Co się dzieje po fuzji masywnych podwójnych białych karłów?

Łączące się białe karły.

Podwójne białe karły są ważnym źródłem fal grawitacyjnych w naszej Galaktyce, a ich masa związana jest z supernowymi typu Ia, tj. supernowymi z wychwytem elektronów i pulsarami milisekundowymi.

Białe karły mogą łączyć się w układy podwójne w wyniku promieniowania fal grawitacyjnych. Jednak ewolucja pozostałości po złączeniu pozostaje niejasna. Teraz grupa badawcza kierowana przez adiunkta Wu Chengyuana z Obserwatoriów Astronomicznych Yunnan (Yunnan Astronomical Observatory – YAO) w Kunming, należących do Chińskiej Akademii Nauk, zbadała ewolucyjne skutki połączenia tlenowo-neonowego i węglowo-tlenowego białego karła. Badanie zostało opublikowane w „The Astrophysical Journal Letters” 22 lutego 2023 roku.

Naukowcy skonstruowali odpowiednie modele, aby zbadać ewolucję pozostałości po złączeniu. Odkryli, że takie pozostałości po fuzji mogą ewoluować w olbrzymy węglowo-tlenowe, a efekty ich ewolucji są powiązane z ich całkowitą masą. Przy założeniu stałej utraty masy przez wiatr pozostałości o masie mniejszej niż 1,9 masy Słońca mogą ewoluować do tlenowo-neonowych białych karłów, podczas gdy pozostałości o masie większej niż 1,95 masy Słońca mogą doświadczyć wybuchów supernowych z wychwytem elektronów i stać się tlenowo-neonowo-żelazowymi białymi karłami. Zespół wykorzystał modele do wyjaśnienia bogatego w tlen obiektu IRAS 00500+6713 (J005311) znajdującego się w podczerwonej mgławicy w Kasjopei. Widmo tego obiektu jest podobne do widma bogatych w tlen gwiazd Wolfa-Rayeta i charakteryzuje się stosunkowo wysokim współczynnikiem utraty masy w wyniku działaniu wiatru i ekstremalnie dużą prędkością tego wiatru.

Obecnie pochodzenie tego obiektu jest nadal niejasne. Zespół wyjaśnił cechy obserwacyjne tego obiektu za pomocą swoich modeli i odkrył, że obiekt ten powstał z połączenia tlenowo-neonowego białego karła o masie 1,08 masy Słońca z węglowo-tlenowym białym karłem o masie 0,52 masy Słońca.

Źródło: CAS