Aktualności

Rosyjska rakieta Proton-M wynosi satelitę telekomunikacyjnego dla wojska

Z kosmodromu w Bajkonurze po raz pierwszy od siedmiu miesięcy wystartowała ciężka rosyjska rakieta nośna Proton-M. W swoim pierwszym locie w 2018 roku wyniosła na orbitę drugiego wojskowego satelitę telekomunikacyjnego serii Blagovest.

Prelekcja Uranii na spotkaniu PTMA w Poznaniu

W piątek o godzinie 18:30 zapraszamy na spotkanie zorganizowane przez poznański oddział PTMA. Będzie mowa o różnych ciekawych działaniach Uranii i paru wartych uwagi inicjatywach ogólnoświatowych na przyszły rok.

Czarna dziura i wiatr gwiazdowy tworzą ogromnego motyla i wyłączają proces powstawania gwiazd w galaktyce

Nowe badania eksplorują galaktykę NGC 6240. Podczas, gdy większość galaktyk posiada w swoim centrum jedną supermasywną czarną dziurę, NGC 6240 ma dwie, które przy okazji okrążają się wzajemnie jednocześnie pozostając blisko zderzenia się.

Astronarium nr 58 o kosmicznych dżetach

Już dzisiaj premiera nowego odcinka Astronarium. Tym razem będzie o kosmicznych dżetach - strugach materii pędzących z prędkością bliską prędkości światła. Oglądajcie o godz. 17:00 i 20:30 w TVP 3, a potem na YouTube.

Falcon 9 wysyła nowy teleskop NASA do poszukiwań egzoplanet

Kolejny poszukiwacz planet pozasłonecznych NASA wystartował tej nocy z Cape Canaveral na Florydzie. Rakieta Falcon 9 z powodzeniem wyniosła na orbitę teleskop TESS, który spojrzy na gwiazdy w naszym bliskim sąsiedztwie w poszukiwaniu obcych światów.

CHIME - całkiem inny radioteleskop!

Prototyp CHIME (Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment) już zaczął działać. Otwarto go we wrześniu ubiegłego roku w górzystej, południowej Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. To kolejny wielki przełom w radioastronomii!

W Utah utworzono sanktuarium ciemnego nieba

Święte miejsce z niezapomnianymi widokami, pod bardzo ciemnym niebem, z dala od osiedli ludzkich? Takie atrakcje zapewnia Rainbow Bridge Monument - świeżo utworzony międzynarodowy obszar ochrony ciemnego nieba.

Słysząc kosmiczny szum zderzających się czarnych dziur

Co kilka minut para czarnych dziur zderza się ze sobą, wytwarzając słabe, ale równomierne bębnienie fal grawitacyjnych. Dzięki nowej technice, naukowcy będą w stanie je usłyszeć.

„Kosmiczna” oczyszczalnia pomoże w uprawach

Anna Jurga
Opracowanie systemu oczyszczania wody, który pomoże w uprawach prowadzonych w pozaziemskich koloniach, to temat pracy doktorskiej realizowanej przez Annę Jurgę z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Wrocławskiej

Pierwsza obserwacja nowego cyklu aktywności słonecznej

Początek 25. cyklu słonecznego
9 kwietnia 2018 r. dr Tomasz Mrozek, naukowiec Centrum Badań Kosmicznych PAN (Zakładu Fizyki Słońca we Wrocławiu) oraz Uniwersytetu Wrocławskiego (Instytut Astronomiczny) jako pierwszy na świecie dostrzegł na powierzchni Słońca obszar aktywności, którego pojawianie się oznacza początek nowego, 25. cyklu słonecznego.

Strony