Aktualności

Japoński satelita wojskowy DSN-2 wysłany na orbitę

Japońska rakieta H-IIA wystartowała z portu kosmicznego Tanegashima, wynosząc przy tym satelitę telekomunikacyjnego dla wojska.

Europa chce poprawić prognozy pogody kosmicznej za pomocą nowej sondy

W 1859 roku Ziemią wstrząsnęła ekstremalna burza słoneczna. Gigantyczny koronalny wyrzut masy (tzw. CME – z języka angielskiego: Coronal Mass Ejection) dotarł do Ziemi powodując jedną z największych zarejestrowanych burz magnetycznych. Sprzęt telegraficzny w wielu przypadkach zapalał się, a indukowany przez gwałtowne zmiany pola magnetycznego prąd pozwalał wysyłać telegramy bez konieczności podłączania sprzętu do baterii. Europejska Agencja Kosmiczna chce wysłać sondę, która mogłaby dostatecznie wcześnie ostrzec przed takim zjawiskiem w przyszłości.

Polska utrzymała preferencyjne warunki członkostwa w ESA

Nasz kraj podpisał porozumienie z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), na mocy którego preferencyjne warunki członkostwa Polski w tej organizacji zostaną utrzymane do 31 grudnia 2019 roku.

Dwie gwiazdy połączą się ze sobą w roku 2022

Wiele wskazuje na to, że już w roku 2022 zobaczymy niezwykły spektakl na niebie: dwie gwiazdy zleją się ze sobą i staną się jednym obiektem. Temu zjawisku towarzyszyć ma wybuch tak zwanej czerwonej nowej. Całość będzie miała jasność około 2 magnitudo, co odpowiada jasności Gwiazdy Polarnej. Zdarzenie będzie można zaobserwować w gwiazdozbiorze Łabędzia, a jego efekty będziemy widzieć przez mniej więcej pół roku.

Atlas V wynosi wojskowego satelitę SBIRS GEO 3

W nocy z piątku na sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wzniosła się rakieta Atlas V z wojskowym ładunkiem SBIRS GEO 3. Satelita będzie pełnił krytyczną dla amerykańskiego wojska misję wczesnego ostrzegania przed atakami za pomocą pocisków balistycznych. Jest to trzeci satelita tego nowego systemu.

Udany kosmiczny manewr sondy OSIRIS-REx

Według agencji NASA sonda OSIRIS-REx przeprowadziła swój pierwszy kosmiczny manewr (Deep Space Maneuver) o nazwie DSM-1 w dniu 28 grudnia 2016 roku. Po odpaleniu głównego silnika sonda ustawiła się na właściwym kursie, który ma ją doprowadzić na powierzchnię planetoidy Bennu.

Polscy inżynierowie wezmą udział w konstrukcji elementów największego teleskopu świata

Budowa gigantycznego, 39-metrowego teleskopu ELT, ma coraz więcej polskich akcentów. Okazuje się, że polski oddział firmy SENER będzie wykonywał część prac związanych z kontraktem podpisanym wczoraj przez SENER Group z Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO).

Tajemniczy obiekt w radiogalaktyce Cygnus A

W zeszłym tygodniu na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Grapevine w Teksasie doniesiono o odkryciu ciekawego, tajemniczego i bardzo jasnego obiektu w znanej radiogalaktyce Cygnus A.

Planety rodem z Gwiezdnych Wojen w naszej galaktyce

Wszechświat Gwiezdnych Wojen jest pełen życia. Czy jest możliwe, że nasz jest równie zróżnicowany? Niektóre z planet odkrytych w naszej galaktyce mogą być bardzo podobne do tych pojawiających się w filmach Lucasa, takich jak jałowa Tatooine, tropikalna Scarif, a nawet lodowa Hoth.

Masowa awaria zegarów systemu nawigacji Galileo

Atomowe zegary pokładowe na satelitach europejskiego systemu nawigacji Galileo przestają działać w alarmowym tempie. Profesor Jan Woerner – dyrektor generalny Europejskiej Agencji Kosmicznej poinformował na spotkaniu z dziennikarzami o masowej awarii i tym, że możliwe są opóźnienia w wysłaniu kolejnych satelitów konstelacji.

Strony