Aktualności

„Czerwone bryłki” galaktycznym złotem dla astronomów

Około dziesięć lat temu astronomowie odkryli populację małych, ale masywnych galaktyk zwanych „czerwonymi bryłkami”. Nowe badania wykonane przy użyciu obserwatorium rentgenowskiego Chandra wskazują, że czarne dziury wyciszają formowanie się gwiazd w tych galaktykach i mogły użyć część niewykorzystanego gwiezdnego paliwa do uzyskania niezwykle masywnych proporcji.

Międzynarodowy Dzień Słońca w Planetarium i Obserwatorium w Grudziądzu

Co nowego w Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym w Grudziądzu? Oto zapowiedzi, zaproszenia i fotorelacje.

Wydmy na Plutonie

Powierzchnia Plutona jest bardziej zróżnicowana niż do niedawna myśleliśmy. Naukowcy misji New Horizons ogłosili wyniki badań, w których wykazują istnienie na planecie karłowatej widm poprzecznych, które musiały powstać w jej niedalekiej geologicznie przeszłości.

XMM-Newton znajduje brakującą materię międzygalaktyczną

Po trwających blisko dwadzieścia lat kosmicznych poszukiwaniach, astronomowie korzystający z kosmicznego obserwatorium XMM-Newton znaleźli w końcu dowody na istnienie gorącego, rozproszonego gazu przenikającego kosmos, składnik „normalnej” materii we Wszechświecie.

Ukazała się Urania nr 3/2018

Urania - Postępy Astronomii nr 3/2018
Cykl artykułów poświęconych Kopernikowi, otwarcie ESO Supernova, wywiad astronautą NASA, który naprawiał Kosmiczny Teleskop Hubble'a, czy premiera komiksu o przygodach małej Uranii - to tylko część atrakcji zawartych w Uranii nr 3/2018. Nowy numer naszego czasopisma dostępny jest w sprzedaży od poniedziałku 18 czerwca.

Rosja wysyła na orbitę satelitę nawigacyjnego systemu GLONASS

W minioną sobotę rakieta Sojuz 2.1b wyniosła na orbitę satelitę Glonass-M, który dołączy do rosyjskiej sieci nawigacyjnej.

Odkryto gwiazdę rozrywaną przez rzadki rodzaj czarnej dziury

Kosmiczne obserwatorium XMM-Newton odkryło najlepszego w historii kandydata na bardzo rzadki i nieuchwytny rodzaj zjawiska kosmicznego: czarną dziurę o masie pośredniej, która jest w trakcie rozrywania i pożerania gwiazdy znajdującej się w jej pobliżu.

Kolejna planetoida spoza naszego układu?

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył planetoidę krążącą wokół Słońca w mniej więcej tej samej odległości co Jowisz. Istnieje możliwość, że pochodzi ona z innego układu planetarnego. Obiekt 2015 BZ509 mógł przybyć do naszej części Wszechświata miliardy lat temu - w czasach, gdy Słońce znajdowało się wciąż w wielkiej gromadzie gwiazd.

Ostatnie miesiące wokół Ceres

Sonda Dawn weszła już na ostateczną orbitę wokół Ceres - największego obiektu w pasie między Marsem, a Jowiszem. W ostatnich miesiącach misji statek zaobserwuje tę planetę karłowatą z odległości zaledwie 35 km.

Czarna dziura rozrywa pobliską gwiazdę

Po raz pierwszy w historii astronomowie zaobserwowali bezpośrednio powstawanie i ekspansję szybko poruszającego się strumienia wyrzucanej materii, gdy potężna grawitacja supermasywnej czarnej dziury rozerwała gwiazdę błąkającą się zbyt blisko tego kosmicznego potwora.

Strony