Aktualności

Nowy test OTW: obserwacja gwiazdy zbliżającej się do czarnej dziury

W naszej Galaktyce rezyduje supermasywna czarna dziura - obiekt znany jako Sagittarius A*. Znajduje się ona w odległości około dwudziestu sześciu tysięcy lat świetlnych od Słońca i waży tyle co 4 miliony Słońc. Czy taki obiekt da się obserwować i badać? Naukowcy sądzą, że tak - i właśnie zaczęli prowadzić obserwacje mające po raz kolejny potwierdzić teorię Einsteina.

Mała gwiazda, która przetrwała wybuch supernowej

Uczeni połączyli moc 8-metrowego zwierciadła teleskopu Gemini North oraz spektrografu o wysokiej rozdzielczości, by zbadać bardzo przyspieszony ruch w naszej Galaktyce. Uważają, że ten niezwykły obiekt jest prawdopodobnie białym karłem wyrzuconym w Kosmos w eksplozji supernowej mającej miejsce około 50 milionów lat temu.

Atlas V wynosi satelitę komunikacji dla NASA TDRS-M

Dziś z Florydy wystartowała rakieta Atlas V z satelitą TDRS-M, który uzupełni kluczowy dla NASA szkielet telekomunikacyjny z satelitami na niskiej orbicie okołoziemskiej i Międzynarodową Stacją Kosmiczną.

Zakończył się XXI Ogólnopolski Zlot Miłośników Astronomii 2017

W dniach od 10 do 13 sierpnia 2017 roku na XXI OZMA 2017 w Urzędowie była możliwość spotkania się z innymi miłośnikami astronomii z całego kraju. To naprawdę wspaniałe przeżycie!

Zaglądając do wnętrza supernowej

Supernowa to potężny wybuch i zarazem śmierć masywnej gwiazdy. Supernowe to także dość tajemnicze obiekty, o których nadal nie wiemy zbyt wiele: z jednej bowiem strony rozumiemy, jak powstają, ale z drugiej - nie do końca rozumiemy przemiany chemiczne podczas tego procesu i nie umiemy dokładnie przewidzieć momentu eksplozji gwiazd supernowych. Czy najnowsze badania z udziałem ALMA coś zmienią?

Udany start rakiety Proton-M z satelitą telekomunikacyjnym

Dziś po północy polskiego czasu z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie wystartowała rakieta Proton-M, wynosząc na orbitę rosyjskiego satelitę telekomunikacyjnego Blagovest. Start przebiegł pomyślnie.

Odkrycie gwiazdy zmiennej typu Delta Scuti przez polskiego miłośnika astronomii

W nocy z 1 na 2 sierpnia 2017 roku Gabriel Murawski (20 letni miłośnik astronomii z PTMA Białystok) przeprowadził fotometryczne obserwacje gwiazdy HD 5843 leżącej w konstelacji Ryb. Okazało się, że to nowa gwiazda zmienna!

TRAPPIST-1 starszy od Układu Słonecznego

Jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na szanse powstania życia poza naszym Układem Słonecznym jest wiek gwiazdy danego systemu. Młode gwiazdy często wysyłają strumienie silnego promieniowania, nazywane rozbłyskami, które mogą docierać do powierzchni planet w ich układzie, a jeśli one są również młode, mogą mieć dodatkowo niestabilne orbity. Z drugiej strony, planety orbitujące starsze gwiazdy przetrwały już ich burzliwą młodość, ale były również narażone na ich niszczące promieniowanie przez długi czas.

Wybrano projekty do realizacji w 5 cyklu obserwacji ALMA

Sieć interferometryczna ALMA nie bez powodu cieszy się ogromnym zainteresowaniem naukowców. Specjalnie powołana rada naukowa właśnie wyłoniła najlepsze z projektów obserwacyjnych zaproponowanych na ten nowoczesny instrument. Specjaliści mieli z pewnością duży problem, ponieważ w najnowszym, piątym cyklu składania propozali swe pomysły nadesłało ponad tysiąc astronomów z całego świata. Które projekty zwyciężyły i czego dotyczą?
Tagi:

Falcon 9 startuje z ładunkiem do ISS

Z Florydy ponownie wzniosła się rakieta orbitalna po przerwie związanej z remontem stacji naziemnych śledzenia lotu. Falcon 9 firmy SpaceX wyniósł z powodzeniem kapsułę zaopatrzeniową Dragon w dwudniowy lot w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Strony