Aktualności

Galaktyki takie jak Droga Mleczna z Obłokami Magellana

Polowanie na łączące się ze sobą galaktyki karłowate dało intrygujący rezultat: 180 milionów lat świetlnych stąd znajduje się galaktyka bardzo podobna do Drogi Mlecznej i okrążana przez dwie mniejsze galaktyki podobne do Obłoków Magellana.

Urania nr 6/2017 z kalendarzem astronomicznym na rok 2018

Oddajemy do Waszych rąk Uranię nr 6/2017. Tematem numeru są komety, piszemy też o niesamowitych jednoczesnych obserwacjach fal grawitacyjnych i fal elektromagnetycznych (światła) od tego samego źródła - zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. Na dodatek do numeru dołączony jest prezent - kalendarz astronomiczny na rok 2018 ze zdjęciami z misji Cassini. Urania jest w drodze do prenumeratorów, po weekendzie powinna być też dostępna w kioskach.

Geminidy z roku na rok coraz aktywniejsze

Geminidy są najaktywniejszym rojem meteorów na ziemskim niebie. W różnego rodzaju kalendarzach astronomicznych aktywność Geminidów określana jest najczęściej jako ZHR=120. W ostatnich latach obserwowano jednak maksima o wyraźnie większej aktywności, co potwierdza najnowsza publikacja naukowa na ten temat.

Technologia do montażu satelitów rozwijana w Polsce

Europejska Agencja Kosmiczna przyznała firmie SENER Polska kontrakt na realizację technologii produkcji i testowania mechanizmów łączących satelity z urządzeniami do ich transportu i montażu.

Z hawajskich wulkanów na Marsa

Ekipa BASALT na jednym z hawajskich wulkanów
Wulkaniczne skały na Hawajach odegrały rolę poligonu doświadczalnego przed przyszłą misją załogową na Marsa. W ramach programu BASALT naukowcy symulowali niektóre z marsjańskich warunków.

Astronarium nr 49 o Saturnie i misji Cassini

Misja kosmiczna Cassini odkryła wiele zagadek Saturna, jego pierścieni i księżyców. Nie wszyscy wiedzą, że swój udział w tych badaniach mieli także Polacy. Koniecznie obejrzyjcie nowy odcinek "Astronarium"! Premiera w sobotę o godz. 8:05, powtórki w środę o 15:35 i 00:40 oraz a YouTube.

Książka NRAO - pionierzy radioastronomii

Czy znacie kogoś, kto bardzo interesuje się fizyką i astronomią - a w szczególności radioastronomią? Jeśli tak, ta książka może stanowić doskonały prezent gwiazdkowy.

Odkryto najodleglejszą czarną dziurę

Naukowcy odkryli rzadki relikt wczesnego Wszechświata: najodleglejszą supermasywną czarną dziurę. Jest ona 800 milionów razy masywniejsza, niż Słońce, co jest zaskakująco dużą masą jak na jej wiek.

Zanieczyszczenie nieba światłem nie maleje!

Zmiana oświetlenia dużych miast z lamp sodowych na diody ledowe najwyraźniej nie przyczyniła się do zmniejszenia zanieczyszczenia nieba światłem. Przeciwnie - problem ten zdaje się narastać.

Leonidy 2017 - podsumowanie

W minionych dniach obserwowaliśmy ostatnie meteory z roju Leonidów. Na stronie International Meteor Organization znaleźć można kompletny profil aktywności stworzony na podstawie obserwacji wizualnych. Maksymalną aktywność obserwowano o świcie 17 listopada, ZHR osiągnął wartość 21 +/-4.

Strony