokonał przełomowego odkrycia dzięki obserwacjom z udziałem sieci radioteleskopów ALMA. Potwierdzono obecność pól magnetycznych w obszarze dżetu wydobywającego się z młodej protogwiazdy

Powierzchnia Ceres bogata w węgiel

Dane z misji Dawn wskazują, że na powierzchni planety karłowatej Ceres jest kilkukrotnie większa koncentracja węgla niż w najbardziej bogatych w ten pierwiastek meteorytach, znajdowanych na Ziemi.

Powstał wysunięty najdalej na północ międzynarodowy park ciemnego nieba

Park Cairngorms
W ostatnich dniach listopada powołano dwa nowe międzynarodowe parki ciemnego nieba, w tym położony najdalej na północ z dotychczas utworzonych. Drugi powstał w pobliżu rozległej aglomeracji Chicago i jest pierwszym tego typu obiektem w stanie Illinois.

Festiwal Meteor 2018 już za nami