Aktualności

W Wałbrzychu powstało Obserwatorium Astronomiczne

W Wałbrzychu powstało nowe Obserwatorium Astronomiczne przy prywatnym Liceum Ogólnokształcącym Sióstr Niepokalanek.

ALMA widzi rotujące dżety młodej gwiazdy

Dżety protogwiazdy (młodej, ledwo narodzonej gwiazdy) stanowią jedną z najciekawszych formacji w procesie gwiazdotwórczym. Naukowcy pod kierownictwem Chin-Fei Lee z Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics na Tajwanie wykonali właśnie przełomowe obserwacje protogwiazdy przy użycia sieci anten ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array). Wynika z nich, że jej dżet obraca się wokół własnej osi. Zaobserwowano coś takiego po raz pierwszy.

Jowisz najstarszą planetą w Układzie Słonecznym

Międzynarodowa grupa naukowców wykazała, że Jowisz jest nie tylko największą, ale również najstarszą planetą w naszym Układzie Słonecznym. Dzięki analizie meteorytów pochodzących z pasa asteroid, badacze byli w stanie określić szacunkowy wiek tego gazowego olbrzyma.

Wyjątkowa koniunkcja Księżyca z Regulusem!

Już w najbliższą środę, 28.06, czeka nas wyjątkowa koniunkcja Księżyca z Regulusem, czyli z najjaśniejszą gwiazdą w gwiazdozbiorze Lwa.

Nietypowe doświadczenie, czyli osobliwość w wannie

Badanie zachowania się fal na wodzie ujawniło istotne wskazówki dotyczące procesów zachodzących w otoczeniu czarnych dziur. Jak to w ogóle możliwe?

Chiński flagowiec Długi Marsz 3B nie dociera z ładunkiem na prawidłową orbitę

W niedzielę o 18:11 chińska rakieta Długi Marsz 3B wystartowała z bazy Xichang wynosząc ciężkiego satelitę telekomunikacyjnego Zhongxing-9A. Chińskie media kilka godzin po starcie potwierdziły, że rakieta nie dotarła z ładunkiem na docelową orbitę transferową do geostacjonarnej. Satelita jest podobno dużo niżej niż planowano.

Przyszłość Księżyca pod znakiem kopalni

Kopalnie pozaziemskie już niedługo mogą przestać należeć do kręgu science fiction. Firma Moon Express z siedzibą na Florydzie ma zamiar jako pierwsza wysłać na Księżyc statek kosmiczny i przetransportować z powrotem na Ziemię próbki księżycowej ziemi i skał. Pierwsza z planowanych misji na Księżyc ma rozpocząć się już w 2020 roku.

Co utrzymuje w miejscu galaktyki gromad?

Galaktyki mogą być wykorzystywane jako znaczniki do śledzenia różnych struktur Wszechświata, w tym kosmicznej sieci gazowego wodoru łączącej ze sobą duże skupiska mas i odtwarzającej rozkład włókien ciemnej materii w całym Kosmosie. Patrząc na ich rozkład możemy dowiedzieć się więc więcej o tych niewidocznych strukturach, jak również o całkowitej zawartości masy w galaktykach i ich wpływie na sąsiadujące z nimi obiekty. Astronomowie prześledzili właśnie rozkład masywnych galaktyk do 10 miliardów lat wstecz. Z badań wynika, że obiekty te współistnieją w harmonii ze swym całym otoczeniem od czasu, gdy Wszechświat liczył sobie jedną trzecią obecnego wieku.

Nowe próby wyjaśnienia zagadkowych spadków blasku KIC 8462852

KIC 8462852 jest wciąż jedną z najbardziej tajemniczych gwiazd w Galaktyce. Obserwujemy ją od przeszło dwóch lat i nadal nie umiemy wytłumaczyć nietypowego zachowania się jej krzywej zmian blasku - a w szczególności ogromnych spadków jasności. Co naprawdę przyćmiewa światło Gwiazdy Tabby?

I ty możesz pomóc w obserwacjach hipotetycznej, upierścienionej planety w Orionie!

Hipotetyczne odkrycie masywnej i upierścienionej planety okrążającej gwiazdę należącą do gwiazdozbioru Oriona wymaga potwierdzenia. I ty możesz pomóc w tym zawodowym astronomom! Już we wrześniu tego roku.

Strony