Aktualności

Juno siódmy raz przelatuje tuż nad atmosferą Jowisza

W miniony piątek sonda Juno po raz siódmy zbliżyła się na odległość zaledwie 3 500 km nad górną granicą chmur Jowisza. Po raz piąty miała włączone wszystkie instrumenty naukowe i kamerę JunoCam, by zebrać cenne dane opisujące atmosferę i pole magnetyczne gazowego olbrzyma.

Astronarium nr 35 o radiowej linii wodoru 21 cm

Premierowy odcinek czwartego sezonu "Astronarium" będzie poświęcony najbardziej zdumiewającej, radiowej linii emisyjnej neutralnego wodoru o długości 21 cm oraz wiedzy, którą dzięki niej zdobywamy o całym Wszechświecie. Program można zobaczyć w TVP 3 w środę o godz. 15:35, powtórki o 00:50 i 6:35, a później na YouTube.

Jasność KIC 8462852 znów znacząco spada

Uwaga: jasność KIC 8462852 znów znacząco spada! Tajemnicza gwiazda oznaczona KIC 8462852 - znana też pod nazwą Gwiazda Tabby od imienia swej odkrywczyni Tabithy Boyajian - znajduje się około 1300 lat świetlnych stąd. Na tle innych gwiazd wyróżnia ją przedziwne zachowanie - jasność obiektu spada w nieregularnych odstępach czasu aż do dwadzieścia procent. Na obecną chwilę naukowcy nie umieją tego wytłumaczyć w żaden sposób.

Ciemne niebo nad hiszpańską La Palmą

Przed dziesięcioma laty należąca do Hiszpanii wyspa La Palma została oficjalnie nazwana “rezerwatem światła gwiazd”. Miało to na celu zapewnienie ochrony dla znajdującego się tu obserwatorium astronomicznego, które borykało się z problemem zanieczyszczenia światłem - oraz zachowanie ciemnego nieba na potrzeby wszystkich mieszkańców i odwiedzających wyspę. Dziś wiadomo już, że przyniosło to oczekiwane rezultaty!

NASA odkrywa “gorącego Neptuna” z prymitywną atmosferą

Naukowcy z NASA dokonali kolejnego niezwykłego odkrycia badając planetę z gwiazdozbioru Panny. Oddalona o 440 lat świetlnych HAT-P-26b na pierwszy rzut oka wydawała się być kolejnym gorącym Neptunem, jednak ciekawość naukowców przyciągnęły niezwykłe wyniki jej składu chemicznego oraz atmosfery, które nie pasowały do postawionej teorii.

„Astronarium” powraca! Nowe odcinki w Telewizji Polskiej

Astronarium
„Astronarium”, telewizyjny serial naukowy o kosmosie, będzie kontynuowany w Telewizji Polskiej. Premiera nowej serii odcinków w środę 24 maja 2017 r. o godz. 15:35 w ogólnopolskim paśmie TVP 3. Czasopismo i portal Urania jest partnerem medialnym programu.

VII Letnia Szkoła Polskiego Oddziału EAAE

European Association for Astronomy Education oraz Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne w Niepołomicach zapraszają nauczycieli do wzięcia udziału w Letniej Szkole Astronomicznej, która odbędzie się pod koniec czerwca.

Dawn przesyła zdjęcie Ceres w opozycji

Sonda Dawn dotarła do Ceres w 2015. Od tego czasu odkrywa przed nami ten ciekawy, nieco zaskakujący świat zbudowany z lodu i skał, niegdyś zawierający również wodę. Niedawno przesłała też na Ziemię fotografię Ceres w bardzo wysokiej rozdzielczości, dzięki której możemy zobaczyć drobne szczegóły powierzchni tego obiektu pasa planetoid.

Historia krajobrazów Tytana bardziej podobna do Marsa niż Ziemi

Para wodna w chmurach kondensuje się i spada pod postacią deszczu, który zasila rzeki na powierzchni. Te z kolei wpływają do jezior i oceanów. Ten opis zjawisk pasuje tylko do dwóch ciał w Układzie Słonecznym: Ziemi oraz Tytana – największego księżyca Saturna. Tytan jest jedynym znanym nam obiektem w Układzie Słonecznym poza Ziemią na którym występują obecnie aktywne rzeki. W rzekach na Tytanie nie płynie jednak woda, a ciekły metan. Naukowcy z MIT w czasopiśmie Science, wnioskują, że ukształtowanie powierzchni i topografia Marsa i Tytana znacznie odbiegają od tego co widzimy na naszej planecie.

Cassini przesłała pierwsze zdjęcia Saturna w rzeczywistych barwach

Większość z nas przyzwyczaiła się już przez lata do efektownych, lecz monochromatycznych fotografii Saturna. Tymczasem właśnie teraz sonda Cassini zaczyna przesyłać na Ziemię zdjęcia upierścienionej planety w barwach rzeczywistych!

Strony